*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گام بعدی فضاپیمای "افقهای نو" پس از پلوتو

گام بعدی فضاپیمای "افقهای نو" پس از پلوتو
شنبه 3 امرداد 1394 - 09:28 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 12017 بازدید | 0 دیدگاه
گام بعدی فضاپیمای "افقهای نو" پس از پلوتو
پس از پلوتو، قدم بعدی برای فضاپیمای "افقهای نو"چه خواهد بود؟!

فضاپیمای "افقهای نو" ناسا، دیگر مأموریت پیش بینی شده ی بالای خود را به نزدیکی  پلوتو به اتمام رسانیده است ، اما همچنان فعالیتهای مرتبط با کاوشهای جدید بر فراسوی منظومه شمسی غیر قابل دسترسی باقی مانده اند.

"افقهای نو" توانسته است با زوم تا حدود 7800 مایل(12500 کیلومتر) از سطح پلوتو در 14 جولای ، اولین تصاویر با نزدیکترین نما را از این سیاره کوچک و اقمارش بیندازد . با اینکه در حال حاضر فضاپیما به سرعت در حال دور شدن از پلوتو به سمت منطقه ی منجمد و خیلی دوردست کمربند کوئیپر می رود ،اما همچنان داده ها و اطلاعات تازه ای را به سمت زمین ارسال می کند .

آلان استرن، مسئول تحقیقاتی "افقهای نو" در مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی بولدر در طول مصاحبه ی کوتاه روز جمعه ی خود با مطبوعات (17 جولای) اشاره کرد : " ما در حال حاضر در اولین "سفر علمی" مهم خود هستیم". او افزود: "بنابراین ما به سیارات با هندسه بخصوص آن، در شب هنگام، نگاه تازه ای داریم و با بررسی تجربیات گوناگون ، و با زمانهای جداگانه به دریافت داده ها می پردازیم".

"افقهای نو" در سه "مرحله ی سفر" جداگانه به بهره برداری خواهد رسید که تا آخر ژانویه 2016 زمانی که مأموریت مواجهه با پلوتو رسمأ به اتمام برسد، به پایان خواهد رسید. اما ارسال داده ها به زمین و دریافت آنها همچنان تا زمانهای دورتری از تاریخ مذکور ادامه خواهد داشت چرا که سرعت پیوند داده ها بسیار کند صورت می گیرد – حدود 2 کیلوبیت در ثانیه – و کاوشگر اطلاعات بسیاری را راجع به سیستم سیاره کوتوله جمع آوری کرده است .

"افقهای نو" حدود 50 گیگابایت از داده را طی 9 روز "نزدیکی" از مرحله بهره برداری، که در روز پنجشنبه (16 جولای) به پایان رسید را جمع آوری کرد . استرن می گوید:" تا روز جمعه (17 جولای) کمتر از 2 درصد این داده ها به زمین ارسال شده است."

این مرحله ی مهم از فعالیت "افقهای نو" مطمئنأ تنها به اینجا ختم نمی شود . استرن و سایر افراد تیمش سعی بر این دارند که در یک مأموریت تمدید شده، این فضاپیما را برای تحقیقاتی به نزدیکی اجرام دیگری از کمربند کوئیپر بفرستند . آنها در حال حاضر 2 هدف بالقوه را برای این دومین پرواز تشخیص داده اند که ممکن است در اوایل سال 2019 رخ دهد . هر دو جرم که یکی 2014 MU69 و دیگری 2014 PN70 نام دارد در حدود 1 بیلیون مایل دورتر از پلوتو قرار گرفته اند که در همان زمان حدود 3 بیلیون مایل از زمین فاصله دارند . هر دوی این اجرام دارای چندین مایل پهنا هستند که با توجه به آشکار سازی آن توسط "افقهای نو" حدود 1473 مایل قطر پهنای آن می باشد ،که در مقایسه با پلوتو ،اجرام بسیار متفاوتی بشمار می آیند.

منبع :Space.com

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون