*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
کسوفی برای نیمکره جنوبی زمین

کسوفی برای نیمکره جنوبی زمین
شنبه 19 تیر 1389 - 02:30 | شاخه : | 2672 بازدید | 0 دیدگاه
کسوفی برای نیمکره جنوبی زمین
 
-  از آنجا که تعداد زیادی از هموطنانمان در مورد کسوف 2تیر ماه از دفتر انجمن پیگیر این نکته هستند که در کشور این واقعه چه وضعیتی دارد اعلام می نماید: همانگونه که در روزهای قبل همچون سایر رویدادهای نجومی جهت روشن شدن اذهان عمومی با درخواست برخی خبرگزاریهای رسمی کشورطی مصاحبه نیز از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام شد در این خورشید گرفتگی سایه ماه ، نیمکره جنوبی زمین را طی می کند و از اقیانوس آرام جنوبی و بخش هایی ازجنوب کشورهای شیلی و آرژانتین می گذرد. .
این کسوف متعلق به ساروس 146 قرار داریم و در هر ساروس بیش از 7بار گرفت خورشید تکرار می شود. این خورشید گرفتگی بیست و هفتمین گرفت از 76 کسوف ساروس 146 به شمار می رود.
مرحله اول این کسوف که گرفت جزئی است ساعت 17:09 دقیقه و 41 ثانیه به وقت جهانی ( گرینیچ ) رخ می دهد وخورشید گرفتگی کامل ساعت 18:15 دقیقه و 15 ثانیه به وقت جهانی آغاز می شود و ساعت 19:34 دقیقه و 38 ثانیه به وقت جهانی به حداکثر خود می رسد.
کسوف کلی ساعت 20:51 دقیقه و 42 ثانیه به وقت جهانی تمام می شود و در ساعت 21:57 دقیقه و 16 ثانیه به وقت جهانی کسوف جزئی نیز به پایان می رسد.
در این دوره کسوف حداکثر پهنای سایه ماه که بر روی زمین می افتد 259کیلومتر است و گرفت کامل پنج دقیقه و 2ثانیه طول می کشد.
طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن بیست ویکم 31 تیر ماه سال گذشته به مدت شش دقیقه و 41 ثانیه رخ داد و به کشور تاریخی چین برای رصد آن واقعه با تعدادی از علاقمندان و اساتید کشور در همکاری با برخی اختر شناسان  در چین اقدام نمود. خورشید گرفتگی 2تیر ماه امسال دومین کسوف طولانی قرن بیست و یکم پس ازخورشید گرفتگی سال گذشته به شمار می رود.
این خورشید گرفتگی چه به صورت جزئی و چه به صورت کلی در نیم کره شمالی زمین و اساساً در ایران اصلاً قابل رویت نیست.  


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون