*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
اعتدال پاییزی در راه است

اعتدال پاییزی در راه است
يكشنبه 31 شهریور 1398 - 23:23 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 3743 بازدید | 0 دیدگاه
اعتدال پاییزی در راه است

تهران -ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه روز دوشنبه اول مهر ۹۸ ، خورشید به نقطه اعتدال پاییزی رسیده و فصل پاییز در نیمکره شمالی آغاز می‌شود.

مهندس «مسعود عتیقی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: مسیر حرکت ظاهری خورشید بر روی کره آسمان به «دایره البروج» مشهور است که با دایره دیگری به نام «استوای آسمان» زاویه ۲۳.۵ درجه دارد و بر این اساس در دو نقطه دو دایره مورد اشاره یکدیگر را قطع می‌کنند؛ به این دو نقطه اعتدالین گفته می‌شود که یکی اعتدال پاییزی و دیگری اعتدال بهاری است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: ایرانیان از گذشته‌های دور با دقت نسبتا مناسبی این موقعیت ها را محاسبه می‌کردند و حتی تا قبل از عصر هخامنشی آغاز سال، پایان فصل تابستان و شروع فصل پاییز بود چرا که شغل بیشتر مردم جامعه آن روز کشاورزی بود که با جمع‌آوری محصولات در پایان فصل تابستان، خود را آماده کشت پاییزی کرده و بر این اساس اول مهر و آغاز پاییز را آغاز سال می‌دانستند.

عتیقی با اشاره به اینکه اعتدال پاییزی در ستاره ‌شناسی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود، گفت: هر سال دو اعتدال بهاری و پاییزی رخ می‌دهد؛ زمانی‌که اعتدال پاییزی در نیمکره شمالی حادث می‌شود، ساکنان نیمکره جنوبی زمین در آستانه فصل بهار قرار دارند.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون