*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
مهمترین رویدادهای نجومی سالی که گذشت

مهمترین رویدادهای نجومی سالی که گذشت
پنجشنبه 2 فروردین 1397 - 11:45 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 5141 بازدید | 0 دیدگاه
مهمترین رویدادهای نجومی سالی که گذشت

علاوه بر بارش های شهابی مشهور سال 96 که پشت سر گذاشتیم، مشاهده سه ابر ماه در ماه های آذر، دی و بهمن 96 از جمله رخدادهای پر اهمیت سال گذشته بود.

*ابتدا لازم است یادی کنیم از درگذشت مهندس  " سرفراز غزنی " استاد مسلم و توانمند تاریخ علم در امرداد ماه 96 که به ویژه در زمینه اختر شناسی از قابلیت های بالایی برخوردار بوده اند و اولین آموزشکده مکاتبه ای ستاره شناسی را در سال های پایانی دهه 50 شمسی بنیان گذاشت. مقالات و کتب بسیاری از وی در زمینه تاریخ علم اخترشناسی به جا مانده است که از جمله آنها می توان به کتاب شاخص " سیر اختران در دیوان حافظ " اشاره کرد.

همچنین در سال 96 همچون سال های دیگر شاهد رویدادهای شاخص نجومی بودیم که از جمله آنها :
*دوشنبه 16 امرداد 1396: بروز ماه گرفتگی جرئی؛ این ماه گرفتگی به دلیل این که بخش محدودی از ماه تحت پوشش سایه زمین قرار داشت، بسیار جزئی بود و در کشور با چشم غیرمسلح مشاهده شد. آسیا، استرالیا، شمال غرب آمریکا و اقیانوس آرام مناطق تحت پوشش این گرفت بودند.

*شنبه 21 امرداد 1396: رخداد بارش شهابی پرساووشی از دیگر رویدادهای مهم نجومی سال گذشته بود؛ این شهاب باران روی داد اما به دلیل وجود نور زیاد ماه پس از بدر ، شهاب های این بارش به خوبی رصد نشدند.

*دوشنبه 30 امرداد 1396: کسوف کاملی در این تاریخ رخ داد که در ایران قابل مشاهده نبود.
*جمعه 26 آبان 1396، بهترین بارش شهابی سال یعنی بارش اسدی را در این شب مشاهده کردیم.
*چهارشنبه 22 آذر 1396: بارش شهابی دو پیکری با 60 حدود 100 شهاب در ساعت را داشتیم که از نظر تعداد شهاب بیشترین آمار را برای رصد داشت.
پدیده نادر " ابرماه سرخ آبی " را در روز چهارشنبه 11 بهمن 96 داشتیم.
در این شامگاه ماه کامل در شرایطی طلوع کرد که نه تنها یک ابر ماه بود بلکه ماه آبی و نیز یک ماه سرخ یا خونین نیز بود. این ابر ماه سومین و آخرین ابر ماه سال 1396 شمسی و دومین ابرماه سال 2018 میلادی بود.
* پنجشنبه 26 بهمن 1396: خورشید گرفتگی این روز  از دیگر رویدادهای آسمانی مهم سال گذشته بود. این خورشید گرفتگی در جنوب قاره آفریقا و اقیانوس منجمد جنوبی رخ داد ولی در ایران قابل مشاهده نبود.

 

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : گروه آموزش کاربردی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون