»
»
»
دانشمندان توانستند کاهش سرعت در سطح خورشید را توضیح دهند!

دانشمندان توانستند کاهش سرعت در سطح خورشید را توضیح دهند!
يكشنبه 22 اسفند 1395 - 22:00 | شاخه : | مترجم : صبا عاصمی | 22343 بازدید | 0 دیدگاه
دانشمندان توانستند کاهش سرعت در سطح خورشید را توضیح دهند!

حتما شما که به عنوان یک منجم آماتور یا یک فیزیکی و علاقه‌مند به ستاره شناسی این مطلب را می‌خوانید، اطلاعات زیادی در رابطه با خورشید، ستاره‌ای که برای ما حیات را به ارمغان آورده، می‌دانید. در این خبر که کمتر از 24 ساعت است منتشر شده، دانشمندان توانستند علت کاهش سرعت در سطح خورشید را توضیح دهند.هرگز قدرت نور خورشید را دست کم نگیرید. ذرات نور یا فوتون ساطع شده از سطح خورشید، می‌توانند رمز و راز خورشید را برای ما آشکار سازند. می‌توانند به ما بگویند که چرا بیرونی‌ترین لایه‌ی خورشید، آهسته‌تر از هسته‌ی آن می‌چرخد.

از آنجا که خورشید یک توپ جامد نیست، مناطقی در اعماق و یا عرض‌های جغرافیایی مختلف در درجات مختلفی می‌چرخند. به مدت چندین دهه دانشمندان نمی‌دانستند که علت آهسته چرخیدن 5 درصد از لایه‌ی بیرونی خورشید نسبت به هسته‌ی داخلی خورشید چیست!

در سوم فوریه دانشمندانی از برزیل و ایالات متحده آمریکا مقاله‌ای منتشر کردند مبنی بر اینکه شاید فوتون‌های آزاد شده از سطح خارجی خورشید به آرامی کُند شوند!

با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای رصدخانه خورشیدی ناسا، دانشمندان چرخش در خورشید و لبه‌ی بیرونی آن را توانستند اندازه‌گیری کنند.

در لایه نازک 70 کیلومتر ضخامت پوسته سطح خورشید نسبت چرخش به دو درصد کاهش پیدا می‌کند. در واقع فوتون‌ها با توجیه تکانه‌ی زاویه‌ای سرعتشان کاسته شده و به مرور کم می‌شود.

برای درک بیشتر این مطلب یک اسکیت باز روی یخ یا دوک نخ ریسی را در ذهن خود تجسم کنید. اگر به اسکیت باز نیرویی وارد نشود، وی بعد از مدتی بر اثر نیروی اصطکاک سرعتش را از دست داده و می‌ایستد.

دانشمندان معتقدند با گذشت زمان کاهش سطح خورشید می‌تواند 5 درصد از نور خورشید را به عقب براند.

 

منبع :www.sciencenews.org

مترجم : صبا عاصمی
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک نجومی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون