*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
دیدار با منجمان آماتور کشور همسایه- سفرنامه ناگفته بحرین

دیدار با منجمان آماتور کشور همسایه- سفرنامه ناگفته بحرین
چهارشنبه 31 فروردین 1390 - 02:30 | شاخه : | 4901 بازدید | 0 دیدگاه
دیدار با منجمان آماتور کشور همسایه- سفرنامه ناگفته بحرین
مسعود عتیقی
به نام آفریدگار زیبائیها
 
در واپسین روزهای سال 1388 و آغاز نوروز89 به دعوت کشور بحرین سفری به آن دیار داشتم که سفرنامه کوتاه ذیل پس از این سفر منتشر نگردید که علت آن بدلایل مختلف برای نویسنده محفوظ است اما اکنون که بجای ترویج علم، دوستی  و وحدت متاسفانه شاهد کشتار مردم میهمان نواز و دانش دوست بحرین هستیم بهتر دیده شد که بخشهایی از این گزارش تقدیم ایرانیان از یک سو واهالی بزرگواراین کشورهمسایه  از سوی دیگر گردد. باشد که ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای مردم آن دیار، وحدت وصمیمیت ملتهای اسلامی به عاملی برای توسعه دانش و تجدید عظمت تاریخی علمی در این زمینه منتهی شود.
سفر، آنهم وقتی که برای گردهم آمدن شیفتگان آسمان انجام می شود، بجز خاطرات شیرین هنگامی که یادآور تجدید عظمت تاریخی باشد بسیار ماندگار می شود. حتی زمانی که عکسهای سفر با یک اشکال در حافظه دوربین که ثبت این خاطره را بر عهده دارد، یکباره تبدیل به نوشتار می شود و دیگر در یک قاب عکس نمی توان آنچه که در جای جای سفر رخ داده است را مشاهده کرد. اگر سفر به ماورای مرزهای کشورمان انجام می پذیرد این ویژگیها رنگ و بوی خاص می یابد. دیگر سفر تنها یک دیدار نیست و معنایی بسیار فراتر می یابد آنچه که در پی می آید سفرنامه ای کوتاه از یک سفر با شکوه آسمانی است.
ارتباطات صمیمانه انجمن نجوم آماتوری ایران با فعالان عرصه نجوم در برخی کشورهای اسلامی طی سالیان اخیر از جمله پذیرایی از نمایندگانی از دوستداران دانش نجوم بحرین در پایان سال 1388 در کشورمان سبب ساز پاسخ مثبتی از سوی مدیریت انجمن در آستانه نوروز 89 به دعوت متقابل بود تا در حاشیه همایشی برای معرفی بیش از پیش یکی از شیوخ منطقه با دیرینه خانوادگی در حد چندین قرن در کشور دوست و برادر بحرین، آسمانیان نیز گرد هم بیایند و علیرغم حجم کاری پایانی سال در کوتاهترین زمان عازم مشهد مقدس شدم تا ابتدا با پرواز به سوی دوحه در کشور قطر از آنجا عازم منامه شدم سفر مشهد خود یادآور شکوه مهر تاریک در سوگ خورشید هشتم در شب نوروز 86 بود که با گرفتن عکسهایی از کسوف جزیی آن سال، آنرا ماندگار کرده بودم و در برخی سایتهای داخلی و خارجی منعکس گردید.
 
با رسیدن به فرودگاه بحرین مستقبلین با گرمی این بندت کمترین را پذیرا شده و عازم هتل محل اقامت شدیم و برخی شیوخ میزبان، بزرگوارانه تا پاسی از شب گذشته منتظر حضور گردیده ومیهمان نوازی در خور به خوش و بش پرداختند تا میهمان از حس غریب خود دور و بهتر از هر زمان دیگر بتواند با میزبانان ارتباط برقرار کند.
آن شب به استراحت پرداخته و در ساعات اولیه روز با حضور در محل سمینار سه روزه بزرگداشت آل عصفور مراسم افتتاحیه شرکت نمودیم و پس از آن با حضور مسئول تنها تیم آماتوری فعال در کشور بحرین برای دیدار از شهر عازم شدیم. جناب آقای عبدالحمید که از بازنشستگان شرکت نفت بحرین هسنتد بصورت گروهی فعالیتهای خوبی را در آن کشور به انجام می رسانند، هر چند که افراد و بصورت غیر تیمی نیز در این کشور حضور داشته و فعالیتهای خوبی را با تلسکوپ های 8 اینچ و نظایر آن انجام می دهند.
 
گروه نجوم آماتوری بحرین مجهز به یک دستگاه تلسکوپ 1اینچ Meade  همراه با CCD SRGB و بسیاری از متعلقات مربوطه، دوربین دیجیتال عکاسی Nikon حرفه ای و تعدادی تلسکوپ های کوچکتر 5 اینچ و غیره هستند و در روزنامه های بحرین عکسهایی از اعماق آسمان را که گروه با تلسکوپ گرفته است به چاپ رسانده اند. این گروه برای عمومی سازی نجوم تلاش زیادی داشته و برنامه منظم استهلال را در دستور کار خود دارند و با لباسهای یک دست با عنوان فریق الاستهلال فعالیت می کنند.
جالب اینجاست که شیخ محسن آل عصفور نیز یک دپارتمان نجومی فلکی را اداره می کنند که آرشیو بزرگی از نسخ خطی و بخشهای مجهز رایانه را شامل می شد در پشت بام ساختمان بنای اختصاصی را برای رصد افلاک برقرار نموده اند که دارای تلسکوپ های شکستی و انعکاسی vixen وتلسکوپ 400R ،12 اینچ Meade نیز به عنوان تلسکوپ اصلی استفاده می گردد. ازدیگر فعالیت های نجومی شاخص در کشور بحرین، دانشگاه بحرین است که با وجود بزرگ مردی همچون جناب آقای دکتر شوقی دارای پتانسیلهای فراوانی برای حرکتهای منطقه ای است.
دکتر دلال دارای 4 جلد دایرة المعارف فیزیک و فضا که در کشور کویت انتشار یافته است که بر روی همین پایگاه اینترنتی معرفی گردید و در نوع خود گنجینه ای کامل از اصطلاحات این دانش به زبان عربی است و تالیفات زیادی هستند که دیدار با ایشان نیز برای من فرصت مغتنمی بود تا زمینه های توسعه فعالیت ها بین دو کشور برای سالهای آتی بیش از پیش فراهم گردد. اجرای برنامه های رصدی برای شرکت کنندگان در همایش بین المللی آل عصفور همراه با ارایه توضیحات مبسوطی در زمینه آسمان برای حاضران از فعالیتهای آماتورهای بحرینی بود که با شکوه هر چه تمام تر در حاشیه ضیافت شام شیخ به اجرا در آمد که تجربه جالبی نیز در انجام کارهای گروهی ترویج نجوم در دیگر کشورها برای این جانب بود که با گروه در ارایه توضیحات رصد همراهی نمودم. جالب اینجاست که در این سفر پر بار با دوستی به نام آقای الحجری جوان فعالی آشنا شدم که مستقلاً گامهای بزرگی در ترویج نجوم آماتوری برداشته ومطالب زیادی در روز نامه های بحرینی در مورد نجوم و فعالیتهای داخلی به چاپ رسانده است. ایشان با تلسکوپ 8 اینچ رایانه ای Meade برنامه های رصدی زیادی را برای عموم به اجرا در آورده و فعالیتهای کشورمان را نیزپیگیر هستند.
 
رفع اشکال از تلسکوپ 12 اینچ Mead مرکز نجومی فلکی آل عصفور، جلسه مشترک با فعالان آماتوری کشورهای بحرین و عربستان سعودی و گفتگو در زمینه پتانسیلهای موجود ایران برای گسترش همکاریها در کنار برنامه ویژه رویت هلال جمادی الثانی 1431 که توفیق آن با فریق الاستهلال بحرین حاصل شد، از دیگر فعالیتهای این سفر کوتاه اما پر بار نجومی بود. تبادل اطلاعات فی مابین و انتقال تجارب بیانگر وجود پتانسیل بسیار خوب در همکاریهای فی مابین بود. بویژه برنامه رویت هلالی که با فریق الاستهلال بحرین در ورای مرز کشورمان و با گروهی که با تجهیزات کامل به جستجوی کمان ابروی آسمانی در میان ابرهای پراکنده در آسمان کشورشان پرداخته اند، حس بدون مرز بودن دانش اختر شناسی را تداعی نموده و زمینه های مشترک همکاری بین کشورهای اسلامی را یاد آور می شود.
به اعتقاد این بنده کمترین، اساتید توانمند، وجود پهناوری خاک در برخی کشورهای اسلامی، بهره مندی از جوانان با استعداد که در صورت آموزش صحیح و آشنایی با اصول کارهای گروهی خوش می درخشند و این مهم را در کشورهای غربی اندیشمندان ایرانی و عربی به اثبات رسانده اند، ثروت خدادای که صرفاً کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس و ایران از آن به طور کامل برخوردارند، گوشه ای از پتانسیل بالقوه ای است که می تواند احیاگر عظمت دانشمندان اسلامی طی قرون گذشته باشد. شاید آنان که اتحاد و وفاق علمی بین مسلمانان را مانعی برای گسترش اهداف می دانند با تحریک ایرانیان به بهانه حفظ اصالت ایرانی و به صورت متقابل با فتنه انگیزی در بین اعراب برای ایران ستیزی، سعی در جلوگیری از این اتفاق مبارک برای همراهی گروههای علمی و فرهنگی داشته باشند اما بر هر اهل دانایی مسلم است که جایگاه هر کشور و ملت با اصل احترام متقابل به استقلال و تمامیت ارضی آنها و تاریخ کهن هر ملت، محفوظ است و هیچ ارتباطی به همکاریهای فنی و علمی فی مابین ندارد. در هرحال پرواز بازگشت با توفیق عرض ارادت به پیشگاه مقدس امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) همراه بود. میهمان نوازی بسیار بسیار گرم عزیزان بحرینی و خانواده محترم جناب آقای عبدالحمید مسئول صمیمی گروه فعال نجوم آماتوری آن کشور به حدی بود که هرگز حس حضور در یک کشور خارجی را نداشته و کاملاً خود را در ایران با میهمان نوازی خوب هموطنانمان که همواره زبانزد است احساس کنم.
 
در پایان از تمامی دوستان و میزبان عزیز در کشور بحرین بدلیل بنده نوازی، صرف وقت و هزینه برای این سفر پر خاطره که قطعاً منجر به ایجاد بستر مناسب برای گسترش همکاریهای فی مابین خواهد شد کمال تشکر و امتنان را دارد. ما نیز علاقمندیم زمینه ساز توسعه روابط  در زمینه نجوم آماتوری با دیگر کشورهای منطقه و جهان در انجمن نجوم آماتوری ایران  بوده و امید است میزبان خوبی برای عزیزان بحرینی در مرز پر گهر ایران نیزباشیم.
                                                با درود بدرود
 
                                                   


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون