*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آسمان دی ماه 1390

آسمان دی ماه 1390
دوشنبه 5 دی 1390 - 02:30 | شاخه : | 2729 بازدید | 0 دیدگاه

مسعودعتیقی-
فصل خزان سال 9، با سرمای نسبتاً شدید در اکثر نقاط کشورمان پشت سرگذاشته شد. زمستان بعد از سپری شدن طولانی ترین شب سال این یادگار نیک نیاکان پاک این مرز پر گهر در روز پنج شنبه اول دیماه ساعت 08:59 آغاز شد. شب یلدا که به عنوان طولانی ترین شب سال، بدنبال خود کوتاهترین روز را همراه خواهد داشت یاد آور عظمت دانایی، دقت و ملاحظات علمی و اجتماعی ایرانیان باستان بوده است که امروزه نیز توجه ایرانیان در اقصی نقاط جهان و در داخل کشور است. امید می رود هر ساله به آگاهی و کسب دانایی بیشتر نسبت به آداب و سنن گذشتگان که ضامن ایجاد افتخارات علمی و اجتماعی آتی خواهد بود، از سوی هموطنان شیفته تاریخ پر افتخار این سرزمین اهورایی باشیم. از پیشنهادات و دیدگاههای شما دوستان ستاره شناس آماتور که علاقمند آسمان و رویدادهای آن هستید در این زمینه و دیگر موارد استقبال می نماییم.
سه شنبه 6 دیماه: سیاره ملکه آسمان شامگاهی که مدتی است در افق غربی مجدداً برای رصدگران دلبری می کند، در شامگاه این روز چهره زیبای خود را به همراه ماه نشان می دهد. ماه 7/5 درجه شمال ناهید در ساعت 14:18 است. شاید با زیرکی و تجربه کافی بتوانید با این آدرس ناهید را در اسمان این روز در شهرهای بدور از آلاینده های هوا، حتی در روز با چشم غیر مسلح دنبال کنید. قدر ناهید 8/3- ! و در صورت فلکی سطل آب(دلو) قابل مشاهده است.
سه شنبه 13 دی: اولین رویداد نجومی سال 2012 میلادی قرار گرفتن ماه در کنار سیاره غول پیکر برجیس به عنوان بزرگترین سیاره خانواده خورشید با قطر 12 برابر زمین خواهد بود. خواجه شیراز می فرمایند:
گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود گفت آنگه که مشتری و مه قران کنندجدایی زاویه ای مه و مشتری بیش از 4/4 در جه و این سیاره در جنوب ماه در این شب دیده می شود. زمان این همنشینی ساعت06:33 و در برج فلکی بره(حمل) است. قدر ظاهری برجیس 4/2- می باشد.
بارش شهابی ربعی با پیش بینی 10شهاب در ساعت در همین شب رخ خواهد داد. این بارش بازمانده دنباله دار مچ هولز یا ماخ هولز است. ماه با روشنایی 64% مزاحم این رصد می باشد و لحظه غروب آن ساعت 01:46 بامداد است.
پنج شنبه 15 دی: دوهفته بعد از یلدا و آغاز زمستان زمین به حضیض مداری خود نسبت به مهر تابان می رسد. در حقیقت زمستان نیمکره شمالی با نزدیکی خورشید به زمین همراه است و علت سرمای زمستان را انحراف محوری زمین(5/23 درجه)و مایل تابیدن نور آن با وجود روزهای کوتاه زمستانی و مدت نور گیری این نیمکره تعیین می کند.
ساعت 11:42 این تاریخ نیز خوشه پروین 6/3 درجه شمال ماه نزدیک به بدر است که در این شب نزدیکی این اجرام را می توان مشاهده نمود.
پنج شنبه 22 دی: در این زمان ماه پس از بدر در صورت شیر جای خواهد گرفت و کمترین جدایی زاویه ای را به اندازه 4/6 درجه در ساعت 16 با ستاره مشهور دل شیر که از قضا این ستاره هم مورد توجه ایرانیان باستان بوده است، دارد. در این شب ستاره مزبور در شمال ماه قرار دارد.
جمعه 23 دی: در شامگاه این روز ملکه آسمان شامگاهی یعنی ناهید با درخشش زیادی که در افق غربی پس از غروب خورشید دارد آدرسی برای یافتن سیاره دور دست منظومه خودمان یعنی سیاره نپتون خواهد شد. نپتون با قدر 9/7 برای رصد نیاز به یک تلسکوپ کوچک آماتوری دارد و در این شامگاه بیش از 2/1 درجه و درسمت راست سیاره ناهید قرار دارد.  جدایی ناهید از مهر تابان در این شامگاه 36 درجه می باشد. از سیاره زهره به عنوان مطرب فلک در ادبیات پارسی یاد شده است.
پنج شنبه 29 دی: مجدداً در پایان دیماه نیز ستاره مشهوردل کژدم همنشین ماه خواهد شد. در ساعت 16:03 این تاریخ این ستاره با زاویه 8/3 درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت که در ایران هنوز طلوع نکرده است.
اطلاعات بیشتر در خبر نامه ویژه اعضا...آسمانی صاف در زندگی و در بالای سر برای کلیه شیفتگان آسمان آرزومندیم. تا درودی دیگر بدرود.
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون