*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آشکار سازی جو یک سیاره فرا خورشیدی

آشکار سازی جو یک سیاره فرا خورشیدی
شنبه 17 امرداد 1388 - 02:30 | شاخه : | 2927 بازدید | 0 دیدگاه

بنا به خبرنامه ارسالی سازمان فضایی امریکا  ناسا، شکارچی سیارات فرا خورشیدی این سازمان که تلسکوپ فضایی کپلر نام دارد موفق به بررسی جو یک سیاره غول پیکر گازی  شد. این سیاره که HAT-p-7 نام دارد در اطراف یک ستاره به فاصله 100سال نوری از زمین هر 2.2 شبانه روز زمینی یک بار می چرخد! بنابر این با این مقدار نزدیکی به ستاره مرکزی سطح  این سیاره داغ و 431درجه فارنهایت در سمت روز آن دما دارد. سمت پشت به ستاره مرکزی این سیاره دمای اندکی پایین تر را دارا می باشد. این سیاره 26 بار نسبت به فاصله زمین تا خورشید، به ستاره مرکزی خود نزدیکتر است. اختفا این ستاره در پشت ستاره مرکزی خود و تغییرات فاز (روشنایی) آن همچون تغییرات فاز ماه این تنها قمر زمین به زیبایی توسط ثبت کننده های کپلر ترسیم گردیده است که نسبت به پارامترگیری های زمینی بسیار دقیقتر محسوب می شود.

لازم به یاد آوری است که تلسکوپ فضایی کپلردراسفند ماه 1387 از پایگاه کیپ کاناورال امریکا به فضا پرتاب شد. مدت ماموریت این تلسکوپ 5/3 سال و برای بررسی سیارات فرا خورشیدی با ابعاد زمین در نظر گرفته شده است.



سرویس علمی انجمن



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون