*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گزارش مراسم اختتامیه برنامه های سال 1388

گزارش مراسم اختتامیه برنامه های سال 1388
جمعه 14 اسفند 1388 - 02:30 | شاخه : | 3593 بازدید | 0 دیدگاه

span style="font-weight: bold;">به نام خدا
گزارش مراسم اختتامیه برنامه های سال 1388
انجمن نجوم آماتوری ایران
در زندگی رخدادهای غیرقابل پیش بینی بسیارند اما گاهی آنقدر فراتر از انتظارند که گویی توضیح هم جرأت خودنمایی ندارد!
چهارشنبه گذشته هم یعنی پنجمین روز از دوازدهمین ماه سال یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت خورشیدی که سالروز بزرگداشت خواجه طوسی بود، یکی از روزهای سرشار از غیرقابل پیش بینی ها و باور نکردنی ها بود! زیرا قرار بود که:
به مناسبت سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی مراسمی برگزار شود اما طی آن از یکی از بزرگان نجوم عصر حاضر کشورمان، جناب آقای دکترسعداله نصیری قیداری تجلیل گردد و ضمن این نکوداشت، قرار شد که آماتور نمونه سال 1388 کشور هم معرفی شود و باز هم قرار شد تمبر سال جهانی نجوم که انجمن نجوم آماتوری ایران یکی از پیشنهاد دهنده ها، پیگیر کننده انتشار آن وعهده دار آن بود، رونمایی شده تا بعد از انجام تشریفات لازم در چاپ انبوه به منصه ظهور برسد. و تازه قرار بود عده ای از دوستان نجومیمان مقالاتی را که مدت ها پیش آماده کرده بودند، ارائه کنند!
همه ی این قرارها از مدتی قبل در جلسات کمیته راهبردی انجمن، مطرح و برنامه ریزی های دقیقی برای کیفیت هرچه بهتر برگزاری آن صورت گرفته و همه چیز مرتب بود تا آن روزی که با پیشنهاد انجمن نجوم آماتوری ایران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم برای این بزرگداشت ابراز تمایل نمود . از 2 هفته پیش از آن و بلکه هم بیشتر نمایندگان انجمن و از سوی دانشگاه جناب آقای قدسی که دانشگاه برای رایزنی معرفی نموده بود، در تبادل نظر بودند که اگر تفاهمی حاصل شد، برنامه ای مشترک برگزار گردد. در کمیته راهبردی هم رأی گیری شد که آیا بطور مستقل برنامه خود را اجرا کنیم یا با دانشگاه! اما چون مراسم برای بزرگداشت خواجه طوسی و نکوداشت یک فرد دانشگاهی مثل آقای دکتر قیداری است، برنامه مشترک با دانشگاه به شرط آنکه شأنیت انجمن و اعضای آن حفظ شود، می تواند پرثمرتر باشد! در این اثنا هماهنگی و انجام امور بسیاری بویژه رونمایی تمبر که هزینه بالایی هم برای انجمن داشت، همراه با موانع بسیاری بود که ظاهراً همیشه برای کسانی که بخواهند خالصانه کار کنند پریدن از این موانع اجتناب ناپذیر است. دانشگاه سرانجام اعلام کرد که قصد دارد از 8:3صبح برنامه اش را آغاز کند و لاجرم قرار شد میهمانان انجمن و برنامه های آنها به ساعت 15 تا 18:3موکول شود. از آنجا که از مدتی پیش با یکی از مجرییان پرتوان صدا وسیما جهت اجرای این مراسم هماهنگی لازم به عمل آمده بود، قرار شد که در ساعت 15 مجری انتخابی دانشگاه با خداحافظی از حضار و دعوت از مجری انجمن ادامه کار را به ایشان بسپارند! ساعت 15:3تقریباً سالن با اعضای انجمن پر شده بود و همگان در انتظار آغاز سخنرانی ها و برنامه های انجمنی بودند. گفتنی است تعدادی از برنامه های انجمن فقط به دلیل اشتراک مراسم با دانشگاه از قبل حذف شد. طبق برنامه آقای دکتر ولایتی که از سوی انجمن جهت سخنرانی در زمینه ضرورتهای توجه به تاریخ علم و رونمایی تمبر ویژه سال جهانی نجوم دعوت شده بودند، در سالن همایش حضور یافتند و کلیپ فعالیتهای انجمن نجوم آماتوری ایران آغاز گر برنامه های ویژه این بخش بود، سپس مهندس عتیقی مدیریت انجمن برای عرض خیر مقدم به اساتید و میهمانان به عنوان دبیر همایش نکوداشت به پشت تریبون دعوت شدند و صحبت هایشان را با شرح گزارش گونه ای از ویژگیهای مراسم انجمن در رویکرد به تاریخ علم ، نکوداشتها و معرفی آماتور و گروه نمونه منجمان کشور که از ابداعات انجمن نجوم آماتوری بوده است و خوشبختانه سبب شده است بسیاری از مراکز از آن الگو گیری نمایند، برای حاظران در سالن ارایه نمودند، سخنران بعدی جناب آقای دکتر ولایتی بودند. ایشان در مورد ضرورتهای توجه به تاریخ و بویژه تاریخ علم بیانات مبسوطی را ارایه فرمودند. در ادامه برنامه رونمایی تمبرهای سال جهانی نجوم با حضور جناب دکتر ولایتی مشاور بین الملل مقام معظم رهبری و ریاست محترم کمیته فرهنگ و تمدن اسلام وایران شورای عالی انقلاب فرهنگی با همراهی چند تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دکتر بطحایی رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر قیداری، مهندس دالکی، مهندس عتیقی و ... با زدن مهر ابطال تمبرهای مذکور رونمایی رسمی به انجام رسید و این اقدام شرکت پست جمهوری اسلامی و پیگیریهای مراکز نجومی کشور از جمله انجمن نجوم آماتوری ایران که پیگیریهای گسترده ای در این زمینه داشتند، عملی و برای همیشه در تاریخ این مناسبت جهانی ماندگار گردید. اساتید حاضر در حاشیه تمبرهای سال جهانی نجوم جملات یادبود زیبایی به یادگار از چنین روز ومناسبتی نوشتند.
پس از آن منجم آماتور جناب آقای سلطان الکتابی که از اصفهان آمده بودند، همراه با کلیپی از عکس های نجومی ایشان معرفی و سپس به ایراد سخنرانی در مورد آغاز و ادامه تلاشهایشان پرداختند که حرفهایشان مرا یاد جمله ای آشنا انداخت: همیشه می توان از هیچ آغازید، همتش را باید یافت!
سپس آقای مهندس دالکی زندگی نامه ای درباره ی دکتر قیداری ارائه کردند که خالی از لطف نبود و اشاره کردند که : یکی از ارزنده ترین خدمات نجومی جناب آقای دکتر نصیری قیداری که در بین دوستان و اقوام به ابوعلی سینا شهره هستند (و در میان حیرت حضار با لبخند افزودند) بدان جهت که پدر دو فرزند به نام های علی و سینا می باشند، اینست که جانمایی رصدخانه ی ملی را انجام داده اند که برای ایرانیان بسیار مهم و ضروری بوده است و ...
و در نهایت پس از ایراد مقاله ای درباره ی رؤیت هلال از آقای فراقی، و سخنرانی چند تن از نمایندگان و اساتید محترم از جمله جناب آقایان دکتر خادمی از اساتید دانشگاه و دکتر کواکبیان نماینده محترم مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در مورد ابعاد شخصیتی استاد قیداری، جوایز و لوح های اهدایی انجمن نجوم آماتوری ایران به آقای دکتر نصیری قیداری، آقای سلطان الکتابی آماتور نمونه سال 88 ، آقای فراقی ارایه کننده مقاله و آقای مازیار بحیرایی از دوستان بسیار فعال و دلسوز کمیته راهبردی بخاطر تلاشهای صادقانه ایشان در پیشبرد اهداف انجمن، اهدا شد.
در پایان جناب آقای دکتر بطحایی ریاست محترم دانشگاه صنعتی خواجه طی سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از مهندس عتیقی و انجمن نجوم آماتوری ایران جهت برگزاری این مراسم بسیار با شکوه، از اعضای کمیته راهبردی که در طول جشن با کارت هایی که به سینه داشته و پیوسته در تلاش و تکاپو بودند، تقدیر و دعوت کردند که این افراد روی سن بیایند و با تجلیل شدگان، نمایندگان و اساتید محترم عکسی به یادبود از این مراسم بگیرند.
این اقدام انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن یادی از حکیم طوسی در سالروز بزرگداشت این اندیشمند اسلامی، با ماندگار کردن کارهای ارزشمند تقدیر شدگان، نشان از توانمندی بالای جامعه آماتوری نجوم کشور در اجرای گامهای بزرگ و اساسی در زمینه های مختلف و پیاده نمودن ایده های نو دارد تا انشاله با جانمایی مناسب نجوم آماتوری در پیکیره اصلی کشور، این حرکتهای بالنده تقویت گردیده و رشد بیش از پیش داشته باشد.
این برنامه در پایگاه های اینتر نتی مختلف و خبرگزاریها انعکاس گسترده ای داشت و گزارش نسبتاً مبسوطی از آن در شبکه بین المللی خبر سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید.
و بار دیگر بر مقام والای خواجه طوسی و تمام آثار ارزنده اش ارج نهاده و ضمن تبریک روز مهندسی امید آن داریم که بر پهنه ایران زمین  بزرگانی چون خواجه طوسی و سعداله نصیری قیداری و سلطان الکتابی را بیش از پیش ببینیم.
راهشان پیوسته پوینده باد
زهرا علی بیگلو 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون