»
»
»
سوفیا و غبار اطراف سیاهچاله های فعال!

سوفیا و غبار اطراف سیاهچاله های فعال!
يكشنبه 28 خرداد 1396 - 13:38 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 10892 بازدید | 2 دیدگاه
سوفیا و غبار اطراف سیاهچاله های فعال!


تلسکوپ سوفیا (SOFIA) غبار جالبی را در اطراف سیاهچاله های فعال یافته است!

 

تصویری هنری از حلقه باریک غبار که می تواند فعالیتهای پرانرژی اطراف یک سیاهچاله ابرچگال را پنهان سازد
تصویری هنری از حلقه باریک غبار که می تواند فعالیتهای پرانرژی اطراف یک سیاهچاله ابرچگال را پنهان سازد

محققان در دانشگاه سن آنتونیو تگزاس به وسیله رصدخانه فروسرخ استراتوسفری ناسا دریافته اند که غبار اطراف سیاهچاله های فعال و پرانرژی، بسیار فشرده تر از چیزی است که پیش از این تصور می شد.

بسیاری از کهکشان های بزرگ یک سیاهچاله ابرچگال در مرکز خود دارند که تعداد زیادی از آن ها نسبتا آرام و کم فعالیت هستند. سیاهچاله مرکز کهکشان ما نیز از این نوع است. اما در مواردی، این سیاهچاله ها در حال مصرف جرم بسیاری زیادی هستند که موجب انتشار انرژی بسیار زیادی می شود. به این سیاهچاله های فعال، هسته فعال کهکشان می گویند.

مطالعات پیشین به این ایده منتهی شده بود که تمام هسته های فعال مرکز کهکشان ساختار مشابهی دارند و مدل ها نشان می دهند که ساختار غبار اطراف این سیاهچاله های دونات شکل است. با استفاده از ابزاری به نام دوربین فروسرخ اجرام محو (Faint Object infraRed CAmera for the SOFIA Telescope = FORCAST)، گروه محقق نشر طیف فروسرخ را در اطراف 11 سیاهچاله ابرچگال که هسته های فعال کهکشان هایی در فاصله 100میلیون سال نوری و بیشتر هستند، مشاهده کردند؛ همچنین آن ها معیارهایی مانند سایز و پراکندگی غبار در هر بخش از اطراف سیاهچاله را نیز اندازه گیری کرده اند.

در یک مقاله که به تازگی در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی (بریتانیا) منتشر شده است، گروه تحقیق بیان کرده اند که دیسک اطراف سیاهچاله حدود 30درصد کوچک تر از پیش بینی ها بوده است و همچنین اوج نشر فروسرخ آن ها، طول موجی بیش از آنچه تصور می شد دارد. نتیجه این موارد آن است که غبار اطراف مرکز سیاهچاله فشرده تر از پیش بینی ها باشد!

با وجود این یافته ها، تحقیقات زیر نظر تیم این دانشگاه ادامه می یابد تا اطمینان حاصل شود که علت این تفاوت میزان نشر فروسرخ نسبت به پیش بینی های قبلی،  تنها فشردگی غبار در آن نواحی باشد و منشا دیگری نداشته نباشد.

 

*سوفیا چیست؟

سوفیا یا همان رصدخانه فروسرخ استراتوسفری ناسا (NASA’s Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy)، یک هواپیمای بویینگ 747SP jetliner است که برای حمل یک تلسکوپ 100اینچی (2.5 متری) تغییر کاربری داده شده است. این رصدخانه پروژه مشترکی است بین سازمان فضایی امریکا (ناسا) و سازمان هوافضای آلمان (DLR) که مدیریت برنامه های آن بر عهده مرکز پژوهشی در " سیلیکون ولی کالیفرنیا " است و پروژه های تحقیقاتی آن زیر نظر دانشگاه های مریلند، کلمبیا و انستیتو سوفیا در دانشگاه اشتوتگارت آلمان انجام می شود.

علت استفاده از این ابزار به جای رصدخانه های مرسوم زمینی این است که ذرات و بخار آب موجود در جو زمین، مانع عبور مناسب بسیاری از طول موج ها می شود، اما سوفیا بر فراز 99 درصد این آب موجود در اتمسفر پرواز می کند و شرایط بسیار عالی برای انجام پژوهش های جدید را فراهم می کند.

 

 

منبع :وبسایت سازمان فضایی امریکا-ناسا

مترجم : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهدی جعفری روحی
(مهمان)
شنبه 3 تیر 1396 - 12:46

با سلام، خیلی جالبه، اینكه هواپیما در حال پرواز، تلسکوپ كارایی خودشو داره.
علی پزشکپور
(مهمان)
پنجشنبه 15 تیر 1396 - 06:30

با درود بر شما و ممنون بابت توجهتون به مطلب
بله این تلسکوپ به یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در بررسی امواج فروسرخ اعماق آسمان تبدیل شده و در مورد چگونگی اینکه پرواز بر عملکردش تاثیر نمیزاره باید اضافه کنم که با مسیریابی کامپیوتری بسیار دقیق، هواپیما در مسیری تقریبا دایره ای در آسمان گردش میکنه تا تلسکوپ هدفش رو از دست نده و بتونه کارش رو به دقت انجام بده

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون