*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
فضا پیمای مسنجر در اطراف سیاره تیر

فضا پیمای مسنجر در اطراف سیاره تیر
چهارشنبه 17 فروردین 1390 - 02:30 | شاخه : | 2840 بازدید | 0 دیدگاه


مناسب دیدیم خبر رسیدن فضا پیمای مسنجر به مدار سیاره تیر را با توجه به آغاز رسمی انتقال اطلاعات آن از 15 فروردین ماه جاری، یک بار دیگر واینبار از طریق این پایگاه اینترنتی به شما دوستداران اکتشافات فضایی یاد آور شویم. لازم به ذکر است که زمانها برای سهولت در بهره برداری بر اساس ساعت و تقویم رسمی کشورمان ارایه شده است.فضاپیمای مسنجر که در ساعت 04:3بامداد روز جمعه 27 اسفند89 با موفقیت در مدار از پیش تعیین شده خود در اطراف سیاره تیز پای خانواده خورشیدی یعنی عطارد قرار گرفت.
این اولین بار است که یک فضاپیما با چنین تجهیزات علمی و مهندسی در منظومه شمسی در مدار یک سیاره قرار می گیرد. بنا به گفته چارلزبولدون مدیر ناسا، در طول سال 139خورشیدی قرار است مسنجراطلاعات دقیقی از سیاره کوچک تیر به زمین مخابره نماید. اواین سخنان را در مرکز کنترل دانشگاه جان هاپکینز گفته است. مهندسان آزمایشگاه فیزیک در لورال، اطلاعات سنجش از راه دور مبنی بر قرار گرفتن مسنجر در مدار تیر را تایید نمودند. مسنجر یک نمونه بزرگ از چگونگی کشفیات دانشمندان به حساب می آید.
در ساعت 4:4مورخ مذکور، دانشمندان خاموش نمودن موتورها را تایید نمودند. ساعت 6:15 همین تاریخ آنتن های مسنجر به سمت زمین نشانه رفتند و انتقال اطلاعات آغاز شد. تیم مهندسی و کاربران مسنجر گزارش دادند که وضعیت برای مسنجر عادی و موتورها خاموش بوده و پیام خطایی دریافت نکرده اند.
موتورها در آخرین مرتبه برای 15 دقیقه روشن و با سرعت تقریبی 300کیلومتر بر ساعت فضاپیما را به مدار مورد نظر هدایت کردند. مسنجر اکنون در فاصله تقریبی 15360000کیلومتری زمین است.
به گفته پینر بدینیحدود 5/6 سال قبل مسنجر به سوی تیر اعزام گشته است. در طول چند هفته آینده مهندسان APL(Applied Physics Laboratory) بر روی دستگاههای مسنجر متمرکز خواهند شد تا وضعیت کار کرد آنها را کنترل نمایند. سوم فروردین 139دستگاهها روشن و بررسی شدند و از دوشنبه 15 فروردین سال جاری ارسال اولین گزارشها از سیاره تیر رسماً آغاز خواهد شد.
طی یک دهه است که سیاره همسایه مهر تابان مورد مطالعه و بررسی نزدیک قرار نگرفته است. این مطلب بنا به گفته سین سولومون طراح اصلی مسنجر از انستیتو کارنگی واشنگتن نقل شده است. برای اولین بار در تاریخ، یک رصدخانه علمی در مدار این سیاره داخلی قرار گرفته است.اسرار سیاره تیر و نحوه شکل گیری این سیاره زمین مانند در دستور کار این ماموریت خواهد بود. APL مسئولیت طراحی و ساخت فضا پیما را بر عهده داشته است و سه شنبه 13 امرداد 1383 این فضا پیما به سمت عطارد با موشک دلتا از کیپ کاناورال ایالات متحده پرتاب شد.
یاد آور می شود که این فضاپیما هم اکنون در مدار قطبی گرد با کمترین فاصله(حضیض) 20کیلومتر و اوج 1500کیلومتر بدور تیر در گردش است.
منبع: خبرنامه ارسالی سازمان فضایی امریکا(ناسا)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون