*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
ماه کامل سه‌شنبه، اَبَرماه است...

ماه کامل سه‌شنبه، اَبَرماه است...
دوشنبه 9 امرداد 1402 - 20:48 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 11426 بازدید | 0 دیدگاه
ماه کامل سه‌شنبه، اَبَرماه است...

پس از اَبَرماه (Supermoon) شبانگاه دوشنبه ۱۲ تیرماه امسال، شامگاه سه‌شنبه ۱۰ اَمرداد، ماه کامل به کمترین فاصله با زمین (Perigee - حضیض) می‌رسد و در ۳۵۷,۵۳۰ کیلومتری ما قرار خواهد داشت.

کافی است پس از غروب خورشید در شامگاه فردا سه شنبه 10 اَمرداد که در تهران ساعت 19:09 است (و با قدری اختلاف در شهرهای مختلف کشورمان)، به سمت افق جنوب شرق نگاه کنید تا ماه را در وضعیت اَبَرماه در حال طلوع ببینید. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بجز نزدیکتر بودن ماه به کره زمین در وضعیت ماه کامل، علت بزرگتر دیده شدن ماه، قابل مقایسه بودن آن با عوارض طبیعی همچون کوه و جنگل و یا ساختمان ها در هنگام طلوع و یا غروب ماه در افق است.

این ماه کامل توسط بومیان آمریکا به عنوان "ماه کامل خاویاری" (Full Sturgeon Moon) شناخته می‌شد، زیرا این نوع ماهی، طی این ماه در دریاچه‌های بزرگ به وفور یافت می‌گردید. لازم به ذکر است که رد این ماهی‌های ماقبل تاریخ به حدود ۱۳۶ میلیون سال پیش باز می‌گردد و بسیاری از مردم آنها را فسیل‌های زنده می‌نامند!

در سال ۱۴۰۲، چهار اَبَرماه وجود دارد و اَبَرماه سه‌شنبه شب این هفته دومین اَبَرماه امسال (پس از اَبَرماه دوشنبه ۱۲ تیرماه) است؛ هر چند که از حیث فاصله، اَبَرماه سه شنبه 10 اَمرداد، نسیت به اَبَرماه قبلی به زمین نزدیکتر و در نتیجه درخشان تر و بزرگ تر است.

اَبَرماه زمانی دیده می‌شود که ماه در وضعیت ماه کامل (Full) و یا نزدیک به این شرایط بوده و از نظر مداری در نزدیکترین فاصله به زمین باشد.

علت ایجاد اهله و یا فازهای ماه؛ به شرایط رسیدن ماه از نظر مداری به وضعیت ماه کامل دقت کنید.
علت ایجاد اهله و یا فازهای ماه؛ به شرایط رسیدن ماه از نظر مداری به وضعیت ماه کامل دقت کنید.

یک اَبَرماه تا ۱۴٪ از اندازه یک ماه کامل معمولی بزرگتر و روشنایی آن از یک ماه کامل دیگر طی یکسال، تا حدود ۳۰٪ درخشان‌تر است؛ هر چند شاید تفاوت اندازه ماه از دید بسیاری از افراد قابل درک نباشد، اما هر اَبَرماه درخشان‌تر از دیگر ماه‌های کامل سال مشاهده می‌گردد.

بجز مشاهده طلوع رویایی اَبَرماه در افق با چشم، دورین های دوچشمی و یا تلسکوپ (ترجیحا مجهز به فیلتر ماه برای جلوگیری از پایین آمدن حساسیت چشم)؛ عکاسی از اَبَرماه با بناهای شاخص و مناظر طبیعی از جمله فعالیتهای آماتورخها و حتی بسیاری از علاقمندان به وقایع آسمانی است.

پذیرای عکسهای مخاطبان گرامی از اَبَرماه سه شنبه دهم اَمردادماه جاری برای انعکاس در این وبگاه، کانال تلگرام و صفحه ایسنتاگرام انجمن نجوم آماتوری ایران با نام خوتان و شهر و منطقه محل عکاسی و سایر مشخصات فنی عکس و دوربین هستیم. کافیست عکسهای خود را به لینک کانال تلگرامی ما با ییان مشخصات به آدرس  iranastronomy@ ارسال نمایید.

اَبَرماه بعدی پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ دیده می‌شود که باز هم به زمین نزدیکتر خواهد بود و در بین غربی ها به "اَبَرماه آبی" مشهور است که با نزدیک شدن به آن پدیده، باز هم اطلاعات بیشتری در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون