*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
جابجایی زمین راهکاری برای خنک کردن آن!

جابجایی زمین راهکاری برای خنک کردن آن!
دوشنبه 12 مهر 1389 - 01:30 | شاخه : | 2942 بازدید | 0 دیدگاه
جابجایی زمین راهکاری برای خنک کردن آن!
علیرضا اسنجانی-  
دانشمندان و ستاره شناسان سازمان فضایی ناسا طرحی برای بهبود وضع گرمای زمین و نجات دادن این خانه خاکی ما از خطر نابودی ارائه دادند که شگفت جهانیان را بر انگیخت. آنان برای این مشکل راهکار جابجایی مدار زمین را ارائه کردند. بر طبق این راهکار(که البته بسیار بلند پروازانه است) مدار زمین را در مسیر حرکت زمین به دور خورشید که به کمربند سبز معروف است اندکی جابجا کنند تا زمین را از گرمای خورشید موقتا محفوظ دارند همچنین 6 بیلیون ( میلیارد ) سال نیز بر عمر این کره خاکی بیفزایند.
تئوری ارائه شده از جانب این دانشمندان بدین شکل بود که اگرجسمی در میدان گرانش جسمی بزرگتر باشد اگر از سرعت مداریش کاسته شود بر طبق قوانین نیوتن و یا در نسبیت عام برای حفظ مدارش گرد میدان گرانش مبدا، اندکی از میدان گرانش فاصله گرفته و به عقب خواهد رفت که این میزان حرکت دقیقا رابطه مستقیم با میزان کاهش سرعت آن جرم دار. بدین ترتیب اگر از سرعت مداری زمین به دور خورشید به گونه ای بتوان کاست، از خورشید فاصله خواهد گرفت. این تئوری شاید در دید اول عجیب به نظر برسد اما با توجه به قوانین فیزیک در مانور قلاب سنگ چندان دور از دسترس نخواهد بود. بر طبق این قوانین اگر جرمی بزرگ را با سرعتی مشخص از کنار زمین عبور دهیم، با عبور از نزدیکی زمین و قرار گرفتن در میدان گرانش آن مقداری از انرژی مداری زمین را گرفته، به دور آن چرخیده که باعث افزایش سرعت مداریش می شود و در خلاف جهت حرکت اولیه خود پرتاب می شود. حال اگر این میزان افزایش سرعت مداری جسم به گونه ای باشد که سرعت مداری زمین را به اندازه کافی کاهش دهد زمین مقداری در کمر بند سبز به عقب خواهد رفت و به دلیل گرفتن فاصله از خورشید مقدار دمای سطحی کره کاهش خواهد یافت.
دکتر لاگلاین ( Laughlin ( از مرکز تحقیقاتی ناسا در ارتباط با این پروژه می گوید که می توان با نزدیک کردن یک سیارک یا دنباله دار یا شهاب سنگ که دارای جرم مورد نظر است به مدار زمین و عبور دادن آن از نزدیکی این کره  باعث کاهش سرعت مداری زمین گشت. حتی اگر مقدار جرم مورد نظر کمتر از آن باشد که در بار اول باعث کاهش چشم گیر انرژی مداری زمین گردد میتوان این کار را با یکی از سیارات کیوان یا برجیس ادغام کرد که مداری بیضی شکل با مرکزیت دو سیاره( زمین و زحل یا مشتری ) تشکیل داد و در اثر تکرار عبور این جرم از جوار زمین کم کم باعث کاهش انرژی زمین در مدارش گردد. بدین دلیل از سیارات کیوان یا برجیس می توان استفاده کرد که دارای جرمی بزرگ بوده و سیارک یا دنباله دار تاثیر چندانی در مدار گردششان نخواهد داشت. این کار نیاز به تکنولوژی خاصی نخواهد داشت، با استفاده از بمب های شیمیایی و انفجار آنان در نزدیکی جرم مورد نظر بر طبق قانون سوم نیوتون می توان مسیر سیاره را در خلاف جهت نیروی وارده به آن تعیین کرد و به مدار مورد نظر رساند.
 
اما این ایده عاری از خطرات و ریسک های قابل توجه نیست. این طرح نیازمند محاسبات بسیار دقیق و همه جانبه دارد که بتوان با تکیه بر آن تمامی شرایط احتمالی را در نظر کرفت و پیاده سازی کرد، به گونه ای که کوچکترین خطایی رخ ندهد. اگر این جرم بزرگ با سرعتی که برایش تعریف گشته در اثر خطا در محاسبات به زمین برخورد کند باعث نابودی آن می گردد. انفجار بمب ها خارج از زمان تعریف شده، آزاد شدن انرژی بیش از حد توسط آنان از عوامل انحراف این جرم و برخورد آن با سطح زمین خواهد بود.
اما سرنوشت ماه قمر زمین چه خواهد شد، به محض ورود سیارک یا دنباله دار به مدار زمین تاثیر مستقیم در مدار گردش ماه خواهد گذاشت که باعث خروج ماه از مدارش می شود. در خوشبینانه ترین حالت و در صورت عدم برخورد ماه با زمین، برای همیشه از مدار زمین دور خواهد شد که در مقابل خطرات احتمالی دیگر چندان به چشم نمی آید.
در دید کلی این تئوری نا شدنی و غیر قابل اجرا نیست، اما بیش از تاثیرات مثبت خطرات موجود در آن مورد بحث و مطالعه می باشد. خطراتی که به معنای حیات بشر در کره زمین می باشد. آیا واقعا می توان روزی زمین را در کمربند سبز به عقب راند و آن را از خطر گرمای شدید نجات داد؟