*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آسمان امرداد 1397

آسمان امرداد 1397
سه شنبه 2 امرداد 1397 - 19:27 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 20018 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان امرداد 1397

ماه دوم تابستان و اول امرداد هر سال برای دوستداران ستاره شناسی یادآور سالروز تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران است که آهسته اما پیوسته برنامه های متنوع علمی ترویجی را در زمینه دانش کهن و جذاب اخترشناسی طی نزدیک به دو دهه به اجرا در آورده است و با وجود فراز و نشیبهای متعدد سعی نموده است بدون کمترین ادعا و صرفا با بیان فعالیتها به توسعه این دانش مسحور کننده بپردازد و برنامه های متعدد در مراکز و مناسبتهای مختلف و هزاران دانش آموخنه توانمند در اقصی نقاط کشور موءید این مهم می باشند. 
دومین ماه تابستان و در اوج گرمای روز، فرصت خوبی در اختیار دارید که از هوای به نسبت معتدل شبها بویژه در کوهستانها و مناطق دور از شهر و آلودگی هوا، رصد اجرام آسمانی را دنبال نمایید. پس بدون معطلی به سراغ رخدادهای مهم این ماه می رویم:

سه شنبه دوم  امرداد :  سیاره تیز پای تیر ساعت 21:19 این شب، 2/1 درجه جنوب ستاره مشهور دل شیر از صورت فلکی شیر قرار می گیرد و شامگاه این روز قبل از غروب این اجرام بهترین فرصت مشاهده این همنشینی است.

چهارشنبه سوم امرداد :  ساعت 10:40 صبح این روز سیاره حلقه برگردن کیوان 2 درجه جنوب کوژ ماه افزاینده است و با توجه به وضعیت روز، در لحظه غروب این تاریخ شرایط مناسب برای مشاهده همنشینی ماه و کیوان در صورت فلکی کمان وجود دارد.

جمعه پنج امرداد :  شاید مهمترین تاریخ در سال جاری برای فعالیتهای علمی منجمان آماتور و حتی عموم مردم خوبمان باشد چرا که پس از 15 سال سیاره سرخ بهرام در ساعت 10:30 صبح به وضعیت مقابله و یا کمترین فاصله با زمین می رسد و بامداد جمعه بهترین زمان برای رصد مریخ بویژه از درون تلسکوپ است که با رنگ های نارنج متمایل به زرد در صورت فلکی   دیده خواهد شد.

در ادامه یکسری اتفاقات برای ماه می افتد؛ اول این که در ساعت 10:14 کره ماه مداری نسبت به زمین رسیده و km 406223 با زمین فاصله دارد. در شبانگاه جمعه و 50 دقیقه پس از نیمه این شب ماه کامل خواهد شد. بومیان آمریکا با توجه به این فصل به این ماه بدر، به آن "ماه استروژن" می گویند.

در همین شب ماه گرفتگی کلی آغاز می شود که تا بامداد شنبه ششم امرداد ادامه خواهد داشت این گرفت ماه با 1 دقیقه اختلاف نسبت به دیگر گرفتهای قرن 21، طولانی ترین گرفت قرن حاضر خواهد بود که بهتر است هیچکس آن را از دست ندهد، پهنه کشور عزیزمان ایران بهترین شرایط رصد این مه گرفت را دارا می باشد.

جالب است در همین شبانگاه و به عبارت دقیق تر بامداد شنبه ششم امرداد در ساعت 3:10 ، ماه به گره نزولی می رسد و به پایین صفحه مداری زمین خواهد رفت.

در این شب بویژه هنگام ماه گرفتگی کامل و شب بعدی آن شاید شانس مشاهده چند شهاب از بارش شهابی دلتا دلوی را داشته باشید.

شنبه 13 امرداد :  با وجود آن که رخداد جذاب شبانگاه پنجم امرداد، خوب است از هفته گذشته تا کنون رفع خستگی کرده باشید و ساعت 22:48 این تاریخ ماه را در وضعیت تربیع آخر مشاهده نمایید.

دوسنبه 15 امرداد :  ستاره مشهور چشم گاو و یا همان دبران، ساعت 23:05 این شب تنها 1/1 درجه جنوب ماه دیده خواهد شد.

پنج شنبه 18 امرداد :  ساعت 6:30 صبح سیاره تیر به مقارنه داخلی رسیده و بین زمین و خورشید قرار می گیرد. بدیهی است طی شبهای قبل و بعد آن، این سیاره در آسمان دیده نخواهد شد و طی چندین روز بعد میهمان آسمان صبحگاهی خواهد بود.

جمعه 19 امرداد :    ماه در ساعت 18:10 به گره صعودی خواهد رسید و سپس در ساعت 22:35 به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) رسیده و km 358083  با زمین فاصله دارد .

شنبه 20 امرداد :  خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد که ساعت 14:16 به وقت کشورمان به اوج خود می رسد. شمال اروپا همچنین شمال و شرق آسیا شانس دیدن این خورشید گرفتگی که متعلق به ساروس 155 می باشد را دارند این خور گرفت جزئی یاد آور خورگرفت 20 امرداد 1378 است که آخرین کسوف کامل قرن بیستم بود.

یکشبه 21 امرداد:  شامگاه این روز بهترین فرصت برای شکار هلال ذیحجه 1439 است و در ضمن بدون حضور نور مزاحم ماه شرایط عالی طی سالیان اخیر برای مشاهده بارش شهابی پِرساووشی که برخی به غلط با حذف حرف "پ" زبان پارسی آنرا بَرساووشی تلفظ می نمایند، برای علاقمندان به این بارش مشهور سالیانه فصل تابستان فراهم خواهد بود. آذرگوی های این بارش بسیار جالب و با تنوع رنگی خاص، جلوه با شکوهی برای عکاسان نجومی جهت ثبت این رخداد فراهم می نمایند 5:30 بامداد دوشنبه 22 امرداد زمان اوج این بارش با انتظار مشاهده 60 شهاب در ساعت البته در مناطق عاری از غبار و آلودگی نوری می باشد. این بارش اثر ذرات بجامانده از دنباله دار"سویفت تاتل" است که در سال 1862 میلادی کشف شد.

سه شنبه 23 امرداد :  ساعت 18:05 ملکه آسمان سیاره ناهید 3/6 درجه جنوب کمان ابروی آسمانی و همنشین داس مه نو خواهد بود و چه بسا قبل از غروب مهرتابان(خورشید) شانس دیدن این همنشینی را داشته باشید و بتوانید در گرگ و میش آسمان شامگاهی عکس زیبایی از این همراهی بگیرید.

جمعه 26 امرداد :  علاقمندان به آگاهی از خبر همنشینی مه و مشتری باید مطلع باشند که ساعت 15:08 این روز سیاره برجیس 5/4 درجه جنوب ماه است و تا قبل از نیمه شب این تاریخ که زمان غروب این اجرام است فرصت دارید، این همنشینی دلچسب نجومی را مشاهده نمایید.

20:30 این شب سیاره زیبای ناهید به بیشترین کشیدگی خود نسبت به خورشید می رسد و 9/45 درجه از مهر تابان در لحظه غروب آفتاب جدایی دارد غروب این روز بیشترین فرصت را برای مشاهده و عکاسی از این سیاره درخشان آسمان شامگاهی در اختیار دارید.

شنبه 27 امرداد :  ساعت 12:19 ماه به تربیع اول می رسد.

سه شنبه 30 امرداد :  با دو واقعه نجومی همراه خواهیم بود اولی ساعت 6:39 صبح با همنشینی سیاره تیزپای تیر و خوشه کندوی عسل با جدایی 8/4 درجه است که اگر قبل از روشنی به افق شرق شمال شرق توجه کنید و خوشه کندوی عسل را بیابید شاهد این همراهی خواهید بود؛ در ضمن ساعت 14:25 سیاره زیبای کیوان 2.1 درجه با کوژ ماه افزایند جدایی دارد که با توجه به نور روز، لحظه غروب این تاریخ شرایط مطلوب برای مشاهده این اجرام وجود دارد.

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون