*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز ایران

ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز ایران
چهارشنبه 25 خرداد 1390 - 02:30 | شاخه : | 8363 بازدید | 0 دیدگاه
ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز ایران

عبدالرضا لاوری- سرویس خبری انجمن نجوم آماتوری ایران

بنا به خبر ارسالی آقای لاوری* آماتور فعال کشورمان از بوشهر مبنی بر عبور ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز ایران وپایتخت کشورمان تهران، بدینوسیله مطلب ذیل را به اطلاع علاقمندان می رساند:

ایستگاه فضایی بین المللی یا ISS چهارشنبه شب (15 ژولای 2011)ساعتی قبل از شروع ماه گرفتگی قرن با قدر ی مناسب رویت در حدود( سه ونیم منفی) در حوالی ساعت 2و 58 دقیقه در افق جنوب غربی آسمان تهران ظاهر شده بعد از عبور از بیشترین ارتفاع در آسمان (89 درجه)در ساعت 21 و1 دقیقه تا ساعت 21 و4 دقیقه در شمال شرق آسمان قابل مشاهده خواهد بود.

این ایستگاه که در ارتفاع بین 45تا 50کیلومتر از سطح زمین هر یک ساعت ونیم یکبار دور زمین می گردد بصورت نقطه ای شبیه ستاره در آسمان جنوب غرب ظاهر شده سپس با حرکتی آرام در آسمان اوج گرفته پرنورتر شده بعد از عبور در بالاترین نقطه بالای سر(در تهران) وتولید بیشترین هیجان در بیننده ها !!بتدریج ارتفاع آن کاهش یافته کم نور شده و دوباره در افق شمال شرق ناپدید می شود.
این ایستگاه فضایی علاوه بر تهران در آسمان استانهای های غرب کشور مانند ایلام همدان و در استانهای مجاور نیز قابل مشاهده است. در افق هر کدام از شهرهای مسیر عبور از ارتفاع حدود 1درجه در افق جنوب غربی مشاهده شده بعد از گذشت حدود 2 دقیقه تا ارتفاع حداکثر 9درجه به بالای سر نزدیک می شود وسپس بعد از گذشت همین مدت زمان در ارتفاع 1درجه در افق شمال شرقی آسمان ناپدید خواهد شد.طبیعی است که هرچه محل رصد شما به خط عبور ایستگاه نزدیک تر باشد ارتفاع ودرخشندگی آن قابل توجه تر خواهد بود.
مناسب است که گروههای نجومی ساکن شهرهای مسیر عبور که برای این شب برنامه ریزی کرده اند رصد این ایستگاه را در برنامه های خود بگنجانند.
 
مشاهده این ایستگاه حداقل با چشم غیر مسلح تجربه ای فراموش ناشدنی است ودر صورتیکه دارای تجهیزاتی مانند تلسکوپ ودوربین عکسبرداری هستید هم عکاسی از آن را فراموش نکنید.عکاسی از ایستگاه بین المللی یکی از تجربیات وهنرنمایی های ستاره شناسان آماتور به حساب می آید. بکمک تلسکوپ پنلهای خورشیدی این ایستگاه قابل مشاهده است.البته به دلیل حرکت ایستگاه در آسمان گیر انداختن آن با تلسکوپ کمی حوصله ودقت می طلبد.
     برای کسب اطلاعات درباره زوایای گذر و زمان دقیق مشاهده از افق خودتان به آدرس
 WWW.HEAVENS-ABOVE.COM مراجعه نمایید.بعد از ثبت نام در این سایت وlogin شدن می توانید اطلاعات مفیدی نه تنها درباره موقعیت این ایستگاه بلکه سایر ماهواره های درخشان آسمان مانند ماهواره های ایریدیوم و تلسکوپ فضایی هابل بدست آورید.قابل ذکر است عبور این اجرام برفراز ایران نادر نیست ولی قرار گرفتن در زاویه مناسب وداشتن درخشندگی مناسب اندکی زمان بر است وبرای مشاهده بهترین حالت های ممکن از دید هرمکان باید چند هفته ای منتظر ماند.
تصویر زیر مسیر عبور ایستگاه را در میان ستارگان آسمان نشان می دهد.
 
*آقای لاوری آماتور فعالی هستند که بنیان گذار پایگاه اینترنتی هفت آسمان به عنوان یک دایرالمعارف اینترنتی فارسی می باشند.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون