»
»
»
شامگاه 24 آبان، بزرگترین ابر ماه 70 سال اخیر!

شامگاه 24 آبان، بزرگترین ابر ماه 70 سال اخیر!
شنبه 15 آبان 1395 - 09:07 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 29486 بازدید | 6 دیدگاه
شامگاه 24 آبان، بزرگترین ابر ماه 70 سال اخیر!

روز دوشنبه 24 آبان 1395؛ ماه کمترین فاصله را با زمین از دوشنبه مورخ 5 بهمن ماه 1326 خورشیدی تا کنون خواهد داشت! و ساکنان زمین می توانند شاهد نمایان شدن بزرگترین اَبَرماه در 70 سال گذشته باشند.


در طول این رویداد که در آستانه  24 آبان اتفاق می افتد، ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد روشن تر از متوسط یک ماه کامل (بدر) خواهد بود.
درساعت 17:22 عصر این روز کره ماه به وضعیت بدر(ماه کامل) می رسد ضمن آنکه نزدیک ترین فاصله را با زمین خواهد داشت و تنها 356512 کیلومتر با زمین فاصله دارد. یادآور می شود که این رویداد تا 25 نوامبر سال 2034 تکرار نمی شود؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم که هرگز مشاهده و تصویر برداری از این پدیده منحصر بفرد را از دست ندهید.
مدار ماه به دور زمین همچون سایر اجرام آسمانی دارای یک اوج و حضیض است که ماه در مدار خود در وضعیت حضیض حدود 48 هزار و 280 کیلومتر نسبت به وضعیت اوج به زمین نزدیکتر است.
ماه همواره به دور زمین در گردش است بدیهی است در دو موقعیت ماه ، زمین و خورشید در یک راستا قرار می گیرند که یکی وضعیت ماه نو که ماه در آسمان غیر قابل مشاهده است و دیگری ماه کامل (بدر) که قرص ماه به خوبی برای ساکنان زمین قابل رصد خواهد بود.
هرگاه با رسیدن ماه به وضعیت بدر این جرم آسمانی در وضعیت حضیض یا کمترین فاصله با زمین باشد، ماه بسیار بزرگتر و درخشان تر نسبت به معمول در آسمان به نظر می آید که به این پدیده ابر ماه می گویند.
بدیهی است بروز ابرماه ها یک پدیده غیر معمول نیست بطوریکه یک ابر ماه در روز 25 مهر امسال رخ داد و بعد از ابرماه روز 24 آبان نیز شاهد ابر ماه دیگری در روز 24 آذر 1395خواهیم بود.(3 ابر ماه سال جاری)
اما از آنجاکه ماه در روز 24 آبان حدود دو ساعت بعد از حضیض زمینی(حضیض ساعت 02:54) به وضعیت بدر می رسد ، این ماه در 70 سال گذشته بزرگترین ابرماه به شمار می رود.
با این حال، ماه کامل روز 24 آبان نه تنها نزدیک ترین ماه کامل سال 1395 است بلکه نزدیک ترین ماه کامل تا این تاریخ در قرن بیست و یکم محسوب می شود. 
یادتان باشد که تا 25 نوامبر سال 2034 دیگر شاهد ابرماه با این میزان فاصله نزدیک به زمین نخواهیم بود.


توجه:

** رصد و عکاسی از بزرگترین ابرماه 70 سال اخیر، توسط گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران؛ جهت کلیه علاقمندان و با استفاده از کارشناسان و تجهیزات توانمند در خانه ستاره شناسی تهران؛ انتهای بلوار استاد معین،نبش خیابان شهید دستغیب، مرکز آموزشهای شهید حیدری در روز دوشنبه 24آبان 95 ساعت 5 عصر برگزار می شود.**




منبع :خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهیار
(مهمان)
شنبه 15 آبان 1395 - 22:57

درخصوص بزرگ دیده شدن ماه در افق و کوچک دیده شدنش در آسمان همان شب یک مقاله ای اگه میشه تهیه کنید . البته خودم میدونم خطای دید هست ولی خیلی عجیبه .... !!!
زهرا
(مهمان)
چهارشنبه 19 آبان 1395 - 21:23

همه جای ایران بزرگ دیده میشه دیگه؟هی روزگار هیچوقت توی رصدهای نجومی شانس نداشتم!دقیقا همون روز باید برم باشگاه ورزشی!قبلا هم بارش های شهابی زیادی رو به دلایل مختلف از دست دادم:| آخه منجم اماتور اینقد بدشانس؟:D
رامین
(مهمان)
شنبه 22 آبان 1395 - 11:03

سلام.لطفا بگین در تهران در چه منطقه هایی میشه بهترین دید رو داشت و عکاسی کرد؟
گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
شنبه 22 آبان 1395 - 13:17

دوستان علاقمند توجه داشته باشند که این پدیده نه تنها در تمام بخشهای شهر واستان تهران بلکه در سراسر کشور و حتی از دورن شهرهای بزرگ بخوبی و با کیفیت یکسان، قابل رصد است.
این احتمال نیز وجود دارد که گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه رصد عمومی در خانه ستاره شناسی تهران بمنظور رصد با تلسکوپ و تصویر برداری (حتی با دوربین موبایل) از این واقعه را برای شیفتگان آسمان برنامه ریزی نماید.

با احترام
اصغر معینی
(مهمان)
يكشنبه 23 آبان 1395 - 14:01

سپاس از اطلاع رسانی دقیقتان پیروز و پایدار باشید
زهرا
(مهمان)
دوشنبه 24 آبان 1395 - 17:37

وااااای من هرکاری کردم نتونستم ببینم ساختمونای کنارخونمون مانع میشد ک از تو حیاط بتونم ببینم حتی تو کوچه هم رفتم نشدددد من دوست داشتم ببینمممممT___

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون