*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
سفری بسوی آغاز شکل گیری منظومه خورشیدی

سفری بسوی آغاز شکل گیری منظومه خورشیدی
جمعه 24 تیر 1390 - 02:30 | شاخه : | 3146 بازدید | 0 دیدگاه

مسعود عتیقی-
کاوشگر سحر متعلق به سازمان فضایی امریکا ناسا، فردا شنبه 25 تیر 139خورشیدی ساعت 09:3صبح در مدارسیارک وستا قرار گرفت. این اولین اقدام در نوع خود برای نزدیک شدن به جسم بزرگ صخره ای در منظومه خورشیدی می باشد. تصویر فوق از فاصله 4100کیلومتری سیارک مذکور در روز شنبه 18 تیرماه جاری توسط دوربینهای قدرتمند این فضاپیما شکار شده است.

هر پیکسل در این تصویر حدوداً برابر با 8/3 کیلومتر است!کاوشگر سحر قرار است معادل یکسال زمینی در اطراف سیارک وستا با استفاده از تجهیزات خاص اندازه گیری خود به مطالعه وتصویر برداری بپردازد.
سیارکها در حقیقت از زمان شکل گیری منظومه خورشیدی حکایت می کنند. وستا هم اکنون در فاصله 188 میلیون کیلومتری از زمین است. سال آینده نیز هدف بعدی این کاوشگر مطالعه در مدار بزرگترین سیارک یعنی سِرِس با قطر 934 کیلومتر خواهد بود. سرس توسط ژوسپه پیازی ایتالیایی در سال 1801 میلادی و پس از پیش بینی وجود چنین اجرامی توسط تیتوس و بُده آلمانی، کشف گردید.

فضاپیمای سحر اوایل مهر سال 1386 خورشیدی به سمت سیارک وستا پرتاب شده است و پس از 4 سال این جرم کوچک صخره ای را ملاقات می نماید.

 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون