*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
بزرگترین ماه بدر سال

بزرگترین ماه بدر سال
پنجشنبه 26 اسفند 1389 - 02:30 | شاخه : | 2933 بازدید | 0 دیدگاه
بزرگترین ماه بدر سال
 
مسعود عتیقی-
شبانگه شنبه 28 اسفند 1389 را در تقویم رصدی خود علامتگذاری نمایید. این آخرین واقعه دیدنی نجومی دهه8خورشیدی برای مشاهده عموم با چشم غیر مسلح است و قطعاً برای همگان می تواند جذاب باشد چرا که ماه جرم دوست داشتنی زمینی ها است. در این شب مشاهده بزرگترین و زیباترین ماه کامل که به ربیع الثانی 1432 تعلق دارد و چنین رویدادی به نوعی نادر محسوب می شود را از دست ندهید، چرا که بسیار متفاوت و بزرگتر از دیگر ماه بدرهایی است که دیده اید! این ماه بدر در زمان غروب خورشید، از افق شرق سر بر می آورد. جالب است که در 2سال اخیر ماه کاملی به این بزرگی کسی ندیده است.  

ماه که در کمترین فاصله از زمین(حضیض زمینی)، حدود 356 هزار کیلومتر با سیاره ما دارا می باشد، اینبار کمترین فاصله ای را داراست که می تواند با زمین داشته باشد! ماه در این هنگام دقیقاً 356577 کیلومتر با ما فاصله دارد. قابل توجه آنکه از سال 1993 میلادی تا بحال ماه بدری با این بزرگی رصد و گزارش نشده است. ماه در هنگام حضیض(کمترین فاصله با زمین) 14% بزرگترو 30% روشنتر دیده می شود. مدار بیضی ماه به گرد زمین چنین اتفاقی را سبب می شود. قرار گرفتن ماه در حضیض در میزان جزر و مد نیز تاثیر به سزایی دارد و میتواند به سبب ایجاد موجهای بزرگترخطر ساز باشد که البته درحضیض سالهای گذشته اینچنین نبوده است.  یاد مان باشد که قرار داشتن ماه در افق نیز عاملی برای خطای دید و بزرگتر دیده شدن آن است. البته اوج زمینی مداری ماه نیز حدود 306 هزار کیلومتر می باشد.  منبع: خبرنامه ارسالی ناسا امریکا همین جا لازم است اشاره کنیم همه ساله مناسبت روز جهانی ستاره شناسی با توجه به وضعیت ماه در تربیع اول تعیین می گردد. از میانه ماه آوریل تا میانه ماه می میلادی، شنبه ای که به تربیع اول ماه نزدیک باشد به عنوان روز جهانی نجوم تعیین و بنابر این مناسبت مذکور در هر سال با این روش نجومی، روزی متفاوت خواهد بود. نزدیک به 4 دهه است که در دنیا منجمان این روز را جشن می گیرند و تلسکوپها ویا به عبارتی رصد خانه ها را به میان مردم می آورند. بیش از یک دهه است که انجمن نجوم آماتوری ایران به عنوان مجموعه ای پیشتاز، همصدا با مردم جهان در روز تعیین شده این مناسبت جهانی یعنی شنبه، به ترویج نجوم می پردازد. هفته نجوم نیز حدود 15 سال است از دوشنبه قبل از روز نجوم آغاز و تا یکشنبه بعد از آن ادامه دارد و با فرصت بیشتری امکان معرفی این دانش کهن و جذاب وجود دارد.گروههای زیادی در ایران و جهان در این هفته و گاهاً در روز جمعه به عنوان روز تعطیل هفته در ایران، هفته نجوم را گرامی می دارند. 12 تا 18 اردیبهشت 9هفته نجوم و شنبه 17 اردیبهشت139روز جهانی نجوم در سال جدید است که انشااله با برنامه های زیادی به استقبال آن خواهیم رفت و عموم مردم خوبمان را بر سر سفره آسمانی دانش ستاره شناسی میهمان می کنیم.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون