»
»
»
بررسی جو ناپایدار ماه

بررسی جو ناپایدار ماه
دوشنبه 25 آبان 1388 - 02:30 | شاخه : | 2756 بازدید | 0 دیدگاه
منبع:سایت ناسا(NASA Mission to study the moon's fragile atmosphere)
 

سمانه شاپوری

ماه دارای جو بسیار ناپایدارو رقیقی است که اگزوسفر نام گرفته است. اگردریک سانتی متر مکعب ازاتمسفر زمین در سطح دریا 10بیلیون بیلیون ملکول وجود داشته باشد، درهمین حجم از اگزوسفرماه فقط10ملکول وجود دارد. درواقع دراتمسفرزمین ملکول ها طوری حرکت می کنند که بعد ازبرخوردبه هم چسبیده و توده های پر جرمی را تشکیل می دهند ولی در اگزوسفر ماه ملکول ها آزادانه پرواز می کنند ومانند گلوله های میکروسکوپی، مسیر پرتابه شکلی را دنبال کرده و تقریباّهیچ وقت با هم برخورد نمی کنند.

 

البته این تنها شگفتی اگزوسفر ماه نیست، درعرض یک شب تمام مواد تشکیل دهنده آن برروی سطح ماه می ریزند و این اتفاق ادامه دارد تا زمانی که باد خورشیدی مواد جدیدی رااز سطح بلند کرده ودر اگزوسفر جایگزین نماید.

 

در سال 1968,ماهپیمای شماره 7 ناسا(surveyor 7)  از پدیده ای ناشناس عکاسی کرد .عکس گرفته شده نشان دهنده تابش در افق بعد از غروب خورشید وبرقرار شدن تاریکی بود. محققان امروزه  بر این باورند که این تابش به دلیل وجود ذرات خاک شناور در بالای سطح ماه ایجاد شده است که باردارهستند و نورخورشید را پراکنده می کنند .

هم چنین اشعه قدرتمند ماورابنفش خورشید الکترون ها را به زیر خاک  پرتاب می کند وبه این ذرات شارژ الکتریکی می دهد(آن ها راباردارمی کند)تا بتوانند از سطح بلند شده وبه صورت شناور دربیایند

این  ذرات باردار در محدوده میدان الکتریکی کیلومترها از سطح زمین بلنده شده وبخش مهمی از اگزوسفر را تشکیل می دهند .

فضانوردانی که به ماه اعزام می شوند باید در این محیط عجیب زندگی کنند وبه فعالیت بپردازند.

بناباین دانشمندان به تصویر بهتری از اگزوسفر نیاز دارند .

گرده های شناور می توانند باعث خراب شدن تجهیزات,لباس های فضا نوردی وکامپیوتر ها شده وعمر مفید آن ها را کاهش می  دهد.

در حقیقت خاک ماه طوری از لباس های فضانوردان آپلو انتقام گرفت که تا زمانی که به زمین برسند خراب ونازک شده بودند.فهمیدن این که چه مقدار خاک در فضای اگزوسفر شناور است واین گرده ها چگونه رفتار می کنند,به مهندسان برای طراحی نسل بعدی سخت افزلر های فمری کمک می کند .

در سال 2012  ماهپیمای  جدیدی  پرتاب خواهد شد که حامل طیف سنج های LADEE  وآشکار ساز های خاک  می باشد که می توانند  تمرکز 18 نوع ماده شیمیایی مختلف شامل متان و بخار آب را اندازه گیری کنند همچنین این حسگر ها  تغییرات مواد شیمیایی را نسبت به زمان ومکان دریافت کرده  و سند سازی می کنند.

آن چه که از فهمیدن ارزش علمی مواد شیمیایی سازنده اگزوسفر مهم تر است،فهمیدن این موضوع می باشد

که این مواد شیمیایی چگونه درون اگزوسفرحرکت می کنند؟ واین که چگونه ماه می تواند دارای منابع یخ زده آب باشد؟شاید جواب این سوال به نیاز آیندگان برای سکونت پاسخ دهد.

مدارک نشان می دهد که در اعماق ماه یعنی در دهانه کوه های تاریک قطب آن منابع یخ  وجود دارد

در سطح قمر ،نور قدرتمند خورشید هرگونه یخ را تصعید کرده و بخارها را هم به فضا می فرستد.

ولی  در اعماق تاریک کوه های سطح ماه،نبودن نور خورشید وسرما پناهگاه مناسب و امنی را برای آب یخ زده فراهم می کند.

نظریه معروف این است که آب در طی سلسله بر خورد های دنباله دارهای یخی در زمان های گذشته به ماه آورده شده ولی یک مشکل وجود دارد ,حتی اگر یک دنباله دار خوش شانس در یکی از دهانه های این کوه ها  فرود آمده باشد, احتمالا  گرمای حاصل از برخورد شدید باعث می شود تا بخش زیادی از یخ آن به بخار تبدیل شود بنابراین وجود مقدار قابل توجه یخ های انباشته شده در ماه چه معنی دارد؟

اگزوسفر ماه می تواند ما را برای رسیدن به پاسخ سوالمان راهنمایی کند.

 

فرض کنید که یک دنباله دار به ماه  برخورد کند و مقداری H2oرا در سطح ماه در معرض نور خورشید قرار دهد در این صورت این ملکول ها با پرش های ضروری که انجام می دهند به سوی اگزوسفر  فرار کرده و سپس توسط سطح ماه پس گرفته می شوند و این مسیر را ادامه می یابد تا زمانی که در اعماق یکی از کوه های قطبی وتاریک  فرود آیند وبه صورت یخ انباشته شوند.

سرویس علمی انجمن



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون