*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
فرصت دیگری برای تعیین دقیق جهت قبله

فرصت دیگری برای تعیین دقیق جهت قبله
سه شنبه 25 تیر 1398 - 11:03 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 5171 بازدید | 0 دیدگاه
فرصت دیگری برای تعیین دقیق جهت قبله

درصورتی‌که فرصت قبلی برای تعیین دقیق جهت قبله با شاخص خورشیدی را از دست داده‌اید، امروز سه‌شنبه ۲۵ تیر آخرین فرصت در سال ۹۸ برای تعیین دقیق جهت قبله با این روش است و علاقه‌مندان می‌توانند بدون نیاز به فرمول‌های ریاضی، جهت دقیق قبله را به راحتی تعیین کنند.

دو بار در سال،  یکی هفتم خرداد و دیگری ۲۵ تیرماه، خورشید به هنگام ظهر بر کعبه معظمه عمود می‌تابد و هر ناظری روی زمین می‌تواند با نگاه به سمت خورشید (هرگز به خورشید به صورت مستقیم نباید نگاه کرد) در آن لحظه جهت قبله را تعیین کند.

مطرح شدن روزهای هفتم خرداد و ۲۵ تیرماه برای تعیین قبله با شاخص خورشیدی به این دلیل است که در این روزها تغییرات میل خورشید در بهار تا ۲۳.۵ درجه میل شمالی است و با توجه به عرض جغرافیایی خانه کعبه یعنی ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه، در این دو روز از سال، میل خورشید با خانه خدا یکی شده و خورشید در هنگام رسیدن به نصف النهار محلی مکه (هنگام اذان ظهر مکه) درست در بالای خانه کعبه (سمت الراس آن) می‌رسد. در این زمان برای تعیین دقیق جهت قبله کافی است یک شاخص و یا شاقول را دقیقاً بر زمین عمود و سایه آن را در ساعت خاصی از روز ۲۵ تیر علامت‌گذاری کرد؛ امتداد سایه به سمت خورشید سمت دقیق قبله در مکان مورد نظر شما است؛ بدیهی است هر چقدر شاخص باریک‌تر انتخاب شود سایه نازک‌تر است و در صورتیکه دقیقاً بر زمین عمود باشد جهت علامت‌گذاری قبله به مراتب دقیق‌تر خواهد بود.
زمان مناسب برای تعیین دقیق جهت قبله در روز ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷ امروز (به وقت کشورمان)، که زمان اذان ظهر در مکه مکرمه است، وقت مناسب برای انجام این کار است.
در این ساعت خورشید دقیقاً عمود بر خانه خدا می‌تابد به نحوی که خانه کعبه سایه نخواهد داشت و اگر در این لحظه در هر کجای کره زمین که خورشید در آسمان است به سمت خورشید قرار بگیریم دقیقاً به سمت قبله هستیم.
هموطنان عزیز توجه داشته باشند که با وجود مخاطرات جدی نگاه کردن به تابش مستقیم خورشید، در جریان تعیین جهت قبله در این روز خاص، به هیچ عنوان به سمت خورشید مستقیم نگاه نکنند.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : گروه آموزش کاربردی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون