*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آغاز تابستان در نیمکره شمالی

آغاز تابستان در نیمکره شمالی
شنبه 29 خرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 28397 بازدید | 0 دیدگاه
آغاز تابستان در نیمکره شمالی
 
انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی-
خورشید در ابتدای زمستان  وتابستان در حرکت ظاهری خود بر کره آسمان، به حداکثر زاویه بر روی دایره البروج نسبت به استوای آسمان می رسد که به انقلابین مشهور و یکی  انقلاب زمستانی و دیگری انقلاب  تابستانی می باشد.
 در این دو روز خاص ساکنان عرض جغرافیایی 5/23 درجه شمالی و جنوبی، خورشید را درست بالای سر خود می بینند.
دو  نقطه دیگر در طرفین انقلابین به نام اعتدالین شناخته می شود (اعتدال بهاری و پاییزی)  که طول شب و روز در آن مساوی است.  یکی نوروزدر اول فروردین و دیگری آغاز مهر ماه است.
دایره البروج نیز دایره بزرگی است که از امتداد مدار زمین بر روی کره آسمان بدست می آید و معدل النهاریا استوای آسمان از امتداد استوای زمین به صورت یک دایره بزرگ بر روی کره آسمان فرض شده است و این دو دایره با هم زاویه تقریبی 5/23 درجه را می سازند که برابر با همان میزان انحراف محوری زمین است.
این در حالی است که در اعتدالین، مرکز خورشید بر نقاط تقاطع این دو مدار قرار می گیرد و در سراسر زمین طول شب و روز مساوی می شود، اما در انقلابین، نیمکره شمالی و جنوبی زمین وضعیتی عکس یکدیگر پیدا می کنند. یعنی زمانی که در نیمکره شمالی تابستان آغاز می شود و ساکنان این نیمکره طولانی ترین روز و کوتاه ترین شب را سپری می کنند، ساکنان نیمکره جنوبی بلندترین شب وکوتاه ترین روز را شاهد خواهند بود.  بدیهی است که ایرانیان از گذشته های دور در محاسبات دقیق اعتدالین و انقلابین همواره سرآمد بوده اند.
 هر چند این روزها گرمای زیادی را شاهد هستیم اما فصل گرم تابستان امسال روز دوشنبه 31 خرداد با انقلاب تابستانی در ساعت 15:58دقیقه بعد از ظهر به وقت ایران آغاز می شود که در این زمان فاصله خورشید از زمین 152 میلیون کیلومتر یعنی تقریباً در اوج خورشیدی خود زمین قرار دارد. اوج خورشیدی زمین به معنای بیشترین فاصله خورشید از زمین است.
در فصل تابستان با وجود دوری خورشید از زمین در نیمکره شمالی، اما به دلیل تابش عمودی خورشید بر این منطقه و طولانی بودن روزهای تابستان و گرما گیری زمین با گرمای روزهای این فصل مواجه هستیم.  در زمستان نیمکره شمالی علیرغم آنکه زمین به خورشید نزدیک است اما مایل تابیدن مهر تابان و کوتاه بودن روز به علت کمان کوتاه طی شده توسط خورشید در آسمان روز زمستانی،  سبب سردی روزهای این فصل خواهد بود.(به شکلهای زیر توجه نمایید)
 
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون