*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
طرح رصدی دیگر-آموزش همگانی کاربردی شکار اجرام اعماق آسمان

طرح رصدی دیگر-آموزش همگانی کاربردی شکار اجرام اعماق آسمان
جمعه 18 شهریور 1390 - 02:30 | شاخه : | 6662 بازدید | 0 دیدگاه

گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
*مقدمه: سالیان زیادی است که برنامه های رصدی در سطح کشور و از سوی مراکز مختلف به اجرا در می آید. در این میان انجمن نجوم آماتوری ایران با برنامه ریزی دقیق و منسجم هم برای گروههای رصدی و هم برای دانش آموختگان دوره های خود، اقداماتی از این دست به اجرا در آورده و از کارشناسان زیادی همراه با معرفی رصدگاههای جدید بهره جسته است به نحوی که گاهی اوقات فضای اجرا و برنامه های انجمن نجوم آماتوری ایران، تبدیل به محلی مناسب برای فعالیت سایر گروهها والگویی مناسب برای آنها بوده است. نگرش نو به رصدها ما را بر آن داشت که با پیشنهاد اجرای طرحهای رصدی هدفمند، شرکت کنندگان بیشترین بهره مفید را از این حضور شبانه ببرند. در این راستا برنامه های رصدی نیمه دوم سال 139گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران با هدف آموزش و توانمند سازی علاقمند به جستجو و رصد اجرام اعماق آسمان، طراحی و با یک رصد در هر ماه که طی سالیان اخیر انجمن نجوم آماتوری ایران برگزار می نماید، شبهای رصدی پیش رو با پذیرش و ثبت نام از افرادی ترجیحاً ثابت و در رصدگاههای مختلف با استفاده از کارشناسان توانمند در این زمینه و ابزارهای رصدی متنوع و گاهاً دارای جستجوگرهای دستی و رایانه ای به اجرا درخواهد آمد. شرح کلی از این برنامه ها و جدول زمانبندی آن به شرح ذیل تقدیم می گردد:

*شرح برنامه:با توجه به نزدیک شدن میترای فروزان به برج میزان و نقطه اعتدال پاییزی فرصت مناسبی برای رصد اجرام غیر ستاره ای پدید می آید زیرا با فراهم آمدن این شرایط از میزان غبار موجود کاسته شده و میزان شفافیت آسمان بیشتر می شود.
بدیهی این زمان امکان آماده سازی مناسبی است برای شرکت در رقابت شکار اجرام غیر ستاره ای که توسط گروههای مختلف و بخش آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران برگزار می گردد.
رقابتی که در آن تجربه و سرعت عمل حرف اول را می زند، زیرا تعداد زیادی از این اجرام قدر بسیاربالایی دارند و حتی با ابزار های اپتیکی خوب هم بسیار کم نور دیده می شوند پس لازماست جای دقیق آنها را آموزش ببینید و حداقل یک با این اجرام را دیده باشید.
این شرایط ما رابر آن داشت تا با اجرای رصد های ماهانه این فرصت را فراهم آوریم تا با آموزش دقیق وکامل رصد اجرام غیر ستاره ای علاوه بر استفاده از زیبایی های آسمان یعنی دقیقا همان چیزی که ما را شیفته آسمان کرده است ، شرکت در مسابقه رصدی را برای شرکت کنندگان وعلاقه مندان آسان تر نماییم.
در 6ماهه دوم سال صور فلکی بسیار زیبایی نیز درآسمان شب حضور دارند که تقریبا تمام اجرام فهرست شارل مسیه داخل آنها می باشند ،علاوه براین اجرام غیر ستاره ای معروف و زیبای دیگری نیز در این فصول قابل  مشاهده خواهند بود. خاصه آنکه در اسفند ماه(نیمه اول ماه مارس) هر سال و در تمام دنیا با توجه به محل قرار گیری خورشید در بخش خاصی از منطقه البروج، تمامی اجرام مسیه در یک شب قابل رصد می باشند. امید است از هم اکنون رصدگران علاقمند به کارهای اصولی و برنامه ریزی پایه برای ارتقا توانمندی خود از سراسر کشور در این گروه ویژه رصدی ثبت نام نمایند تا برنامه ریزیهای پیش بینی شده برای آنان به نحو مطلوب ارایه گردد.  گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران رقابت رصدی را در اسفند ماه سال جاری به اجرا در خواهد آورد و به برترینهای این مسابقه جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.


*تاریخ برنامه ها:پنجشنبه 7 مهر
پنجشنبه 5 آبان
پنجشنبه 3 آذر
پنجشنبه 1 دی
پنجشنبه6 بهمن
پنجشنبه 4اسفند(رقابت مسیه 90)

محمد احمد خانیبه امید آسمانی همیشه صاف در زندگی و در بالای سر برای شما دوست نجومی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون