*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
عبور سیارک هالووین! از کنار زمین

عبور سیارک هالووین! از کنار زمین
شنبه 9 آبان 1394 - 17:34 | شاخه : | مترجم : نگار قاسمی | 6596 بازدید | 0 دیدگاه
عبور سیارک هالووین! از کنار زمین

یک سیارک غول پیکر، ساعت 20:35 امشب بدون خطر از کنار زمین عبور خواهد کرد. نام علمی این سیارک TB145 2015 است. شنبه 18 مهر امسال(31 اکتبر 2015)، اخترشناسان دانشگاه هاوایی(تیم بررسی دنباله دار پن استارز) اولین کسانی بودند که موفق به کشف این جرم جذاب شدند و شما چه بسا قادر خواهید بود امشب با چشم غیر مسلح، این سیارک را مشاهده کنید، هر چند که احتمال آن با توجه به ابعاد و فاصله 2015TB145 از زمین دور از ذهن به نظر می رسد. برخی این جرم را بر اساس سنتهای جشن هالووین، "شبح" نامکذاری کرده اند و برخی دیگر نیز آنرا " کدو تنبل" نامیده اند. طبق گفته کارشناسان سازمان فضایی ایالات متحده ناسا، این جرم در ابعاد زمین فوتبال و بیش از 400 متر طول دارد. این جرم از فاصله خطرناکی نسبت به زمین عبور نکرده و ساعت 20:35 دقیقه امشب نهم آبان ماه، حدود 480000 کیلومتر، کمترین فاصله آن با زمین خواهد بود. در حقیقت، هنگام عبور نزدیک؛ 1.3 برابر فاصله ماه از زمین، این سیارک با زمین فاصله خواهد داشت. لازم به ذکر است که این سیارک در هنگام عبور نزدیک امشب، به ماه همسایه زمین به مراتب نزدیک تر خواهد بود و از 272000 کیلومتری ماه عبور می کند. از آنجا که در شب هالوووین این عبور رخ می دهد، از آن به عنوان سمبل هالووین یاد کرده اند.

مدار بیضی این جرم به گونه ای است که هر 3 سال به کمترین فاصله با زمین می رسد. با شبیه سازیها به نظر می رسد، این جرم 40 سال قبل و در سال  1354 خورشیدی چنین عبور نزدیکی را با زمین تجربه کرده است! بدیهی است در آن سالها جستجوی سیارکها بصورت منظم انجام نمی شده است و تکنولوژی امروزی نیز برای این جستجو وجود نداشت. تنها حدود نیمی از سیارکهای با ابعاد 2015TB145؛ کشف می شوند و متخصصان انتظار دارند تا سیارکهای بیشتری با این ابعاد کشف شوند. این اجرام،  در رده NEOها (اجرام نزدیک به زمین) طبقه بندی شده اند.

منبع : خبرنامه وبگاه Space.com



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون