»
»
»
بررسی علمی هلال رمضان 1438

بررسی علمی هلال رمضان 1438
چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 16:22 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 12953 بازدید | 2 دیدگاه
بررسی علمی هلال رمضان 1438

تهران-ایرنا- رویت هلال ماه همواره در میان رصدگران ایران و سایر کشورها مورد توجه بوده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره پارامترهای علمی که در زمینه رویت هلال رمضان 1438 هجری قمری وجود دارد، اظهار کرد:
این انجمن از اواخر دهه 70 شمسی اقدام به تهیه و انتشار پارامترهای علمی رویت هلال ماه کرده است تا رصدگران ایرانی علاقمند بیش از پیش به این موضوع توجه کنند و در سایه همین اقدامات، شاهد تعداد زیادی از علاقمندان به موضوع رویت هلال به صورت علمی هستیم.
وی ادامه داد: جمعه پنجم خرداد لحظه غروب خورشید ساعت 20:10 دقیقه و 41 ثانیه در تهران خواهد بود و با توجه به لحظه مقارنه و یا تولد ماه که 14 دقیقه بامداد جمعه می باشد، سن هلال در لحظه غروب خورشید جمعه، نزدیک به 20 ساعت خواهد بود.
عتیقی ادامه داد: ارتفاع هلال در لحظه غروب خورشید نسبتا کم و برابر با شش درجه و 12 دقیقه و 44 ثانیه است. جدایی زاویه ای ماه از خورشید در لحظه غروب خورشید نسبتا مناسب و برابر با 12 درجه و 11 دقیقه و 22 ثانیه است و رصدگران کمتر از 40 دقیقه فرصت دارند تا هلال زیبای رمضان را با فاز 1.25 درصد در افق غربی جستجو نمایند.
وی خاطر نشان کرد: بدیهی است هرچه به سمت غرب و جنوب کشور جا به جا شویم شرایط بهتری برای رویت هلال رمضان امسال خواهیم داشت. هرچند استفاده از ابزار در نیمه شمالی کشور تقریبا ضروری به نظر می رسد اما گروه های رصدی تلاش دارند تا با انتخاب سایت های رصدی مرتفع با ابزار و با چشم غیر مسلح، بتوانند هلال را شکار کنند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پیش بینی می شود این هلال در شامگاه روز جمعه قابل رویت باشد بویژه آنکه ماه در حضیض زمینی(کمترین فاصله با زمین) است و این باعث خواهد شد که با سرعت مداری بیشتری، جدایی زاویه ای با خورشید پیدا کند و شرایط بهتری از نظر پارمترهای علمی برای رویت داشته باشد؛ اما باید منتظر حرکت علمی رصدگران در سراسر کشور بود تا با گزارش های خود این مهم را تایید کنند.
منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

علیرضا قناد
(مهمان)
جمعه 19 خرداد 1396 - 22:40

باسلام.ایا تفاوتی بین ماه شب چهاردهم و شب پانزدهم وجود دارد؟و ایا برحسب شکل ظاهر میتوان این تفاوت را با چشم غیر مسلح تشخیص داد؟و ایا شکل ظاهری ماه در این شب ها با تقویم برابر است؟
گروه ویژه رویت هلال انجمن
(مهمان)
شنبه 20 خرداد 1396 - 19:21

با سلام

بله، برای آشنایان به دانش اخترشناسی و بویژه با رصد ماه با تلسکوپ این تفاوت مشهود است وچه بسا افراد غیر نجومی و در عین حال علاقمند به این موضوع نیز این تفاوت جزیی در شکل را تشخیص دهند.
در مورد بخش دوم فرموده شما باید گفت تقویم رمضان امسال با توجه به رویت هلال آغازین این ماه، درست پیش می رود و اگر در عصر جمعه و به تعبیری شب پانزدهم رمضان ماه به وضعیت بدر رسید، علت را در بحث تخصصی فازهای ماه و زمان رسیدن آن به بدر باید جستجو کرد که در این مجال نمی گنجد.

موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون