*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
دنباله داری برای شکار دوربینهای نجومی شما

دنباله داری برای شکار دوربینهای نجومی شما
جمعه 14 خرداد 1389 - 02:30 | شاخه : | 2798 بازدید | 0 دیدگاه
دنباله داری برای شکار دوربینهای نجومی شما

 - ما به ندرت امکان مشاهده یک دنباله دار خوب راهنگامی که در بهترین حالت آن باشد داریم. بیشتردنباله دارها در نزدیکترین قاصله با خورشید درخشان هستند که در تابش خیره کننده خورشید پنهان می شوند و یا زیر افق و یا مقارن با طلوع آفتاب یا غروب آن است. این وضعیت در بهار امسال با دنباله دار

 C/2009 R1 McNaught 

همراه است. با این حال، ناظران در نیمکره شمالی قادر هستند تا با تلسکوپ ویا دوربین دوچشمی مناسب و احتمالا ً درست قبل از طلوع آفتاب در اواسط خرداد 89، در روشنایی بامدادی این دنباله دار را مشاهده نمایند.

 

   در چهارشنبه 29 خرداد89 ، زمانی که مایکل علاقمند به شکار این تصویر از کشوراتریش بود، دنباله دار C/2009 R1 با قدر 8 ویژگی یک دنباله دار سبز رنگ را در تلسکوپ های بزرگ نشان داد. توجه داشته باشید این جرم با  دم نازک گازی و آبی رنگ است. مایکل در واقع مرد شکارچی دنباله دار است.


*جدول زمانی دنباله دار
همانطور که در مورد  این دنباله دار گفتیم از اواسط ماه مه میلادی قدر 5/8 را داشت و  این شبها یک ساعت قبل از طلوع خورشید در شروع گرگ و میش هوا، ناظران عرضهای میانی شمالی(2تا 4درجه ) با قدر 6 تا 7، 5/2 درجه پایین تر از ستاره بتای آندرومدا می توانند آنرا رصد نمایند.
درست قبل از سپیده دم شنبه 15 خرداد89، دنباله دار در نزدیکی خوشه باز 752 NGC و نورکوژماه کاهنده مزاحم رصد آن خواهد بود. در بامداد یکشنبه و دوشنبه 16 و 17 خرداد به مرورنور ماه که نازکتر می شود، کم شده وحدود 2 درجه ستاره گاما آندرومدا دنباله دار مک نات قرار می گیرد.

اواخرخرداد ماه، دنباله دار McNaught باید جالب ترین  وضعیت را دارا باشد. چرا که بدون حضور نور مزاحم ماه و با افزایش نورانیت دنباله دار و کاهش ارتفاع آن ارتفاع این جرم زیبا کم می گردد.
بامداد پنج شنبه 2خرداد مک نات از 1 درجه ای شمال34 M درصورت فلکی پرساوش می گذرد و صحنه جالبی برای شیفتگان عکاسان نجومی آماتوری است که قابلیت عکسبرداری با تلسکوپ را دارند.

دنباله داردرست قبل از رسیدن به حضیض خورشید، در روز جمعه 11 تیرماه، به  4/واحد نجومی از خورشید می رسد.

دنباله دارمک نات در مدار هایپربولیک است و این بدان معنی است که اولین سفر خود را از ابر اورت آغاز نموده است. پس روشنایی آن حتی کمتر ازمقدار معمول پیش بینی شده است. آیا بصورت غیر منتظره نور آن زیاد خواهد شد؟

 
مشهورترین McNaughts ، دنباله دار C/2006 P1 می باشد، که همچنین به عنوان دنباله دار بزرگ سال 2007 نیزشناخته شده است.
 
منبع:
خبرنامه اینترنتی ارسالی از سوی
مجله معتبر جهانیSky & Telescope


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون