*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
نگرشی نو از تشکیل ستارگان

نگرشی نو از تشکیل ستارگان
چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 10:27 | شاخه : | مترجم : شهریار بیان الحق اصفهانی | 21248 بازدید | 1 دیدگاه
نگرشی نو از تشکیل ستارگان

دانشمندان موسسه Zooniverse روی موضوع فریبنده و البته به ظاهر ساده، طبقه بندی تصاویر اجرام اعماق اسمان کار می کنند. اما این گروه از دانشمندان، کاری بسیار فراتر از آنچه از ایشان انتظار می رفت انجام می دهند. آنها در این راه چیزهای جالبی یافتند.

طی چند سال گذشته، عموم ستاره شناسان، نه تنها چیزی بیش از 900,000 نوع کهکشان را از نظر نوع، طبقه بندی کرده اند، بلکه بیش از 600,000 نوع از ستارگان حبابی را یافته اند. این ستاره شناسان، همچنین اجسامی شبیه به گونه معروف Hanny's Voorwerp و یا به اصطلاح کهکشان های نخود سبز را یافت نموده اند. حال اکتشافی عجیب تر در حال ایجاد نگرشی نو از تشکیل ستارگان می باشد.

بررسی کنندگان، مجموعه ای از تصاویر مادون قرمز گرفته شده توسط تلسکوپ Spitzer Space Telescope از کهکشانمان را مشاهده کرده اند. مناظر حیرت انگیز جزو قسمتهای برتر کارشان است: یافتن حبابهایی در راه شیری. ستارگان عظیم جدید در این حبابهای غول پیکر می دمند و آنها را تشکیل می دهند، بادهای ستاره ای این ستارگان عظیم، حفره های داغ احاطه شده توسط مولکولهای ارگانیک سردتر را که در تصاویر با رنگ غیر واقعی1 (تصویر طیفی)، بصورت سبز نشان داده شده است، می تراشند.

پیش از آنکه آنها از پیله غبار آلودشان خارج شوند، این توده به اصطلاح هنوز- ستاره- نشده، بایستی از انبوه گازهای چگال به پیش ستاره های آماده اشتعال که در حال گرم کردن محیط اطرافشان هستند تحول پیداکنند. اکتشافی از Citizen Science ،راهی تازه از مشاهده این مرحله پنهان از شکل گیری ستارگان را پیش روی دانشمندان قرار داده است.

یکی از اعضاء با نام کاربری Kirbyfood در حالیکه مشغول مشاهده و شناسایی حبابها در تصاویر تلسکوپ Spitzer Space Telescope بود، با نمونه ی زرد رنگ و پرزداری برخورد کرد و چون نتوانست آن را طبقه بندی کند، این موضوع را در فوروم سایت Zooniverse به اشتراک گذاشت.

یک اختر شناس حرفه ای که در حال بررسی فوروم بود، این جرم را توپ زرد(yellowballs) نامگذاری کرد. اندکی پس از آن، 928 شیء آسمانی مشاهده شده از همین نوع را نشانه گذاری کردند. رنگ زرد این اجرام از التهاب ترکیبی گرد و غبار داغ و مولکولهای ارگانیک که تابش آنها در تصاویر Spitzer به ترتیب قرمز و سبز به نظر می آید، ناشی می شود.

ستارگان پر جرم
ستاره ها در پیله های ضخیم غبار تشکیل می شوند(تصویر سمت چپ)، ملتهب می شوند و مشخصه های حرارتی انها توپهای زرد را شکل می دهند(تصویر وسط)، و سر انجام در غبار و گاز اطراف حفره ها را منفجر می کنند که نتیجه ان تشکیل حبابهایی با حاشیه سبز رنگ و مرکز قرمز می باشد(تصویر راست). محققین همچنین در پی حبابهایی هستند که حالت گذار توپهای زرد را ایجاد می کنند.

محققان بر این باورند که، توپهای زرد، حالت میان مرحله ای (بین فازی) را نشان می دهند که حالات گذار انبوه گاز و غبار سرد به ستاره تازه شکل گرفته می باشد.

در خصوص اکتشافات و مطالعات روی توپهای زرد به خبرنامه سازمان فضایی امریکا (NASA) و لینک زیر رجوع کنید: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4462

 

مقاله کامل نیز در این لینک قابل دستیابی می باشد: http://iopscience.iop.org/0004-637X/799/2/153

 

پی نوشت:

1: تصاویر با رنگ غیر واقعی (False-Color-Image) :

جهت گویا کردن و وضوح تصاویر، نواحی مختلف تصویر رنگ بندی می شود که این رنگها کاملا غیر واقعی هستند و به بیان بهتر ،رنگ حقیقی جسم نیستند.

منبع :خبرنامه مجله اسکای اند تلسکوپ

مترجم : شهریار بیان الحق اصفهانی
متولد سال 1360
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک-دانشگاه تهران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

solmaz
(مهمان)
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 14:39

سلام ...
من میخوام عضو خبر نامه بشم اما هر چی آدرس ایمیل میزنم مینویسه که این ایمیل قبلا ثبت شده در صورتی که من اولین باره وارد این سایت شدم حتی 3 تا ایمیل دیگه رو هم وارد کردم اما باز همین پیغام میومد ...
میشه لطفا کمکم کنید ...
من عاشق علم نجوم هستم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون