*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
بارش غیر منتظره ای از بارش شهابی اسدی

بارش غیر منتظره ای از بارش شهابی اسدی
دوشنبه 25 آبان 1388 - 02:30 | شاخه : | 2684 بازدید | 0 دیدگاه
بارش غیر منتظره ای از بارش شهابی اسدی
بارش شهابی اسدی  یکی از بارش های معروف سالیانه است که معمولا در اواخر آبان ماه هر سال رخ می دهد.
ساعت های 1:13 و 1:2دقیقه بامداد چهارشنبه 27 آبان1388 را در تقویم نجومی خود علامت بزنید چون دو زمان پیش بینی شده اوج برای این بارش است، گمان می رود حدود 15تا 30شهاب به عنوان ZHR(میزان بارش ساعتی سمت الراسی) در این بارش قابل مشاهده باشند. 
نام بارش های شهابی به نام صورت فلکی که کانون بارش در آن قرار دارد، مشهور می شود که در این بارش صورت فلکی "شیر(اسد)" به عنوان کانون بارش شناخته می شود.
صورت فلکی اسد ساعت 1 بامداد چهارشنبه 27 آبان امسال بطور کامل از افق شرق طلوع می کند و با توجه به اینکه وضعیت ماه نو وجود دارد، در مکان های دور از شهر و آلودگی نوری می توان شهاب های زیبایی از این بارش را مشاهده کرد.
ذرات مشاهده شده در این بارش، ذرات به جا مانده از دنباله دار "تمپل پاتل 55 پی" است.
دنباله دار تمپل پاتل 55 پی ، اسفند 1376 خورشیدی به ملاقات زمین آمد. معمولا دو یا سه سال قبل وبعد از عبور دنباله دارها از حضیض خورشیدی ، متوقع بارش های شهابی خوبی هستیم که طی سال های قبل از 138خورشیدی، بارش های شهابی بی نظیری را از بارش اسدی در خاطر داریم.
برخورد مکرر جو زمین با این ذرات به مرور از تعداد شهاب های بارش کاسته است بطوری که در آبان 1387 در هنگام اوج بارش شهابی اسدی حدود 10شهاب را مشاهده کردیم.
امسال بهترین پیش بینی برای این بارش پس از ده سال کاهش شهابهای آن اعلام گردیده است.  زمین از میان دو توده بسیار قوی از ذرات غبار به جا مانده از این دنباله دار که با شماره های 1466 و 1533 شناخته می شود، عبور نماید.
بارش های شهابی اساسا ذرات میلیمتری و میکرومتری کوچک است که در هنگام عبور دنباله دارها از دم آنها در فضا باقی می ماند، وجود جو در اطراف زمین باعث می شود که در هنگام برخورد این ذرات در فاصله 8تا 15کیلومتری از سطح زمین شاهد نورانی شدن این ذرات در اصطکاک با جو زمین باشیم.
رصد بارش های شهابی به ابزار خاصی نیاز ندارند و صرفاً با چشم غیر مسلح سالم می توان شهابها را  نه صرفاً در خود صورت کانون بارش  بلکه در اطراف صورت فلکی که به عنوان کانون بارش شناخته می شود، مشاهده کرد. هموطنان در سراسر کشور کافی است به افق شرق  و به میانه آسمان توجه نموده و با توجه به اوضاع جوی شانس ساکنان خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، سیستان وبلوچستان، کرمان و برخی نقاط محدود برای مشاهده این بارش فوق العاده بیشتر از دیگر مناطق کشور است. علاقمندان با لنز های واید و نور دهی می توانند در تلفیق با مناظر طبیعی و بناهای تاریخی نسبت به ثبت شهابهای این بارش اقدام ودر صورت تمایل برای پایگاه اینترنتی انجمن ارسال تا با نام خودتان به معرض دید عموم قرار گیرد. علیرغم آنکه در نقشه زیر به کشورمان توجه چندانی نشده اما زمان اوج بارش تقریباً در میانه شب و بدون وجود نور ماه بود و بخشهای زیادی از آسیا و اساساً کشورمان نسبت به دیگر نقاط کره خاکی شرایط به مراتب مطلوبتری برای رصد این شهابها دارند.  همچون دیگر اخبار نجومی، خبر این واقعه نیز توسط انجمن از طریق خبرگزاری ایرنا، واحد مرکزی خبر صدا وسیما و برخی رسانه های اینترنتی و... به اطلاع هموطنان خوبمان رسیده است.
قرار بود ویژه برنامه رصدی انجمن نیز در کاروانسرای قوشه دامغان در استان سمنان به اجرا در آید که به علت وضعیت نامناسب هوا این برنامه بصورت گروهی انجام نخواهد شد و از علاقمندان زیادی که برای حضور در این شب رصدی ثبت نام و پذیرش شده بودند صمیمانه عذر خواهی می نماییم.

 

                              سرویس علمی انجمن                                           

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون