*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
اولین همایش دانش آموزی استان یزد

اولین همایش دانش آموزی استان یزد
جمعه 16 مهر 1389 - 01:30 | شاخه : | 6554 بازدید | 0 دیدگاه

ن- حسین کوشا
 
اولین همایش رسمی نجوم دانش آموزی استان یزد باحضور بیش از 20نفر از دانش آموزان، مدیران، معاونین ودبیران دبیرستان های برازنده مقدم 1و2 و برخی از اولیائ دانش آموزان وهمچنین معاونت محترم وتنی چند از کارکنان اداری ناحیه یک یزد در محل پژوهشگاه برازنده مقدم تشکیل گردید. این همایش از ساعت 5/5بعد از ظهرسه شنبه 6/7/89 با تلاوت کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغازشد، سپس بدنبال بیان خیر مقدم و اشاره به برخی جذابیتهای آسمان توسط مجری توانمند برنامه، جناب آقای صابری معاونت آموزشی ناحیه یک یزد ضمن عرض خیرمقدم از تشکیل این همایش اظهار خرسندی نمودند بعد از آن جناب آقای مهندس مسعود عتیقی رییس انجمن نجوم آماتوری ایران در ارتباط با آسمان وشگفتی های آن ، همچنین فعالیتهای انجمن نجوم آماتوری ایران و برخی موضوعات نجومی از جمله دنباله دارها سخنرانی مبسوطی را ارایه نمودند و در پایان به سئوالات نجومی مطرح شده توسط دانش آموزان حاضر پاسخ دادند. ایشان با برگزاری مسابقه ای نجومی نیز به دو تن از دختران دانش آموز که پاسخ صحیح را به سئوالات مطرح شده داده بودند نرم افزارهای نجومی فارسی از جمله نرم افزار افلاک نما که برای اولین بار از سوی تیم نرم افزاری انجمن نجوم آماتوری ایران به فارسی برگردانده شده است را اهدا نمودند تا مشوق علاقمندان برای ادامه این راه آسمانی باشد.
در پایان  از گروه استهلال آقایان احمد کریم، مهرناز کافی ، حسین کوشا(مسن ترین عضو گروه) و محمد سعید کریم (جوان ترین عضو گروه) آقای صابری معاون آموزشی ناحیه یک وآقای شاه شوازی عضو گروه استهلال وخانم صائغ (مدیر محترمه پژوهشگاه برازنده مقدم)به مناسبت تلاش برای رویت  هلال  ماه های رمضان و شوال تجلیل به عمل آمد.
پس از پایان سخنرانی دانش آموزان به حیاط دبیرستان رفتند و توسط  دو عدد تلسکوپ باز تابی وشکستی  سیاره مشتر ی رارصدنمودند. این مراسم تا حدود ساعت21 پس از طلوع ماه و رصد آن ادامه یافت.
شایان ذکر است صدا وسیمای مرکز یزد با پوشش بسیار خوب خبری، گزارش مفصلی از این برنامه علمی نجومی را به محضر اندیشمندان وفرهیختگان استان تاریخی یزد تقدیم نمود.
 
طلوع  با شکوه ماه بر فراز شهر تاریخی یزد- عکس از مسعود عتیقی
متاسفانه آلودگی نوری و نور پردازی نامناسب در شهرهایی همچون یزد که تا حدود زیادی ازآلودگی هوا رنج نمی برند، عاملی برای عدم امکان توسعه فعالیتهای رصدی شده است.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون