»
»
»
سفر به شهر صد دروازه و دیداری آسمانی

سفر به شهر صد دروازه و دیداری آسمانی
يكشنبه 15 اسفند 1395 - 00:16 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 8762 بازدید | 3 دیدگاه
سفر به شهر صد دروازه و دیداری آسمانی

تاریخ : روزهای پنجشنبه و جمعه ، 12ام و 13ام اسفند ماه 1395 خورشیدی

هدف گشت : رصد اجرام مسیه و عکاسی نجومی  همچنین آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر تاریخی دامغان

رصدگاه : خانه  ستاره شناسی ورکیان دامغان -سمنان

ابزارها : تلسکوپ 10 اینچی نیوتونی Meade با مقر دابسونی، تلسکوپ 8 اینچی کاسگرین سلسترون با سیستم Go To و مقر استوایی، تلسکوپ 5 اینچی بازتابی نیوتونی با مقر سمتی ارتفاعی  تک بازو موتور  ردیاب

در ضمن تلسکوپ آپو کروماتیک Meade با جستجو گر رایانه ای و تجهیزات عکاسی آن با توجه به شرایط آب و هوا مورد استفاده قرار نگرفت.

کارشناسان آموزشی : جناب آقای مهندس عتیقی و جناب آقای دالوند

سایر امکانات رفاهی : وسیله نقلیه مناسب ، پذیرایی در مسیر رفت و برگشت ، نوشیدنیهای گرم و خنک بهمراه پذیرایی در طول برنامه و صرف صبحانه،نهار و شام

شرح گزارش :

انجمن نجوم آماتوری ایران در هرسال برنامه های کاربردی را جهت آشنایی علاقه مندان به علم اخترشناسی و با موضوع رصد اجرام اسمانی با فراهم آوردن بستری مناسب برای پیشرفت در این بخش، تحت عنوان "گشتهای رصدی" تدارک دیده و از عاشقان به این حوزه برای شرکت در اینگونه برنامه ها دعوت به عمل می آورد . اسفندماه امسال نیز با هدف رصد اجرام مسیه ، استقبال از آسمان بهار، عکاسی نجومی و همچنین آشنایی با جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان همچون مسجد تاری  خانه، منطقه تپه حصار، کمپ رصدی ورکیان(خانه انجمن نجوم  دامغان)،مسجد جامع دامغان، بنای پیر علمدار و همچنین منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای چشمه علی، سفری به  استان سمنان به شرح ذیل  تدارک دیده شد :

1- حرکت از تهران به مقصد مذکور با گرد هم آمدن کلیه شرکت کنندگان گرامی در ساعت 8:30 صبح روز پنجشنبه 12 اسفند

2- آشنایی و گپ و گفت کارشناسان با افراد شرکت کننده در طول مسیر جهت آماده سازی آنها برای سفر

3- پذیرایی در طول مسیر و توقف جهت استراحت ساعت 11 صبح

4- ورود به شهرستان دامغان در ساعت 2:30 و توقف جهت صرف نهار در رستوران

5- بازدید از" مسجد تاری خانه" – این اثر تاریخی به اوایل دوره ساسانیان باز میگردد که از آن بعنوان آتشکده و نیایشگاه استفاده میشده و در دوره بعد از ورود اسلام به ایران به مسجد تغییر کاربری داده است.(دومین مسجد بعد ازورود اسلام)

6- بازدید از منطقه تاریخی "تپه حصار"  – این اثر مربوط به هزاره چهارم تا هزاره اول قبل از میلاد مسیح می باشد که به دوره پارینه سنگی،عصر فلز و سفال باز می گردد. این منطقه به سه بخش حصار یک ،دو و سه تقسیم بندی میشود که بترتیب بخشهای ذکر شده از طرحهای گل،بته و حیوانات با رنگهای نخودی یا کرمی ،سفال قرمز و رنگ خاکستری یا مشکی در اشیای تاریخی و ظروف آنها استفاده میشده است . متاسفانه با عبور راه آهن از میان این بافت اریخی و لرزه های ناشی از تردد قطارها! احتمال تخریب این اثر بسیار محتمل است.



7- ورود به رصدگاه ،خانه نجوم ورکیان دامغان ،ساعت6   بعد از ظهر و عکاسی از طبیعت اطراف و آشنایی با محیط رصدگاه

8- ایراد سخنرانی در جمع حاضران با عرض خیر مقدم توسط جناب آقای مهندس خوشنویسان، مسئول محترم انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان  و انجمن نجوم دامغان و سخنان جناب آقای مهندس عتیقی مدیریت محترم انجمن نجوم آماتوری ایران جهت آشنایی شرکت کنندگان با تاریخچه و اهداف کلی این ویژه برنامه دو روزه علمی رصدی

9- راه اندازی تلسکوپها و دوربینهای نجومی جهت آمادگی برای شامگاه رصدی که بعلت ابری بودن آسمان منطقه در ابتدا به عکاسی از محیط اطراف و ثبت عکسهای زیبای تلفیقی از تاریخ ،طبیعت و آسمان  تقریبا ابری توسط گروه عکاسی پرداخته شد.

10- صرف شام گرم در محیطی جذاب در رصدگاه

11- آغاز رصد شامگاهی در ساعت 10:40 شب پس از یاری آسمان و کنار رفتن قسمتی از ابرها در نقاط غربی،جنوبی و تقریبأ شرق و شمال آسمان

12- رصد سیاره برجیس و برخی صور فلکی همچون "اسد Leo "،"شکارچی Orion "،"سگ کوچک Canis Minor "،"سگ بزرگ Canis Major "،"دب اکبر Ursa Major ،Big dipper ،هفت اورنگ "،"خرچنگ Cancer "،"جوزا یا دوپیکر Gemini " و چندین صورت فلکی دیگر

13- عکاسی A focal از سیاره برجیس بهمراه چهار قمر گالیله ای معروفش :آیو،اروپا،گانیمد و کالیستو توسط تلسکوپ Meade با لنز بزرگنمایی 40 برابر - رصد ستاره گاما که یک دوتایی در صورت فلکی شیر میباشد بهمراه عکاسی A focal از ان

14- پذیرایی با کیک و چای ، استراحت بهمراه گپ و گفتهای دوستانه

15- رصد سیاره کیوان و صورت فلکی کژدم Scorpius در ساعت 4 بامداد

16- رصد طلوع با شکوه خورشید از لابلای ابرها و استفاده از فیلتر Sun بمنظور مشاهده کامل و بدون خطر آن از پشت تلسکوپ – و با استفاده از عینک مخصوص رصد خورشید با چشم

17- صرف صبحانه ای لذیذ و به یاد ماندنی در رصدگاه

18- ثبت عکس یادگاری دسته جمعی از گروه رصدی در کنار تلسکوپها - جمع آوری ابزار و وسایل رصدی

19- بازدید از" مسجد جامع دامغان" در ساعت 10 صبح- این اثر تاریخی به دوره ی غزنویان باز میگردد.

20- بازدید از منطقه ی" ییلاقی چشمه علی" در ساعت 11:44 و عکاسی از طبیعت اطراف و چشمه خروشان بسیار زیبای آن(شکار گاه و تفرجگاه عصر قاجاریه)

21- ادامه حرکت جهت صرف نهار در رستوران سنتی و با پیشینه زیاد در شهر دامغان

پس از کلیه ی بازدیدها  از برخی جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان و رصد شامگاهی از آسمان ،بهمراه گروه رصدی حدود ساعت 3:35 از استان سمنان ،عازم تهران شدیم و پس از چند توقف در طول مسیر جهت استراحت و صرف چای، حدود ساعت 9 شب به محل انجمن در تهران رسیدیم.

با سپاس و قدردانی بسیار از میهمان نوازی مردم خوب دامغان بویژه مدیریت و اعضای فرهیخته انجمن نجوم دامغان، همچنین اساتید عزیز و مدیریت محترم انجمن نجوم آماتوری ایران و آقایان دالوند و امیر فراقی جهت کمک به برگزاری این گشت رصدی علمی،شاد و موفق...

با آرزوی گشتهای رصدی بعدی و حضور در کنار شما عزیزان شرکت کننده و عاشقان آسمان شب...

ز چشم من بپرس اوضاع گردون                   که شب تا روز اختر می شمارم

به امید نیلگون روزگاران آسمانی ...

دلهایتان آکنده از نور ایزدی، ذهنتان مملو از آرامش گیتی و چشمهایتان پر از شوق زندگی ...

" هرجا که باشم ، آسمان از آن من است "


(عکسها از مسعود عتیقی، فرشید عاملی و طاهر جناب زاده )


کم سن ترین و بزرگترین رصدگران این برنامه در کنار کارشناسان

کم سن ترین و بزرگترین رصدگران این برنامه در کنار کارشناسان






پس از یک شب رصدی و شکار اجرام با دوربینهای عکاسی، عکاسان گروه به شکار یکدیگر پرداخته اند!
پس از یک شب رصدی و شکار اجرام با دوربینهای عکاسی، عکاسان گروه به شکار یکدیگر پرداخته اند!



نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

طاهر جناب زاده
(مهمان)
يكشنبه 15 اسفند 1395 - 11:17

آسمان را بنگر ،که هنوز ،بعد صدها شب و روز

مثل ان روز نخست

گرم و آبی و پر از مهر ،به ما می خندد!

یا زمینی را که دلش از سردی شب های خزان

نه شکست و نه گرفت!

بلکه از عاطفه لبریز شد و

نفسی از سر امید کشید

درود بر همه شيفتگان آسمان، بسيار لذت بردم در جمع شما عزيزان و يادي هم ميكنم از دوستاني كه به هر جهت نتونستن شركت كنن، جاي خاليشون واقعا در گروه حس ميشد.
با آرزوي تو فيق روز افزون و ديدار مجدد
ابراهیم ذبیحی
(مهمان)
سه شنبه 17 اسفند 1395 - 19:41

بنام یزدان پاک
امانوئل کانت زمانی گفت، دو چیز اغلب شگفتی و تحسین مرا بر می انگیزد: یکی دنیای ستارگان بالای سرمن و یکی دیگر دنیای اخلاق درون من (انسان)
جناب آقای مهندس عتیقی عزیز
برای من تجربه بسیار زیبایی بود که در این بزم رصدی! با انجمن نجوم آماتوری ایران میهمان، هم پیالگان!!! گرانقدر دامغانی باشم!
من از تماشای کواکب و صور فلکی هیچگاه خسته نمیشوم و با نگریستن به آنها در خلصه ای دوست داشتنی همچون موسیقی دلنشین فرومیروم. این لذت را در شب 12 و سحرگاه 13 اسفندماه امسال نیز تجربه کردم لیکن همراهی با جمعی صمیمی دراین مدت هرچند کوتاه و لذت مشاهده افتادگی و اخلاق مثال زدنی مجموع مسافران ورکیان بعد دوم شگفتی کانت را بر من نیز هویدا نمود!!!
ازاینکه در کنار هموطنانی چنین با ذوق و سلیقه و ادب، شب و روزی را سپری کردم به خودم میبالم!

در ابتدا که ازکیفیت غذای رستوران خیلی خرسند نبودیم فکر کردیم 450 کیلومتر از تمدن دوریم ولی بعدا فهمیدیم که برفراز 6000 سال تمدن ایستاده ایم!
به نظر من منجم آماتور به آسمانها مینگرد تا درون خودرا پالایش نماید و آن منجم آماتوری سعادتمندتراست که صیقل دلش با نگاه عمیقش به آسمان بیشتر و بیشتر شده باشد. من همه دوستانی را که دراین شب همسفرم بودند واجد آن ذوق آماتوری یافتم!
آسمان شب سقفی بر فراز کره زمین است که نه تنها ایرانیان را بلکه تمام انسانهای جهان را به هم نزدیک می کند:
هموطنی از دیار خوزستان لیدر گروه میشود!، تنها جوک ترکی به وسیله هموطن ترک گفته میشود!!!، فرزند اصفهان رد ستاره ی سروش را از متولد سیستان و بلوچستان میپرسد و متولد خراسان از شمال کشور به گروه صمیمی منجمین آماتور میپیوند و از مصاحبت دوستان جدید خود در جنوب یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران لذت میبرد!!!!

روح صمیمیت وایثار ایرانی که متاسفانه چندی است در کشور کمرنگ شده در این شب و روز بخوبی بازدرخشیدن گرفت.
از شما که مسبب این کارنیک شدید سپاسگزارم................. ابراهیم ذبیحی – شیفته ی آسمان شب
در پایان دو پیشنهاد............
1) درست است که برای رصد شبانگاهی بهتر است افراد تمام شب بیدار بمانند امّا از آنجائیکه بهشت هم زورکی جهنم است!!! بهتر است حداقلّ امکانات خواب در رصد ها درنظر گرفته شود تا کودکان و یا افراد مسن گروه اذیت نشوند و ضمنا اندکی خواب حدود 3 الی 4 ساعت (طی 12 ساعت شب) چندان باعث ازدست رفتن کیفیت رصد نمیشود و از نظر بهداشتی نیز حذف کامل خواب شب، خصوصا در اثنای 1 الی 4 صبح، مطلوب نیست.
2) خوراکی های سالم همانند شیر و خرما و کشمش ضمن سالم و ارزان بودن بعنوان میان وعده خصوصا برای جوانها مفید هستند. بهتر است به مقدار کافی در دسترس مسافرین و رصدگران قرار داده شود
مهدی کلانترزاده
(مهمان)
شنبه 21 اسفند 1395 - 13:30

با سلام
جمع دوستانه ، اخلاق گرم و مهربان مدیران گروه و منش والا و انسانی آقای مهندس عتیقی سفری زیبا و دلنشین را رقم زد. بهتر است یک هفته پیش از تور ، برنامه نجومی در قالب Power point با نشان دادن سحابی ها و صوری که قرار است رصد شود مشخص گردد تا فرصت مطالعه و بررسی باشد.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون