*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
مأموریت‌های آرتمیس زمینه‌ساز بازگشت انسان به کره ماه

مأموریت‌های آرتمیس زمینه‌ساز بازگشت انسان به کره ماه
دوشنبه 7 شهریور 1401 - 15:22 | شاخه : | گردآورنده : گروه آموزش کاربردی | 36869 بازدید | 0 دیدگاه
مأموریت‌های آرتمیس زمینه‌ساز بازگشت انسان به کره ماه

طلوع طلایی خورشید در مجموعه پرتاب فضاییSLS و فضاپیمای Orion متعلق به ماموریت Artemis 1 در سکوی پرتاب مجتمع39B مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا؛ آغاز عصر جدیدی در اکتشافات فضایی است.
ع

آخرین انسان ها روز سه شنبه ۱۹ دسامبر ۱۹۷۲ (۲۸ آذر ۱۳۵۱) ماه را ترک کردند. اکنون، ایالات متحده در حال آماده شدن برای بازگشت مردان و اولین زن (یا زنان) و اولین شخص (و شاید افراد بیشتر) رنگین پوست تا اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی به کره ماه است.
این کار به یک سیستم پرتاب جدید و آماده سازی زیاد نیاز دارد. ناسا می گوید که این طرح فقط فرود آمدن روی ماه یا فقط راه رفتن روی ماه نیست، بلکه کاوش بیشتر از آن نسبت به اولین فضانوردان اعزامی در گذشته است. ماموریت کلی Artemis نامیده می‌شود که الهه یونانی است که بیشتر با ماه مرتبط است. قرار بود اولین ماموریت تدارکاتی به نام Artemis 1 در مارس ۲۰۲۲ (فروردین امسال) پرتاب شود.
هدف، ایجاد اولین حضور طولانی مدت انسان در ماه است. ناسا می‌گوید، از آنچه در ماه و اطراف آن یاد می‌گیرد برای جهش غول‌پیکر بعدی برای اعزام اولین فضانوردان به سیاره سرخ بهرام! استفاده خواهد کرد: بر این اساس ناسا به همراه شرکای تجاری و بین‌المللی، برای مأموریت آرتمیس برنامه‌ریزی می‌کند تا حضور دائمی روی ماه داشته باشد و برای مأموریت‌های مریخی نیز آماده شود.
ع

ع
تاییدی جدید برای اجرای پروژه آرتمیس
هدف طولانی مدت برنامه آرتمیس ناسا، فرستادن مرد بعدی و اولین زن به کره ماه تا سال ۲۰۲۴میلادی است و بتازگی حمایت دولت جدید امریکا نیز از این برنامه ​اعلام شد. با وجود برخی از اشکالات فنی، اما انجام اولین پرتاب از سری آرتمیس۱، برای اواخر سال۲۰۲۱ برنامه ریزی شد.
انتظار می رود که در مأموریت آرتمیس۱، ماژول خدمه Orion با موشکSLS، از مجموعه 39B مرکز فضایی تاریخی کندی پرتاب شوند. SLS موشکی قدرتمندتر از Saturn V که فضانوردان آپولو را حدود ۵۰ سال قبل به ماه برد؛ با ۵ بوستر و ۴ موتور، ۸.۸ میلیون پوند نیروی رانش (۳۹میلیون نیوتن) را در حین بلند شدن تولید می کند تا این وسیله نقلیه فضایی  ۲.۷ میلیون کیلوگرمی را وارد مدار کند! پس از آزاد شدن بوسترها، موتورها خاموش می شوند و مرحله اصلی موشک (بدنه اصلی) از فضاپیما جدا می شود.
اولین قطعه از ۱۰قطعه تقویت کننده موشک دوقلو سیستم پرتاب فضایی (SLS) مأموریت Artemis I ناسا بر روی سکوی پرتاب متحرک در روز شنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ (اول آذرماه 1399) در داخل ساختمان مونتاژ (VAB) مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا قرار گرفت؛ مهندسان از یکی از پنج جرثقیل سقفی برای بلند کردن این قطعه و انتقال آن از High Bay 4 VAB به High Bay 3 که اخیراً بازسازی شده است، استفاده کردند. این قطعه مربوط به قسمت پایین بوستر است و با عنوان عرشه عقب شناخته می شود، سیستمی را در خود جا داده که کنترل ۷۰٪ هدایت را در هنگام صعود اولیه موشک بر عهده دارد. طی چندین هفته، قطعات دیگر یکی یکی بر روی هم و در بالای مجموعه مونتاژ شده قرار می گیرند. آرتمیس I که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۱ (سال قبل) پرتاب شود، پرواز آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای Orion با موشک SLS را به عنوان سیستمی یکپارچه، قبل از پروازهای دارای خدمه به ماه، انجام خواهد داد.
بر اساس پروژه آرتمیس، ناسا قصد دارد اکتشافات پایدار در ماه را راه اندازی می کند.


ع
نصب بزرگترین بخش سیستم پرتاب ماموریت Artemis I
تیم های مسئول سیستم های زمینی اکتشافی ناسا و پیمانکار Jacobs، مرحله اصلی سیستم پرتاب فضایی (SLS) که بزرگترین قسمت موشک است را در روز شنبه ۲۲ خرداد ماه 1400، بر روی پرتابگر متحرک، بین موشک های تقویت کننده سوخت جامد دوقلو، درون High Bay 3 ساختمان مونتاژ مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا قرار دادند.
مرحله هسته ۱۸۸,۰۰۰ پوندی، با چهار موتور RS-25، بیش از ۲ میلیون پوند نیروی محرکه در هنگام پرتاب و بالا رفتن فراهم می کند و همراه با بوسترها، امکانات بیشتری را فراهم می کند تا بیش از ۸.۸ میلیون پوند نیرو برای ارسال مأموریت آرتمیس I به فضا ایجاد نماید.
ع

فضاپیمای Orion ناسا نقطه عطفی برای ماژول دارای خدمه در ماموریت Artemis III
مخزن تحت فشار ساختار اصلی ماژول خدمه Orion است که با استفاده از جوشکاری پیشرفته توسط تکنسین های پیمانکار لاکهید مارتین به یکدیگر متصل می شوند. فضاپیمای Orion و موشک سیستم پرتاب SLS در جهت تحقق ماموریت Artemis به ماه هستند.
ماموریت های Artemis I و II بعنوان بخشی از طراحی و توسعه تولید شده اند؛ سپس به مرکز فضایی کندی ناسا ارسال می شود، جایی که تیم ها، اتصال سیستمهای Orion را آغاز می کنند.
اوریون، SLS و سیستم های زمینی اکتشافی عناصر اساسی رویکرد اکتشافی ناسا به ماه و سیاره بهرام هستند. Artemis I اولین آزمایش پروازی یکپارچه Orion و SLS خواهد بود و قرار است اواخر امسال پرتاب شود.
آرتمیس II بعنوان اولین مأموریت انسانها به دور ماه و بازگشت به زمین، راه را برای مأموریت های آینده به اطراف و سطح ماه با یک سیستم فرود تجاری انسانی هموار می کند.
با آرتمیس، ناسا اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را روی ماه فرود آورده و حضور طولانی مدت در سطح ماه را فراهم میکند تا برای ماموریتهای انسانی به سیاره سرخ آماده شود.



آماده سازی مه نشین با نصب بالهای آرایه خورشیدی Orion
دو بال از چهار بال آرایه خورشیدی مه نشین Orion که سال گذشته نصب شده اند، توسط صفحه هایی احاطه شده اند که از آن در هنگام پرتاب و صعود محافظت می کنند؛ سه منطبق کننده فضاپیما، در حال آماده سازی هستند تا توسط تکنسین های Lockheed Martin، پیمانکار اصلی شرکت Orion به محل نصب منتقل شوند. آنها اطراف فضاپیما را ایمن کرده و ماژول اروپایی خدمات را نیز محصور می کنند تا از آنها در برابر شرایط سخت محیطی محافظت شود، زیرا فضاپیما بر فراز موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) در حین ماموریت Artemis I سازمان فضایی ناسا، از جو زمین خارج خواهد شد. دفعه بعدی که بالهای آرایه خورشیدی برای عموم قابل مشاهده خواهد بود، زمانی است که Orion در فضا قرار دارد! آرتمیس I پیش از پروازهای خدمه به ماه، فضاپیمای Orion و سیستم پرتاب SLS را به عنوان یک سیستم یکپارچه آزمایش خواهد کرد.
ع
عماژول‌های خدمه، فرماندهی و خدمات Orion
ماژول‌های خدمه، فرماندهی و خدمات Orion
ع
الحاق فضاپیمای Orion به موشک Artemis I Moon
تیم های مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا فضاپیمای Orion را در بالای موشک ماه سیستم پرتاب فضایی ( Space Launch System و یا SLS ) قرار دادند و با این اقدام مونتاژ بخش آزمایش پرواز Artemis I را به پایان رساندند.
این فضاپیما که با سیستم لغو پرتاب خود تکمیل شده، روز پنجشنبه ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ ( ۲۹ مهر 1400) در محل قرارگیری ایمن گردید و تیم ها شروع به انجام مجموعه ای از آزمایشات بر روی موشک مونتاژ شده ماه، که اکنون ارتفاع آن ۳۲۲ فوت ( ۹۸.۱۴ متر ) است، می کنند.
این ماموریت که به Artemis I معروف است، راه را برای آزمایش پروازهای آینده با خدمه، پیش از آنکه ناسا به طور منظم ماموریت های پیچیده تری را با فضانوردان در ماه و مدار آن برنامه ریزی کند، هموار می نماید.
با استفاده از پروژه آرتمیس، آژانس فضایی ناسا، اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را روی سطح ماه فرود می آورد و راه را برای حضور طولانی مدت انسان در ماه مهیا می کند؛ همچنین این ماموریت به عنوان سنگ بنای گام اول جهت رسیدن ماموریت های سرنشین دار به سیاره سرخ بهرام خواهد بود.
ع

نام یک فضانورد ایرانی تبار در بین فضانوردان منتخب ناسا
ناسا به تازگی ۱۸ فضانورد پروژه آرتمیس جهت سفر به کره ماه را انتخاب کرد تا تیم Artemis را تشکیل دهد؛ یکی از این فضانوردان " یاسمین مقبلی " بانوی ایرانی تبار است. فیروز نادری یکی دیگر از کارکنان ایرانی سازمان فضایی ناسا در این باره گفته است: « شاید اولین زنی که روی ماه قدم می گذارد ایرانی باشد. »
انتظار می رود دو عضو این تیم، اولین زن و مرد دیگری باشند که پس از ماموریتهای ۱۹۷۲ میلادی، به ماه باز می گردند. اولین مأموریت آرتمیس یک مأموریت آزمایشی بدون سرنشین معروف به آرتمیس۱ می باشد که طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود تا نوامبر ۲۰۲۱ میلادی (اواخر پاییز ۱۴۰۰) به فضا پرتاب شود.
ع
ع
Snoopy نشانگر صفر G آرتمیس
Snoopy نشانگر صفر G آرتمیس


Snoopy نشانگر صفر گرانشی Artemis I
نشانگر صفر گرانشی ( Zero G Indicator ) موسوم به Snoopy برای ماموریت آرتمیس I، روز پنجشنبه ۲ دسامبر 2021( ۱۱ آذر 1400 ) به مرکز فضایی کندی ناسا تحویل داده شد تا قبل از پرتاب در اوایل سال آینده، در فضاپیمای Orion بارگیری شود؛ نشانگرهای گرانش صفر، قطعات کوچکی هستند که با فضاپیما حمل می شوند و زمانی که فضاپیما به بی وزنی ریزگرانشی رسید، یک نشانگر دیداری را به فضانوردان ارائه می دهد.
بدون حضور فضانوردان نیز در فضاپیمای اوریون، اسنوپی در کابین پرواز کمک خواهد کرد تا یک سفر فضایی با جهان به اشتراک گذاشته شود. عکس بالا Snoopy را نشان می دهد که به سفر خود در فضا نگاه می کند، در حالیکه اکنون بر فراز موشک سیستم پرتاب فضایی ( Space Launch System و یا SLS ) در داخل ساختمان مونتاژ سیستم های پروازی قرار گرفته است.
ناسا تحت توافقنامه ای با Peanuts برای آموزش و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد سفر و ماموریت اسنوپی همکاری می کند تا نسل های بعد را برای رویاهای بزرگ تر ترغیب نماید.
ع
ع
مقایسه سیستم پرتاب فضایی SLS
مقایسه سیستم پرتاب فضایی SLS

ع
اولین رونمایی از Artemis I
موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا (Space Launch System و یا SLS) همراه با فضاپیمای Orion بر فراز آن، بر روی سکوی پرتاب متحرک در High Bay 3 ساختمان مونتاژ دیده می شود. در این تصویر که روز چهارشنبه ۱۶ مارس ۲۰۲۲ (۲۵ اسفند ۱۴۰۰) گرفته شده است؛ خبرنگاران رسانه ها، دوربین‌های تصویر برداری از راه دور خود را برای ثبت اولین حمل این سیستم از Launch Complex 39B در مرکز فضایی Kennedy ناسا در فلوریدا تنظیم کردند.
پیش از پرواز آزمایشی آرتمیس I، موشک SLS و فضاپیمای اوریون که کاملاً بر روی یکدیگر نصب و یکپارچه شده اند، تحت یک تمرین مشهور به “لباس مرطوب” در مجتمع پرتاب 39B قرار می گیرند تا از این طریق سیستم ها را بازیینی کرده و مراحل شمارش معکوس را برای اولین پرتاب تمرین نمایند.
ع
ع


ع
امیدواری برای پرتاب آرتمیس ۱، هدف بعدی کره ماه
ماموریت ناسا به ماه Artemis نام دارد و این آژانس فضایی قدرتمندترین موشک خود و یا همان سیستم پرتاب فضایی (SLS) را برای پرتاب آن طراحی کرده است. این راکت نیروی محرکه فضاپیمای Orion را در دو پرتاب اول آرتمیس فراهم می کند.
بزودی SLS و Orion برای اجرای پرواز آزمایشی بدون خدمه Artemis 1 با هم راهی فضا خواهند شد که امیدواریم در تابستان امسال این اتفاق بیافتد، پس از آن تا سال ۲۰۲۴ با ماموریت آرتمیس ۲ اولین پرواز آزمایشی با خدمه فضاپیمای Orion انجام می شود. در سومین پرتاب آرتمیس که زودتر از سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی نشده، فضاپیمای “اوریون” فضانوردان را حمل خواهد کرد؛ از روزهای قبل، فضاپیمای اوریون بر فراز SLS در سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی در فلوریدا قرار دارد.
آخرین باری که انسان ها قدم به ماه گذاشتند، دسامبر ۱۹۷۲ (آذر ۱۳۵۱) بود.
پس از تمرین موفقیت آمیز لباس پرتاب جدیدترین سفینه به ماه، ناسا اعلام کرد که قصد دارد ماموریت آرتمیس ۱ را ظرف چند هفته آینده پرتاب کند.
این آژانس فضاپیمای Orion را در بالای سیستم پرتاب فضایی (SLS) به ماه می فرستد. هیچ فضانوردی برای این سفر به دور ماه و بازگشت به زمین، در سفینه حضور نخواهد داشت.
با اقدامات اخیر، تمرین پرتاب SLS موفقیت آمیز بود و ماموریت آرتمیس ۱ به ماه می تواند اولین گام در بازگشت بشر به سطح ماه تا سال ۲۰۲۵ باشد که تا پایان ماه آگوست امسال پرتاب می شود.
تیم ها دو سکوی اول از ۲۰ سکوی اطراف موشک سیستم پرتاب فضایی SLS و فضاپیمای اوریون را تحویل گرفتند تا امکان کار بر روی سیستم یکپارچه در High Bay 3 در داخل ساختمان مونتاژ (VAB) مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا را فراهم کنند. SLS به VAB بازخواهد گشت تا پس از یک تمرین موفق لباس خیس، برای پرتاب ماموریت Artemis 1 آماده شود.


ع
پرتاب آرتمیس به تعویق می افتاد
ناسا خطاهای مهمی را در دو سیستم سامانه پرتاب فضایی SLS پیدا کرده است که باعث گردید تمرین یک ماهه لباس مرطوب را روز دوشنبه ۱۸ آوریل امسال (۲۹ فروردین 1401) در مرکز فضایی Kennedy متوقف و تکنسین‌ها روند پرتاب سفینه را نیز لغو و بزودی این فضاپیما را به ساختمان مونتاژ تجهیزات (VAB) بر می گردانند.
این تغییر، پرتاب اولیه ماموریت Artemis 1 را که بسیاری امیدوار بودند در ماه ژوئن انجام شود، بیشتر به تاخیر می اندازد.
آرتمیس ۱ به عنوان اولین قدم ناسا برای بازگشت به ماه، تاخیرهای زیادی تا کنون داشته است که باعث تأخیر اضافی در رویدادهای بعدی مأموریت آرتمیس در آینده می‌شود. با این تاخیر، بازگشت انسان ها به ماه نیز عقب می افتد.
این موشک سه شنبه ۲۶ آوریل (ششم اردیبهشت) به ساختمان مونتاژ تجهیزات ناسا بازگردانده شد.
ع

ع
حرکت زود هنگام Artemis 1 به سمت سکوی پرتاب!
به نظر می رسد ناسا مانند بقیه علاقمندان مشتاق است تا سیستم پرتاب فضایی قدرتمند خود را از زمین به سمت ماه ارسال کند.
آژانس فضایی ناسا دوشنبه ۲۴ اَمردادماه 1401 (۱۵ آگوست) اعلام کرد که آرتمیس ۱ به همراه فضاپیمای Orion آماده است تا شبانگاه سه‌شنبه ۱۶ آگوست (۲۵ اَمرداد) به وقت امریکا (۰۵:۳۰ بامداد به وقت ایران) در سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی در فلوریدا قرار گیرد.
در عین حال زمان پرتاب هنوز زودتر از روز دوشنبه ۷ شهریور (۲۹ آگوست) تعیین نشده است.
پرتاب ماموریت آرتمیس ۱، اولین گام ناسا در بازگشت انسان به همسایه زمین یعنی کره ماه است. اعتبار تصویر از تلویزیون ناسا
ع


پرواز هواپیماهای T-38 ناسا بر فراز آرتمیس I
هواپیماهای T-38 وسیله‌ای برای آموزش فضانوردان هستند که به خلبانان و متخصصان مأموریت کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های متغیر، سریع فکر کنند و تصمیم بگیرند.
در تصویر بالا، T-38 های ناسا در یک ردیف بر فراز سیستم پرتاب موشک (Space Launch System و یا SLS) که در سکوی پرتاب 39B قرار دارد، پرواز می کنند. فضاپیمای SLS و Orion برای انجام ماموریت Artemis I، فردا دوشنبه ۷ شهریورماه جاری به سمت همسایه زمین کره ماه پرتاب خواهند شد.
فضانورد Andrew Morgan این عکس را طی روزهای گذشته در توییتر منتشر کرد و گفت: "این هفته ما بر فراز Artemis پرواز کردیم، از مراکز ناسا که این موشک ماه را روی سکوی پرتاب مرکز فضایی Kennedy قرار دادند متشکریم و آزمایش روزهای آینده برای سفر به کره ماه را جشن می گیریم!"
ع

ع
اعلام اولین زمان پرتاب هیجان انگیز آرتمیس۱ به ماه
ناسا روزهای گذشته اعلام کرد که آرتمیس۱ بعنوان اولین قدم بازگشت بشر به کره ماه، از مرکز فضایی Kennedy، دوشنبه ۷شهریور جاری (۲۹ آگوست۲۰۲۲) پرتاب خواهد شد.
پنجره پرتاب روز دوشنبه هفتم شهریور بین ساعت۱۷:۰۳ تا ۱۹:۰۳باز شد و شمارش معکوس پرتاب از ساعت ۱۸:۵۳ عصر شنبه 5 شهریور ماه جاری شروع گردید. هرچند ناسا احتمال تغییرات آب‌وهوایی را برای اینکه این برنامه‌ ناکام بماند مطرح کرد، اما در آخرین ثانیه های شمارش معکوس، به علت "بروز نقص فنی در سیستم سوخت رسانی موتورها"، پرتاب امروز (دوشنبه هفتم شهریور 1401) کنسل و دو تاریخ جایگزین در هفته اول سپتامبر امسال (هفته آینده) برای این پرتاب از سوی ناسا اعلام گردیده است.
پوشش تلویزیونی ناسا برای ماموریت Artemis 1، با بارگیری پیشرانه در ساعت ۸:۳۰ صبح فردا یکشنبه آغاز می‌شود. مرکز فضایی کندی نیز پوشش تصویری شبانه‌روزی سکوی پرتاب39B (محل قرار گیری این موشک) را به انجام می رساند. (کلیه زمانها بوقت کشورمان می باشد)
ع

اجزای سیستم پرتاب فضایی SLS و محفظه خدمه Orion
اجزای سیستم پرتاب فضایی SLS و محفظه خدمه Orion


اهداف و تجهیزات ماموریت آرتمیس ۱ به کره ماه
هدف آرتمیس ۱ تا حدودی آزمایش سیستم پرتاب SLS است، موشکی قابل مقایسه با موشک Saturn V  که اولین فضانوردان را در برنامه آپولو در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی به ماه برد.
سیستم SLS بعنوان بلندترین موشک جهان، از نظر فناوری بسیار پیشرفته‌تر از Saturn V است، اما هدف اصلی آن رانش است. سیستم SLS نیرویی معادل ۳.۹ میلیون کیلوگرم نیروی رانش در هنگام بلند شدن تولید می‌کند که ۱۵% بیشتر از Saturn V است. برای بالا بردن محموله ای با وزن نزدیک به ۲.۷ میلیون کیلوگرم به این مقدار نیروی رانش نیاز دارد.
ع
در طول ماموریت آرتمیس I، دو نیم تنه از مدل های آناتومی بدن انسان بنام‌های Helga و Zohar در حین پرواز در Orion به آشکارسازهای تشعشع مجهز خواهند شد، تا اثرات تشعشعات در فضا را اندازه‌گیری کنند. در حالیکه Zohar جلیقه ای پوشیده، Helga محافظی به تن نخواهد داشت.
در طول ماموریت آرتمیس I، دو نیم تنه از مدل های آناتومی بدن انسان بنام‌های Helga و Zohar در حین پرواز در Orion به آشکارسازهای تشعشع مجهز خواهند شد، تا اثرات تشعشعات در فضا را اندازه‌گیری کنند. در حالیکه Zohar جلیقه ای پوشیده، Helga محافظی به تن نخواهد داشت.
ع
ناسا می‌گوید این موشک که توسط یک جفت تقویت‌کننده پنج بخشی و چهار موتور RS-25 حرکت می‌کند، در عرض ۹۰ ثانیه به توان بیشترین نیروی جوی خواهد رسید. پس از جدا کردن بوسترها، پنل های ماژول خدمات و سیستم رهاسازی، موتورهای این مرحله خاموش میشوند. در آن نقطه، مرحله اصلی از فضاپیمای اوریون جدا خواهد شد.
یکی دیگر از پرتاب‌های دقیق زمان‌بندی‌شده موتور ماژول خدمات آژانس فضایی اروپا، در ترکیب با گرانش ماه باعث می‌شود کاوشگر به زمین بازگردد و با سرعت ۱۱ کیلومتر بر ثانیه وارد جو شود که دمایی در حدود ۲۷۶۰ درجه سانتیگراد تولید میکند و نسبت به آزمایش سال ۲۰۱۴، سریع‌تر و گرمتر است.
در مجموع این ماموریت حدود یکماه مسافتی معادل ۱.۳ میلیون مایل را طی میکند. این فضاپیما در سواحلBaja کالیفرنیا، فرود آید.
کاوشگر اوریون بعنوان محفظه خدمه چند منظوره، پس از پرتاب به مدار زمین در بالای SLS خواهد بود؛ در آنجا آرایه‌های خورشیدی خود و مرحله پیشرانه برودتی موقت (ICPS) را مستقر می‌کند که فشار زیادی را برای خروج از مدار زمین و سفر بسمت ماه به سفینه وارد می‌نماید. Orion قبلاً در سال ۲۰۱۴ آزمایش مداری زمین را انجام داده؛ اما این اولین سفر آن به ماه است و از طریق پیشرانه ماژول خدماتی آژانس فضایی اروپا به آنجا خواهد رسید.
ماژول خدمات، سیستم پیشرانه اصلی فضاپیما و همچنین کپسول هوا و آب فضانوردان در ماموریت‌های آینده را تامین می‌کند. Orion تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری سطح ماه پرواز خواهد کرد.
ع
 فرمانده مونیکین کامپوس، مانکنی که در ماموریت آرتمیس۱ روی صندلی فرماندهی Orion می‌نشیند. این مانکن به افتخار آرتورو کامپوس، که نقش کلیدی در بازگرداندن ایمن آپولو ۱۳ به زمین در سال ۱۹۷۰ داشت، نامگذاری شده است.
فرمانده مونیکین کامپوس، مانکنی که در ماموریت آرتمیس۱ روی صندلی فرماندهی Orion می‌نشیند. این مانکن به افتخار آرتورو کامپوس، که نقش کلیدی در بازگرداندن ایمن آپولو ۱۳ به زمین در سال ۱۹۷۰ داشت، نامگذاری شده است.
ع
از گرانش ماه برای به حرکت درآوردن خود به مداری در فاصله ۷۰,۰۰۰ کیلومتری ماه استفاده خواهد کرد. فضاپیما حدود ۶ روز در آن مدار مانده و داده ها را جمع آوری میکند.
در این مدت، کنترلرهای ماموریت عملکرد آن را ارزیابی خواهند کرد؛ سپس دومین پرواز نزدیک ماه را انجام خواهد داد که حدود ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
ع
نشان گرافیکی برنامه آرتمیس
نشان گرافیکی برنامه آرتمیس
اعتبار تصاویر از ناسا

تازه ترین خبر های نجومی و فضایی ایران و جهان را در کانال تلگرام و اینستاگرام انجمن نجوم آماتوری ایران دنبال نمایید.


جهت مشاهده پخش زنده پرتاب امشب (شنبه 12 شهریورماه جاری) آرتمیس 1 می توانید از ساعت 20:45 بر روی این لینک کلیک نمایید... (دومین تلاش برای پرتاب آرتمیس 1 نیز ناکام ماند و هدف گذاری بعدی ناسا برای پرتاب روز دوشنبه 28 شهریورماه جاری خواهد بود)



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون