*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گزارش رویت هلال رمضان 1431

گزارش رویت هلال رمضان 1431
چهارشنبه 27 امرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 7187 بازدید | 0 دیدگاه

 
بنا به گزارش ارسالی از سوی آقای علیرضا اسنجانی عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران به سرویس گزارش انجمن، ایشان با جمعی از دوستان منجم آماتورفعال  اقدام به رویت هلال رمضان 1431 در تهران در روز چهارشنبه 2امرداد 89 نموده اند تا با بررسی هلال در روز و شامگاه تاریخ مذکور، فعالیتی پژوهشی را به انجام رسانند. آنچه که در پی می آید گزارش فعالیت علمی این دوستان است:
به نام خدا
گزارش رویت هلال رمضان 1431

تاریخ : چهارشنبه 20/5/1389 مصادف با 3شعبان 1431
مکن رصد : تهران ، پارک جنگلی کوهسار
مختصات : N = 35 , 46 , 00             E = 51 , 16 , 00
ارتفاع : 550فوت از سطح دریا
ابزار های رصدی : تلسکوپ 6اینچ بازتابی ، دوربین دوچشمی 8* 20
اعضای گروه : سرکار خانم ها صنم ایوبی ، منصوره محمدی ، فهیمه نوری ، پریسا باجلان و آقایان سیامک نیک طلب ، محمد باجلان ، علیرضا اسنجانی
سرپرست گروه : علیرضا اسنجانی


توضیح:
اعضای گروه در ساعت 4 عصر در محل حاضر گشتند، بعد از ارز یابی محل و تعیین مکان مناسب ابزار را بر پا ساخته و آماده آغاز فعالیت گشتند. بعد از تعیین و محاسبه ارتفاع محل ، افق صفر و جدایی زاویه ای در ساعت 4:3دقیقه فعالیت به صورت جدی آغاز گردید. ابتدا قریب به 8/ 1 آسمان در بخش افق محل غروب آفتاب و مکان حضور ماه در آسمان ابری بوده و غبار و آلودگی نیز به مبارزه خود با گروه برای جلوگیری از روئیت هلال پرداخته بود. فعالیت در محل با استقبال عموم اندک مردم حاضر در محل مواجح شد و برای کنکاش فعالیت گروه خویش را نزدیک به محل انجام فعالیت می کردند. فعالیت تا ساعت 6 بی نتیجه ادامه داشت ، اما گروه همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند تا انکه افق محل به دلیل کوهستانی بودن منطقه قریب به 8/3 در سمت غرب و مکان محاسبه شده برای رویت کامل ابری گشت. گروه به مدت 28 دقیقه در کنار ابزار به استراحت و بحث و گفت و گو در رابطه با ضوابط و شرایط روئیت پذیری هلال پرداختند. کم کم افق رو به باز شدن گذاشت و گروه دوباره در ساعت 6:3دقیقه فعالیت خود را از سر گرفت. کما کان غبار محلی و آلودگی افق منطقه مانع روئیت هلال می گشت. فعالیت تا ساعت 7 ادامه داشت و عدم روییت باعث خستگی نسبی گروه گشته بود. حضور جناب آقای سیامک نیک طلب به همراه کوچک ترین عضو گروه در ساعت 7 انگیزه ای تازه در رگ یکایک گروه وارد کرد و دوباره فعالیت از سر گرفته شد. آسمان منطقه قریب به 27 درجه دارای افق مجازی بود که سبب غروب خورشید در ساعت 7:45 دقیقه عصر در آسمان منطقه گردید. فعالیت ها ادامه داشت تا آنکه در عین نا باوری و در میان انبوه غبار آلودگی آسمان و افق منطقه در ساعت 8:1 دقیقه و تنها 7 دقیقه مانده به غروب هلال در آسمان منطقه ، هلال توسط علیرضا اسنجانی رویت پذیرفت و شکار گشت. بعد از رویت در داخل دوربین دوچشمی به تایید دیگر اعضای گروه رسید و رویت هلال تایید گشت.
گروه تا غروب کامل خورشید در منطقه ماندند و روزه اولین روز پیشواز روزه داری در ماه میهمانی خدارا در جوار ابزار های رصدی و عموم مردم مشتاق فعالیت گروه باز کردند و در ساعت 8:5دقیق اقدام به جمع آوری ابزار ها و ترک منطقه کردند.
با امید به آنکه یکایک ما در این ماه میهمانی خدا، از نعمات بی پایان الهی که بی دریغ از فرد فرد عاشقان در خان الهی پهن گشته نهایت استفاده را ببریم.
التماس دعا
علیرضا اسنجانی



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون