»
»
»
باز هم شی نورانی در آسمان ایران!؟

باز هم شی نورانی در آسمان ایران!؟
دوشنبه 2 اسفند 1395 - 16:38 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایسنا | 11183 بازدید | 1 دیدگاه
باز هم شی نورانی در آسمان ایران!؟

شب گذشته فیلم‌های متعددی درباره شی‌ء نورانی در آسمان چندین شهر ایران منتشر و اعلام شد این شی‌ء نورانی موشک «فالکون» بوده که با هدف انتقال تجهیرات در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده است؛ ولی محققان نجومی کشور مشاهده این جرم از آسمان ایران را بعید دانستند.

به گزارش ایسنا، عصر روز گذشته ( یکشنبه  اول اسفند ماه جاری) دوباره خبری از مشاهده یک شیء ناشناس پرنده در آسمان برخی از شهرهای کشور منتشر شد. بنا بر این خبر، این شیء در ساعت 19 در آسمان ظاهر و بعد از 10 دقیقه محو شد.

انتشار این خبر همراه با مطرح بودن چندین باره یوفوها است. هر پدیده هوایی که علت آن نمی‌تواند به ‌آسانی و یا بلافاصله توسط ناظر شناخته شود، «یوفو» گفته می‌شود که برای اولین بار از سوی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا مطرح شد.

هر چند امروزه اصطلاح «یوفو» اغلب برای توصیف هر گونه منظره ناشناخته که توسط ناظر گزارش می‌شود، استفاده می‌شود، ولی بنا بر عقیده محققان حوزه نجوم و فضا تاکنون گزارش‌های رسمی قطعی و تاییده شده‌ای از یوفوها و موجودات فرازمینی ارائه نشده است.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موضوع اشیای نورانی (Unidentified flying object یا UFO) از سال 1950 به ویژه در غرب مطرح شد، اظهار کرد: گزارش‌های زیادی در این حوزه ارائه شده است، ضمن آنکه سازمان‌های فضایی مختلفی در این خصوص مطالعه و تحقیق کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی اشیای نورانی در آسمان مشاهده می‌شود، لازم است تا منشا آنها شناسایی شود، ادامه داد: برخی موارد به دلیل عدم آگاهی افراد نسبت به دانش ستاره‌شناسی، یک شیء نورانی مانند سیاره پرنور زهره و یا ناهید که در افق غربی این شب‎ها در آسمان قابل مشاهده است، با جرم پرنده ناشناخته اشتباه گرفته می‌شود.

عتیقی بروز این اشتباه را ناشی از ابری بودن آسمان دانست و توضیح داد: از آنجایی که ابرها حرکت دارند، برای ناظر زمینی این اشتباه رخ می‌دهد که جرم نورانی در حال جابه‌جایی است و این در حالی است که جرم آسمانی مورد نظر متحرک نیست.

وی وجود هواپیماها و فضاپیماها و موشک‌ها را از دیگر عوامل بروز اشتباه در شناسایی اشیای نورانی ناشناخته در آسمان نام برد و اظهار کرد: در صورتی که موشک و یا فضاپیمایی به آسمان پرتاب شود، افراد به دلیل عدم شناخت فناوری‌های نو، این موارد را با عنوان اجرام نورانی ناشناخته گزارش می‌کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با بیان اینکه در برخی موارد اجرام پرنده با اهداف خاص وارد حریم کشورها می‌شوند، ادامه داد: این اجرام برای اهداف جاسوسی و یا سایر اهداف سیاسی وارد حریم کشورهای مختلف می‌شوند که از آنجایی که این اجرام نورانی هستند؛ لذا به عنوان شیء نورانی ناشناخته معرفی خواهند شد.

عتیقی اضافه کرد: ولی اگر بخواهیم اظهار نظر کنیم که موجودات فرازمینی که از کرات دیگر به زمین آمده‌اند، تقریبا بعید است؛ چون بر اساس آمار و احتمالات گاهی اعلام می‌شود که موجودات دیگری با توان بیشتری نسبت به انسان در کرات دیگر حیات دارند، ولی اگر این موجودات با قدرتی که دارند به زمین رسیده‌اند، چرا از انسان رو پنهان می‌کنند.

وی با طرح این سوال‌که اگر فضاپیمایی با این میزان قدرت و دارا بودن فناوری پیشرفته‌تر از انسان امروزی وجود دارد، چرا پنهانی وارد کره زمین شده است، یادآور شد: از سوی دیگر بر اساس قانون اخلافی اینها یا موجودات بد و یا خوب هستند. اگر بد هستند چرا گزارش قطعی از صدمات واردشده از سوی این موجودات به زمینیان ارسال نشده است و اگر این موجودات خوب هستند، می‌توانند با زمینیان ارتباط برقرار کنند.

این محقق نجومی تاکید کرد: بر این اساس موضوع فرازمینی بودن این اشیا منتفی است.

*وجود شیء ناشناخته در شهرهای ایران

عتیقی با اشاره به ارائه گزارش‌هایی درباره وجود شیء نورانی در آسمان چند شهر کشور، گفت: در شامگاه روز یکشنبه، اول اسفندماه این شیء مشاهده شده است و در زمانی که این گزارش ارسال شده، موضوع حضور سیاره ناهید نیز مطرح بوده که از چند روز قبل به حداکثر روشنایی خود رسیده است.

وی ادامه داد: ولی در برخی از فیلم‌های منتشرشده سیاره ناهید قابل مشاهده است؛ از این رو اشتباه گرفتن سیاره ناهید به جای شیء نورانی ناشناخته منتفی است.

 

*تصویر شیء نورانی که در فضای مجازی منتشر شده است

مدیر انجمن نجوم آماتوری با اشاره به پرتاب موشک «فالکون» به فضا در شب گذشته، اظهار کرد: یکی از احتمالات وجود این شیء نورانی پرتاب موشک «فالکون» است؛ ولی با توجه به نقطه قرارگیری، دور از ذهن است که این پرتاب از آسمان ایران قابل مشاهده باشد، ضمن آنکه در برخی از فیلم‌‎ها، این شیء نورانی به طور محسوسی در افق غربی جابه‌جا می‌شود؛ از این رو اگر پرتاب از ایالات متحده آمریکا باشد، فاصله ناظر زمینی در ایران به اندازه‌ای زیاد است که حتی در سرعت‌های بالای فضاپیما، سرعت جابه‌جایی آن کمتر از مقداری است که در فیلم‌های منتشرشده ثبت است.

عتیقی تاکید کرد: البته با بررسی‌های صورت گرفته، احتمال مشاهده پرتاب «فالکون» از ایران مردود نیست؛ ولی باید منتظر اعلام‌های رسمی باشیم و مشاهدات دقیق‌تری صورت گیرد تا بتوانیم در این‌باره اظهار نظر قریب به یقین را بیان کنیم.

*واقعی‌بودن فیلم‌ها؛ آری یا خیر؟

وی در خصوص واقعی‌بودن فیلم‎های منتشر شده از شیء نورانی در آسمان ایران، اظهار کرد: در یکی از این فیلم‌ها جرم نورانی مشاهده‌شده زیاد متحرک نبود و در فیلم دیگر هم از نظر میزان تاریکی افق غرب و هم از نظر حرکت جرم بسیار متفاوت بود و همانند هواپیمایی بود که در دوردست حرکت می‌کند و این فیلم‌ها با همدیگر همسان نبودند.

عتیقی با اشاره به فیلم‌های ارسال‌شده از اهواز، یادآور شد: متاسفانه ساکنان اهواز و خوزستان درگیر توفان‌های گرد و غبار غلیظی هستند که خطوط انتقال نیرو را مختل کرده است؛ ولی تصاویر ارسال شده از این شهرها نشانی از وجود گرد و غبار ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند مستند باشد.

وی با تاکید بر اینکه در این گونه موارد گزارش‌های متعددی با تصاویر مختلف که حتی مربوط به کشور ما نیست، منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: کنترل خاصی بر انتشار این محتوا در فضای خاصی نمی‌توان اعمال کرد؛ ولی اطلاعات دقیق‌تر را می‌توان از نهادهای فعال رسمی در این حوزه دنبال کرد.

این محقق نجوم با بیان اینکه همواره اگر شیء نورانی در آسمان دیده می‌شود، به انجمن نجوم آماتوری گزارش می‌شود، گفت: در خصوص این شیء نورانی هیچ گزارشی به ما نرسیده است.

برگزاری کنفرانسی در خصوص اشیای نورانی

عتیقی با توجه به رویکرد دانشگاه امام حسین(ع) طی ماههای اخیر، از برگزاری کنفرانس علمی با رویکرد اشیای نورانی ناشناخته در دانشگاه امام حسین(ع) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بر اساس اعلام واصله، در این همایش تصاویر، مقالات، گزارش‌های اساتید، محققان و علاقمندان کشور در این حوزه دریافت و در کنفرانس سال آینده ارایه خواهد شد.


همچنین این گفتگوی تحلیل را می توانید در سایت خبرگزاری میزان دنبال نمایید.

فیلم این شئ نورانی در آسمان کشور


منبع :خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

من هستم
(مهمان)
شنبه 11 شهریور 1396 - 22:30


به زودى دوستان فرازمينى مان را خواهى ديد

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون