»
»
»
۱۰ حقیقت جالب نجومی

۱۰ حقیقت جالب نجومی
يكشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 09:58 | شاخه : | نويسنده : حامد قربانی | 16139 بازدید | 2 دیدگاه
۱۰ حقیقت جالب نجومی
آسمان از آن ماست

اگرچه انسان هزاران سال است که به مطالعه آسمان ها و کیهان پرداخته، اما هنوز اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی پیرامون فضا و جهان اطراف خود دارد. همچنان که در راستای افزایش دانش و آموخته های خود گام برمیداریم، هر روزه با مسائل شگفت آور جدیدتری آشنا می شویم و این درحالیست که برخی از آنها بسیار پیچیده و گیج کننده می باشند. در ادامه این مطلب به مجموعه ای از شگفت انگیزترین، جالب ترین و عجیب ترین حقایق نجوم و دانش ستاره شناسی اشاره خواهیم نمود.

۱- دانشمندان بر این باورند که ما فقط قادر به دیدن ۵ درصد از ماده در جهان هستی می باشیم. این در حالیست که باقی کیهان از ماده ای نامرئی به نام "ماده تاریک" و همچنین نوع اسرارآمیزی از انرژی به نام "انرژی تاریک" تشکیل شده است.

ماده تاریک
ماده تاریک

۲- ستارگان نوترونی آنقدر چگال و متراکم می باشند که در مقام مقایسه، جرم یک قوطی کنسرو از مواد یک ستاره نوترونی ، بیشتر از جرم کره ماه می باشد.

ستاره نوترونی
ستاره نوترونی

۳- انرژی آزاد شده از خورشید آنقدر زیاد است که حتی تصور آن نیز دشوار است. انرژی آزاد شده از هسته خورشید در هر ثانیه، معادل ۱۰۰ میلیارد بمب اتم می باشد.

خورشید، مادر منظومه شمسی
خورشید، مادر منظومه شمسی

۴- گالیله به اشتباه مخترع تلسکوپ نامیده شده است. نتایج مطالعات تاریخدانان نشان می دهد مخترع اولین تلسکوپ یک عینک ساز هلندی به نام "یوهانس لیپرشی" بوده است. درعین حال گالیله نخستین فردی می باشد که از ابزار تلسکوپ برای مطالعات نجومی و دانش فضا استفاده نموده است.

گالیلئو گالیله
گالیلئو گالیله

۵- سیاه چاله ها آنقدر فشرده و چگال بوده و چنان جاذبه شدیدی تولید می نمایند که حتی نور نیز نمی تواند از آن فرار نماید. فیزیکدانان نظری پیش بینی می کنند که شرایطی وجود دارد که تحت آن نور قادر به فرار است. (این وضعیت 'تابش هاوکینگ' نامیده شده است)

شبیه سازی یک سیاهچاله
شبیه سازی یک سیاهچاله

۶- رسیدن نور ستارگان و کهکشان های دور به ما آنقدر زمان می برد که آنچه ما امروز می بینیم در واقع وضعیت این اجرام را در صدها، هزاران و حتی میلیون ها سال قبل نشان می دهد. از اینرو همانطور که به آسمان می نگریم براستی سفری در زمان و گذشته های بسیار دور داریم.

عمق آسمان
عمق آسمان

۷- سحابی خرچنگ بواسطه یک انفجار ابرنواختری در سال ۱۰۵۴ میلادی بوجود آمد. منجمان عرب و نیز ستارشناسان چینی در آن زمان اشاره کرده اند که این انفجار آنقدر درخشان بوده که برای ماه ها باعث روشنی آسمان شب شده و حتی در روشنی روز نیز قابل مشاهده بوده است.

سحابی خرچنگ
سحابی خرچنگ

۸- شهاب ها معمولاً فقط ذرات ریز گرد و غبار در حال سقوط از میان جو زمین می باشند. دنباله دارها گاهی اوقات از میان مدار زمین عبور کرده و ردی از گرد و غبار را در مسیر پشت سر خود بر جای می گذارند. سپس همانطور که زمین در مسیر حرکت خود از میان این گرد و غبار عبور می کند ، این ذرات داغ شده و رگه هایی از نور در آسمان شب نمایان می سازند.

دنباله دار پن استارز
دنباله دار پن استارز

۹- اگرچه عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است اما با اینحال گاهی اوقات دمای آن تا منفی ۲۸۰ درجه فارنهایت می رسد. اما چرا؟

از آنجا که سیاره عطارد تقریباً هیچ اتمسفری ندارد، لذا هیچ چیز برای به دام انداختن و نگه داشتن گرما در نزدیکی سطح آن وجود ندارد. از اینرو نیمه تاریک سیاره عطارد (سمتی که از خورشید دور است) بسیار سرد است.

سیاره عطارد یا تیر
سیاره عطارد یا تیر

۱۰- اگرچه سیاره زهره نسبت به خورشید، در فاصله ای دورتر از سیاره عطارد قرار دارد، اما به طور قابل ملاحظه ای داغتر از عطارد است. علت این امر جو غلیظ و متراکم سیاره زهره است که باعث حفظ گرما در نزدیکی سطح سیاره می شود.

سیاره زهره یا ناهید
سیاره زهره یا ناهید


itradar - spacenews



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

Ebrahim Z
(مهمان)
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 15:45

سلام
لطفا دیکته ی ملاحظه را اصلاح نمایید (ملاحضه نوشته شده) تا مطلب 10 قشنگتر هم بشود :)

"....سیاره عطارد قرار دارد، اما به طور قابل ملاحضه ای داغتر از ...."
روابط عمومی
(مهمان)
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 19:39

با سلام

ضمن سپاس از توجه شما به ظرائف نوشتاری مطالب این سایت، لغتی که در ویرایش از نظر دور مانده بود اصلاح گردید.

موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون