*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
میهمانان پایتخت تاریخی نجوم ایران

میهمانان پایتخت تاریخی نجوم ایران
يكشنبه 29 شهریور 1394 - 10:28 | شاخه : | نويسنده : روابط عمومی | 20444 بازدید | 1 دیدگاه
میهمانان پایتخت تاریخی نجوم ایران
به همت مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه، دوره آموزش نجوم در آن مرکز برای علاقمندان و دانشجویان رشته های مرتبط  از 25 تا 30 امرداد1394 برگزار گردید و شیفتگان آسمان از سراسر ایران  در این حرکت علمی شرکت نمودند. هدف اصلی از برگزاری این دوره ­های کوتاه مدت، ایجاد امکان بهره ­گیری دانشجویان سراسر کشور از اساتید کم ­شمار متخصص نجوم از دانشگاههای کشور بوده است تا بتوانند با شرکت در این دوره­ ها، آشنایی کلی با مباحث مطروحه در موضوعات مربوط به نجوم را به دست آورند. بدعوت ریاست محترم جدید مرکز مذکور، جناب آقای دکتر عبادی، مهندس احمد دالکی پدر نجوم آماتوری کشور به همراه مدیر وبنیان گذار انجمن نجوم آماتوری ایران، مهندس عتیقی ؛ میهمانان افتخاری دهمین گردهمایی علمی آموزش نجوم بودند که با حضور و سخنرانیهای تخصصی اساتید پیشکسوتی چون دکتر  جسور از دانشگاه تبریز و دیگر اساتید توانمند و جوان این رشته مزین گردیده بود.

شرکت کنندگان دانشجویان دختر و پسر جوانی بودند که علیرغم رشته های تحصیلی مرتبط، باز هم علاقمند به گسترش فعالیتهای ترویجی آماتورها در شهر های محل سکونتشان بودند و گویا قصد داشتند باز هم  پس از اشتغال بکار در گرایش تحصیلی خود، از شیرینی حرکتهای خودجوش و مردمی غافل نمانند و باز هم عشق شان را نسبت به آسمان با همگان تقسیم نمایند و همین طعم دل انگیز بوده که هنوز هم مراکز آکادمیک و تخصصی این رشته، تمایل زیادی به اجرای طرحهای آماتوری نیز دارند.

افتتاحیه دهمین دوره آموزش نجوم، مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه

به درخواست جناب آقای دکتر عبادی ریاست اندیشمند و اخلاق محور مرکز اختر فیزیک مراغه و تاکید فراوان جناب آقای مهندس دالکی، چنین رقم خورد که سخنران افتتاحیه این نشست بزرگ علمی؛ مهندس عتیقی مدیریت انجمن نجوم آماتوری ایران باشند. ایشان در سخنان خود ضمن خوش آمد گویی به دانشجویان جوان و تشکر از مسئولان زحمتکش برای برگزاری این گردهمایی کشوری، دانشجویان جوان را به بهره گیری بیش از پیش از چنین حرکتهای شاخص علمی فراخواند تا با پرهیز از هرگونه حاشیه، به متن علم و کسب آن بپردازند و آگاه باشند که در جهان سوم اصلی ترین مانع خود ساخته برای جلوگیری از پیشرفت، حاشیه های ایجاد شده است که اتلاف انرژی زیادی در پی خواهد داشت. ایشان همچنین به پیشینه مراغه در گذشته اشاره نمودند و عظمت تاریخی این شهر بزرگ را در حوزه دانش اخترشناسی برشمردند و تاکید نمودند که نباید از این مهم غافل بود که با شناخت تاریخ علم، جوانان امروز با ایجاد انگیزش مناسب و اعتماد به نفس، دارای عزمی راسخ تر و در نهایت با حرکتی آگاهانه در مسیر پیشرفت و تولید علم گام برخواهند داشت. در ادامه پدر نجوم آماتوری کشور به گفتگویی دوستانه با دانشجویان پرداختند و ضمن تشکر از دعوت انجام شده، دستاورد بازدیدهای علمی سفرشان به ایالات متحده را به حاضران شرح دادند.

دکتر محمد رضا جسور که برای میهمانان یادآور بیش از 30 سال تلاش علمی و دانشگاهی هستند اولین سخنران علمی همایش بودند که به ساده ترین روش ممکن موضوعات علمی خود را با شیوایی تمام مطرح نمودند.

در حاشیه این برنامه و در بخش عصرگاهی جناب آقای دلایلی از آماتورهای فعال و با سابقه مراغه، با تجمع دانش پژوهان علاقمند شهر مراغه در مرکز اختر فیزیک، به شرح فعالیتهای خود پرداختند و در گفتگویی صمیمانه، طی دو سخنرانی مهنس احمد دالکی به شرح سفر مریخ نوردها پرداخته و با یک مبحث از نجوم مقدماتی، مهندس عتیقی بحث را دنبال نمودند. مهندس عتیقی با توجه به اطلاعات گسترده جناب آقای دلایلی ایشان را " غواص آسمان" نامید. در ضمن ایشان کارگاه نجومی در منزل خود ایجاد و به تحقیق در این زمینه می پردازند. در یک کلام نوجوانان و جوانان شهر تاریخی مراغه از موهبت پدرانه این آماتور پیشکسوت برخوردارند؛ تا آنجا که  ایشان از درب مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه تا درب منزل مسئولیت رساندن کلیه آماتورهای شیفته آسمان را پذیرفته بودند به حدی که این اقدام و مشکلات ناشی از آن مورد اعتراض میهمانان قرار گرفت و به ایشان پیشنهاد شد تا در حد توان و با نگاه به ارتقای علمی علاقمندان گام بردارند تا انرژی مصرف شده  در راستای پیشرفت ایشان باشد.

چه خوب است گروههای فعال نجومی در این شهر مهد علم و تمدن شکل گرفته و در رقابتی سالم و با نگاه علمی به ترویج این دانش آسمانی بپردازند.قدر مسلم، انجمن نجوم آماتوری ایران و اساتید دلسوز استان از حرکتهای علمی حمایت خواهند کرد.

آقای دلایلی در یک شبانگاه رصدی با اقدامی خاص، آموزش صور فلکی را به نمایش گذاشتند. ایشان با استفاده از فشنگهای رسام(نورانی)  یک صورت فلکی را با تبحر خاصی در آسمان ترسیم می کردند که از این طرح به عنوان MD87 یاد می نمودند. با عنایت به هزینه های چنین اقدامی و خطرات ناشی از آن  و ترسی که بین مخاطبان بویژه برای کودکان و بانوان ایجاد می کند، دو میهمان شرکت کننده، این اقدام را صرفا برای آموزش صور در مراکز نظامی و  مخاطبان خاص و یا اجرا در مراسمهای خاص نجومی مناسب دیدند.

اجرای رصد شامگاهی جهت شرکت کنندگان در رصدخانه مرکز و بازدید از مراکز تاریخی مراغه بویژه رصدخانه تاریخی این شهر که میعادگاه عاشقان تاریخ علم است از دیگر بخشهای سفر بود که در بازدید از رصدخانه تاریخی حکیم طوسی؛ نصب برخی آنتنها در حریم تپه رصدخانه واز آن بدتر ساخت سازه ای جهت نگهبانی درست در بالای موقعیت تاریخی کناره تپه!؟ بسیار رنج آور بود که مهندس عتیقی در گفتگویی صمیمانه این مشکل را برای بازدید کنندگانی از اداره بازرسی نیروی انتظامی مطرح و خطرات ناشی از آن را گوشزد نمودند.

جا دارد از ریاست محترم و دلسوز مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه جناب آقای دکتر عبادی، جناب آقای دلایلی آماتور پیشکسوت این شهر و دیگر برگزارکنندگان پر تلاش آن مرکز و همچنین مردم صمیمی شهر عالم پرور مراغه، بخاطر این دعوت دوستانه و میهمان نوازی آنها، صمیمانه تشکر و قدر دانی نماییم و بار دیگر ابراز امیدواری نماییم تا کلیه مراکز علمی  و گروههای آماتوری دست در دست یکدیگر به طراوت جامعه نجومی کشور بیش از پیش کمک نمایند تا ضمن گسترش و تثبیت این رشته در قوانین کشور، با برطرف کردن نقایص علمی و امکاناتی گروهها، گامهای موثر علمی در زمینه دانش کهن و جذاب اخترشناسی برداشته شود.

بدین لحاظ پیشنهاد تشکیل "کمپین حفاظت از رصدخانه تاریخی مراغه" در این مقطع بسیار ضروری است تا اگر همچون رصدخانه غیاث در سمرقند بخوبی نگهداری نشده و میراث دار خوبی برای رصدخانه مراغه نبوده ایم ،  این مکان تاریخی که مراغه  را در قرون گذشته به پایتخت نجوم کشور تبدیل کرده بود و از ایران و اقصی نقاط جهان! پذیرای دانشجویان شیفته آسمان حدود 750 سال قبل بود، از انهدام کامل نجات دهیم . همین جا از گروههای نجومی، دوستداران میراث فرهنگی کشور، علاقمندان به تاریخ علم و بنیانهای تاریخی این مرز پر گهر و اساسا کلیه هموطنان فرهیخته و دانش دوست دعوت می شود تا با کمک به این ایده، تا نسبت به الزام آور کردن این مهم برای مسئولان امر، جهت نگهداری بهینه این سازه نمادین علم و جذب محققین و پژوهشگران از دیگر نقاط جهان برای بررسیهای علمی(نه صرفا توریزم علمی) گام بردارند.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

فرزاد فلاحی
(مهمان)
چهارشنبه 8 مهر 1394 - 17:05

از زحمات کلیه دست اندرکاران این برنامه های پژوهش محور و گردهمایی ها؛ کمال تقدیر و تشکر را دارم .

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون