*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آسمان شهریورماه 1390

آسمان شهریورماه 1390
يكشنبه 30 امرداد 1390 - 02:30 | شاخه : | 2903 بازدید | 0 دیدگاه

مسعود عتیقی-
بالاخره  آخرین ماه فصل اوقات فراغت از فصل تابستان از راه رسید و همراه با آن کم کم باید از گرمای تابستان خداحافظی و با شبهای سرد رصدی انس بگیرید. هر چند که با یک دید مثبت در شبهای نیمه دوم سال، شبهای طولانی تری را با اجرام غیر ستاره ای بیشتر برای رصد و تحقیق در پیش رودارید. به سراغ آسمان این ماه می رویم:

سه شنبه اول شهریور- ستاره مشهور الدبران(چشم گاو) که ستاره پر نور و یا همان آفای صورت فلکی گاو می باشد 8/5 درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت. کمترین جدایی زاویه ای این اجرام ساعت1:12 بعد از نیمه شب مورخ مذکور می باشد.
در همین تاریخ سیاره دور دست نپتون به مقابله می رسد. در این زمان خورشید زمین و این سیاره در یک راستا قرار می گیرند به نحئی که زمین بین مهر تابان و سیاره دور دست نپتون است و آخرین سیاره خانواده خورشید با قدر83/7 از درون دو چشمی های قدرتمند نجومی و یا تلسکوپهای آماتوری قابل رصد است.

جمعه 4 شهریور- بامداد این تاریخ سیاره سرخ بهرام را حدود 4 درجه شمال ماه می توانید مشاهده کنید. همه ساله اخبار غلطی مبنی بر مشاهده دو ماه در آسمان به سیاره مرایخ منتسب می گردد که هرگز و هرگز چنین اتفاقی هیچاگه رخ نمی دهد. سیاره سرخ هر 5/2 سال به مقابله با زمین می رسد، اما باز هم بصورت جرم ستاره مانند و نارنجی رنگ در آسمان مشاهده خواهد شد و حتی از درون تلسکوپ نیز به اندازه ماه دیده نخواهد شد. حتی این سیاره هر 15 تا 17 سال در مقابله ها وضعیت خاصی دارد که   به ان مقابله مطلوب(کمترین فاصله) می گویند. آخرین بار 17 اردیبهشت 82 این جرم به کمترین  فاصله با زمین رسید(حدود 56 میلیون کیلومتر) که تا 284 سال بعد ازآن سال این مقدار نزدیکی مریخ و زمین تکرار نخواهد شد. بعد از اولین گزارش پخش زنده تلویزیونی وقایع نجومی در ایران هم با همکاری انجمن نجوم آماتوری ایران توسط شبکه بین المللی خبر صدا وسیما در اردوگاه شهید باهنر شمیران در 17 اردیبهشت  82 (عبور سیاره تیر و یا همان عطارد معروف از جلو خورشید)، گزارش زنده مقابله مطلوب مریخ در 6 شهریور 1383 در همکاری انجمن نجوم آماتوری ایران با شبکه 5 سیما(شبکه تهران) با آماری در حدود 12 میلیون مخاطب انجام پذیرفت واین گامهای نخست عمومی سازی در رسانه ملی، در تاریخ فعالیتهای نجومی کشور و افتخارات گسترده این مرکز کشوری به ثبت رسید.
سه شنبه 8 شهریور- در طول روز و شامگاه این تاریخ بویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور که دارای افق باز و عاری از غبار باشند، رویت هلال شوال 1432 کاملاً مهیاست.
مراجعه به بخش رویت هلال خبرنامه ویژه اعضادرهمین جا پیشاپیش آغاز ماه شوال را برهموطنان مسلمان تبریک عرض می نماییم.

شنبه 12 شهریور- سیاره تیر 18 درجه غرب خورشید ودر افق صبحگاهی ساعتی قبل از روشنی هوا و طلوع مهر تابان قابل رصد است. این بیشترین کشیدگی زاویه ای غربی این سیاره بحساب می آید.

سه شنبه 15 شهریور- اگر مایل به رصد سیارک دور دست پلوتو که زمانی جزو سیارات خانواده خورشید محسوب می شد و اخیراً چهارمین قمر آن کشف گردیده است! هستید، یک تلسکوپ 12 اینچ و یا بهتر را انتخاب و ماه در تربیع آدرس خوبی برای یافتن این خرده سیاره می باشد. در این زمان پلوتو حدود 6 درجه بالاتر و سمت راست نسبت به ماه قرار گرفته است. موقعیت ماه صورت فلکی کمان با آن همه جرم غیر ستاره ای است که نور ماه پس از تربیع اول مزاحم رصد خواهد بود. هنگامیکه شما به سمت این صورت فلکی نگاه می کنید در حقیقت به سمت قلب راه شیری نگاه می کنید.

جمعه 18 شهریور- ستاره دل شیر(Regulus) کمتر از یک درجه و در سمت راست غزال تیزپای منظومه خورشیدی قرار می گیرد.

یکشنبه 27 شهریور- حدود ساعت 22:3ماه از افق شرق شمالشرق در حالی سر بر می آورد که خوشه باز ستاره ای پروین(عقد ثریا) 5/4 درجه بالاتر و قدری سمت راست نسبت به کوژ ماه کاهنده قرار دارد.

روز جمعه اول مهر هنگامیکه قطر زاویه ای خورشید به ″52 ′31 و فاصله آن حدود 15میلیون کیلومتر از زمین می رسد، ساعت 12:35 فصل خزان آغاز خواهد شد و همزمان با آن بهار علم و تربیت در کشورمان ایران شکوفه خواهد داد تا انشاله فرزندان با استعداد ایران زمین همچون گذشتگان اندیشمند خود، در نهضتهای علمی و گامهای پژوهشی پیشرو جهانیان باشند. به امید آنروز ادامه در خبرنامه ویژه اعضا...*ماه در این ماه ماه نو - ساعت 07:34 دوشنبه 7 شهریور
تربیع اول- ساعت 22:09 یکشنبه 13 شهریور
ادامه در خبرنامه ویژه اعضا...تا درودی دیگر بدرود


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون