*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آسمان اردیبهشت ماه 1390 - ماه سیارات

آسمان اردیبهشت ماه 1390 - ماه سیارات
شنبه 10 اردیبهشت 1390 - 02:30 | شاخه : | 3026 بازدید | 0 دیدگاه

مسعودعتیقی-
با گرامیداشت فرارسیدن روز و هفته جهانی نجوم به سراغ برخی رویدادهای آسمان اردیبهشت 9می رویم.
از آنجا که جمعه دوم اردیبهشت سیاره سبزآبی اورانوس 0/9 درجه شمال سیاره ناهید قرار داشت و یکشنبه 11 اردیبهشت برجیس0/4 درجه با بهرام جدایی ساخت، این روزها و هنگام بامداد بهترین فرصت برای عکاسی از همراهی سیارات با یکدیگراستدرشامگاه چهارشنبه 14 اردیبهشت شرایط خوبی برای رویت هلال جمادی الثانی 1432 با چشم غیرمسلح فراهم می شود که در بالا و سمت راست هلال، خوشه زیبای پروین با حدود 3 درجه جدایی جا خوش می کند و ساعتی بعد با هلال غروب خواهد کرد.

پنج شنبه 15 اردیبهشت بارش اتا دلوی با تعداد قابل ملاحظه ای شهاب در ساعت، فرصت مناسبی برای رصددر مناطق به دور از آلاینده های هوا و آلودگی نوری است چرا که ماه هلال افزاینده با فاز 5 % است
برنامه شب رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران به مقصد روستای تاریخی ابیانه با طبیعت زیبای اردیبهشت آن از سوی گروه آموزش کاربردی انجمن در این تاریخ برگزار خواهد شد.

شنبه 17 اردیبهشت با روز جهانی نجوم همراه شده است. روزجهانی نجوم (همانگونه که از نام آن پیداست) یک روز بین المللی است و این نکته در صفحه7  Astronomy Day hand book تصریح شده است.
در این روز سیاره تیر 27 درجه غرب خورشید (بیشترین کشیدگی) و در افق صبحگاهی به راحتی قابل مشاهده است.
بامدادیکشنبه 18 اردیبهشت سیاره زیبای ناهید به عنوان ملکه آسمان آدرسی برای مشاهده غزال تیزپای منظومه خورشیدی یعنی تیر و یا همان عُطارد بوده و با 4 درجه جدایی بهترین فرصت را برای دیدن این جرم فراری از چشمان رصدگران، فراهم می کند .
عکاسی ازناهید و تیر در کنار یکدیگر و در تلفیق با بناهای تاریخی و یا عوارض طبیعی در افق،تصاویر زیبایی از این همنشینی را ارائه می دهد که جلوه با شکوهی خواهد داشت.
این بامداد را هرگز فراموش نکنید تیر پایین و سمت چپ سیاره ناهید دیده خواهد شد.
چهارشنبه 21 اردیبهشت غولمنظومه شمسی یعنی برجیس (مشتری) در این بامداد همنشین ملکه آسمان صبحگاهی، سیاره ناهیدخواهد بود. جدایی این دو سیاره که از پر نورترین اجرام آسمان محسوب می شوند 0/6 درجه و برای عکاسی نجومی با تله های قدرتمند و تلسکوپ، سوژه بسیار مناسبی هستند.بدین ترتیب یک جمع خانوادگی از خانواده خورشیدی که برجیس بالا و سمت چپ سیاره ناهید و سیاره تیر در کنار ناهید قرار دارد در ماه اردیبهشت در کنار هم خواهید دید.

بامداد چهارشنبه 28اردیبهشت سیاره تیر 1/3 درجه پایین سیاره ناهید خواهد بود و در روز شنبه 31اردیبهشت بهرام خون ریز1/2 درجه بالا و سمت چپ سیاره تیر قرار دارد.
منظره زیبایی را که شاید مدت زیادی ندیده باشید و تا سالیان دیگر هم رصد نکنید می توانید در این بامداد مشاهده کنید. پس اردیبهشت را که با این اتفاقات، ماه سیارات خواندهمی شودفراموش نکنید.

*صورت های فلکی قابل مطالعه اردیبهشت ماه
کم کم صوری چون گاو در هنگام شامگاه غروب کرده و صورت های فلکی کژدم و کمان با آن همه جرم غیر ستاره ای طلوع می کنند و در بازه زمانی طولانی تری از شب قابل مطالعه خواهند بود.
صورت فلکی مارگیر در بالای برج عقرب و بالاتر از آن صورت هرکول با وجود خوشه کروی M13 قرار دارد.
تاج شمالی سمت راست هرکول و در سمت راست اکلیل شمالی، صورت بانگ کننده (عوا) قرار دارد.
چنگ رومی را با ستاره Vega در سمت چپ هرکول بیابید. هم اکنون جُدی ستاره قطبی زمین دارای یک درجه انحراف نسبت به راستای محور فرضی است و 12 هزار سال دیگر ستاره وگا با 5 درجه انحراف، شمال آسمان را نشان می دهد.

**ماه در این ماه-ماه نو ساعت 11:21 سه شنبه 3 اردیبهشت
-تربیع اول ساعت1:03 بامداد چهارشنبه 21 اردیبهشت
اطلاعات کامل آسمان هر ماه و شرایط رویت پذیری هلال ماه  در خبرنامه ویژه اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران قرار دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون