*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
۱۰۰۰ روز به زمان خورشیدی

۱۰۰۰ روز به زمان خورشیدی
شنبه 23 خرداد 1394 - 17:20 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 4937 بازدید | 0 دیدگاه
۱۰۰۰ روز به زمان خورشیدی
1000 Sols Image Credit: NASA, JPL-Caltech; Mosaic Processing: Marco Di Lorenzo, Kenneth Kremer

اندکی قبل از مقارنه ژوئن ۲۰۱۵ مریخ، کاوشگر کنجکاوی هزارمین روز به زمان خورشیدی [solar day یا sol] روی سیاره سرخ را جشن گرفت. بعد از فرود ۵ اوت ۲۰۱۲، هزارمین روز کاوشگر کنجکاوی بر روی سطح سیاره با ۳۱ مه ۲۰۱۵ تقویم زمینی برابری می‌کند. از آنجا که هنگام مقارنه، راستای دید به مریخ به خورشید نزدیک می‌شود، ارتباطات رادیویی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این کاوشگر روباتیک که اندازه خودروهای زمینی و ۶-چرخ است، در طول این مدت به حالت پارک باقی می‌ماند. منظره تصویر انتخابی امروز، دید به سطحی دارد که رد پای کنجکاوی پشت سرش روی آن به جای مانده- بخشی از ۱۰.۶ کیلومتر رد پایی که کنجکاوی تاکنون بر سطح مریخ بر جای گذاشته. در این منظره همچنین لبه‌های مبهم و مه‌آلود دهانه گِیل در دوردست دیده می‌شود. این تصویر پانورامای موزائیک از تصاویری ساخته شده که دوربین‌های راهبری این کاوشگر در روز ۹۹۷ کنجکاوی به زمان خورشیدی گرفتند.

مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون