*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
هفتة نجوم در شهر زرقان استان فارس

هفتة نجوم در شهر زرقان استان فارس
شنبه 7 خرداد 1390 - 02:30 | شاخه : | 6221 بازدید | 0 دیدگاه

اشکان هاتفی ن
به نام آنکه هستی نام از او یافت        فلک جنبش زمین آرام از او یافت
هفتة نجوم فرصت بسیار مناسبی بود تا بتوانیم رصدخانة نوپا و مجهز شهرمان زرقان(در 25 کیلومتری شمال شرق شیراز) را به عموم مردم معرفی و با اجرای برنامه­های جذاب مانند برگزاری کارگاه­های نجومی و رصد اجرام پر نور و زیبای آسمان، مردم شهر را با طبیعت فراموش شدة بالای سرمان آشتی دهیم.
در ابتدای امر قرار بود که برنامه­ها از تاریخ 20/2/9(سه شنبه) لغایت 22/2/9(پنج شنبه) به مدت سه روز برگزار شود ولی به علت استقبال خیل عظیمی از مشتاقان این برنامه در روز جمعه نیز تمدید گردید. در زیر گزارش مختصری از برنامه­های اجرا شده ارائه می­گردد:

در هر چهار روز ابتدا از ساعت 19 الی 20:3کارگاه­های نجومی برگزار می­شد، که کلاس­ها با تاریخچة نجوم به همراه نمایش اسلایدهای مربوطه آغاز می­یافت، پس از آن در روز اول با توضیحاتی دربارة ماه، روز دوم زحل، روز سوم منظومة شمسی و مهبانگ و روز چهارم منظومة شمسی و کهکشان­ها که همگی همراه با نمایش اسلاید و فیلم بود، ادامه پیدا می­کرد. بعد از اتمام کلاس­ها بازدیدکنندگان به پشت بام رصدخانه می­رفتند و با صورت­های فلکی آشنا می­شدند. رصد ماه و سیارة زیبای زحل با یک تلسکوپ 14 اینچ سلسترون قطعاً هر بیننده­ای را به وجد خواهد آورد، از این­رو در روز اول رصد ماه، روز دوم رصد زحل، روز سوم زحل و ماه که رصد زحل با تلسکوپ 14 اینچ سلسترون و رصد ماه با تلسکوپ 5 اینچ شکستی، و در روز آخر رصد ماه و زحل بنا به درخواست بازدید کنندگان که هر دو هم با تلسکوپ 14 اینچ سلسترون بود، انجام گردید.
با وجود آنکه در آگهی­های پخش شده، زمان برنامه­ها از ساعت 19 لغایت 21 اعلام شده بود، اما بدلیل استقبال مردم تا ساعت 23 ادامه می­یافت.
در پایان جا دارد از تمامی دوستانی که در اجرای هرچه بهتر این برنامه­ها ما را یاری دادند تشکر و قدردانی بعمل آورد.
 
آشنایی با رصدخانه جدید شهر زرقان فارساز آنجاکه در سال­های اخیر اهتمام ویژه­ای نسبت به نجوم و علم اخترشناسی در ایران و علی­الخصوص در استان فارس ورزیده شده و همچنین به مناسبت سال جهانی نجوم، شهرداری زرقان طرح ابتدایی ایجاد رصدخانه و پارک نجوم را در اوایل سال 88 آغاز نمود. با موافقت این طرح در شورای شهر و شهرداری زرقان و پس از اتمام طرح­های اولیه در مورد مکان رصدخانه، از ابتدای سال 89، خرید تجهیزات و نصب گنبد رصدخانه آغاز گردید. با نصب یک عدد تلسکوپ 14 اینچ سلسترون، کار ساخت و تجهیز رصدخانه به اتمام رسید و در هفتة دولت همان سال، افتتاح گردید. دیگر تجهیزات موجود در رصدخانه عبارتست از: تلسکوپ شکستی 5 اینچ آکروماتیک، CCD سیارات و Autoguider، دو دوربین دوچشمی، دوربین عکاسی دیجیتال مخصوص عکاسی نجومی و کتابخانه. در مهرماه سال 89 اولین کلاس نجوم مقدماتی آغاز بکار نمود و هم اکنون با برگزار کلیة کلاس­های نجومی و برنامه­های رصدی، گام مؤثری را در پیشبرد علم نجوم و پرورش منجمان آماتور در سطح شهر و حتی شهرستان­های اطراف برداشته است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون