*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
قایم باشک بازی مهتاب و ناهید

قایم باشک بازی مهتاب و ناهید
سه شنبه 17 دی 1387 - 20:50 | شاخه : | 3356 بازدید | 0 دیدگاه
نویسنده: امیر فراقی
« گزارش رصد پژوهشی اختفای ناهید و ماه توسط »
باهمکاری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران
همانطور که می دانید برخی اوقات یک سیاره (یا ستاره، خوشه و حتی سیارک) درپشت ماه مخفی می شوند (البته لزوماً عامل ایجاد همه اختفای ماه نیست بلکه ممکن است بجای ماه یک سیاره شرکت کند اما از لحاظ زیبایی و ارزش، اختفاء ماه برتری و جذابیت بیشتری دارد ) که به مجموع این رویدادها اختفاء می گوییم.
اختفاهای گوناگونی در خرداد ماه رخ داد.مثل اختفای زحل و ماه و یا اختفای قلب الا سد و ماه که هر دوی این اختفاها در روزهای آغازین خرداد ماه رخ داد و اما در روزهای پایانی خرداد ما شاهد زیباترین اختفای این ماه بودیم ، اختفای ناهید در پشت ماه که در شامگاه بیست و هشتمین روز خرداد ماه صورت گرفت.
این اختفا چند ویژگی مهم داشت:
ویژگی اول این اختفاء این بود که ناهید در شرایطی درخشان (با قدر ظاهری حدود 4/4- ) با لبه ی تاریک ماه برخورد کرد.
ویژگی دوم این که ناهید از دید ناظر زمینی (البته از پشت تلسکوپ!) تقریباٌ حالتی تربیع  گونه داشت.
و ویژگی سوم این اختفاء این بود که کشور ما ایران شرایط ایده آل برای رصد این پدیده نجومی را دارا بود.
بنده و دو تن از اعضای انجمن (آقایان وطن خواه و فراست )
حدود ساعت 17 در محوطه ی موسسه ئوفیزیک استقرار یافتیم و پس از آماده سازی تجهیزات (که توسط آقای عتیقی انجام شد.)به مشاهده ورصدناهید و هلال ماه با تلسکوپ5/3 اینچی و دوربین دو چشمی 10×25 پرداختیم.
همچنین در این هنگام نیز آقای عتیقی و آقای شبانی مشغول راه اندازی تلسکوپ 1اینچی و مهیا سازی شرایط پخش زنده برای هموطنان عزیزمان در سایت IAAS.irبودند.
و بعد آن هم برای بهره بری بیشتر و ثبت اختفا توسط ابزار های فیلم برداری و عکاسی من و آقای نیری به محوطه ی بیمارستان میلاد رفتیم و در آنجا استقرار یافتیم و پس از پایان اولین برخورد ناهید و ماه و مخفی شدن ناهید در پشت ماه به محوطه ی موسسه ژئو فیزیک برگشتیم.
در مدتی که ناهید پشت ماه پنهان بود ما به مشاهده و رصد حفره های ماه پرداختیم و در ساعت 2و8 دقیقه و5 ثانیه ناهید از سمت دریای بحرانهای ماه بیرون آمد.
پس از پایان اختفاء نیز به رصد و مشاهده ی مشتری و اقمارش پرداختیم.
البته این اختفا نکات قابل توجهی هم داشت:
1)در حدود ساعت 18 (دقیقاٌ 17:59:50) ودر حدود 12 کیلومتری قم ،بخش کهک (دقیقاٌ 52/34 عرض شمالی و 86/5طول شرقی ) زمین لرزه در حدود 9/5 ریشتر به وقوع پیوست که پس از وقوع زمین لرزه عزیزان مرکز لرزه نگاری موسسه رئوفیزیک با سرعتی بسیار بالا به ثبت و تجزیه و تحلیل این زمین لرزه و گزارش آن پرداختند و من هم شاهد فعالیت های آنان در مقابل این حادثه طبیعی بودم . بد نیست بدانید که علاوه بر ما در استانهایی مانند :اصفهان، مرکزی،سمنان،یزد و حتی مازندران و قزوین این زمین لرزه احساس شد.
2)زمانی که ما در بیمارستان میلاد مستقر شدیم جمعی از افرادی که در محوطه بیمارستان حاضر بودند ما را با عوامل برنامه ی در شهر اشتباه گرفتند.
3)در همان بیمارستان میلاد هم تعدادی از پرسنل محترم بیمارستان که فعالیت ما بنظرشان جالب آمده و سوالاتی نیز مطرح نمودند که پس از توضیحات کامل آقای نیری درباره اختفا همراه ما به مشاهده این پدیده ی نجومی
4 زمان اختفاء به وسیله ی دوربین فیلم برداری ثبت شده است.
و در پایان از آقای عتیقی و انجمن نجوم آماتوری ایران تشکر می کنم که این فرصت را به من دادند تا در این پژوهش علمی همراهشان باشم.
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون