*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
مولکول جدید یافت شده در فضا، سرنخی از منشا حیات به دست ما می دهد

مولکول جدید یافت شده در فضا، سرنخی از منشا حیات به دست ما می دهد
دوشنبه 14 مهر 1393 - 10:23 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 8504 بازدید | 0 دیدگاه
مولکول جدید یافت شده در فضا، سرنخی از منشا حیات به دست ما می دهد
غبار و مولکول ها در ناحیه مرکزی کهکشان ما: تصویر زمینه گسیلش غبار را نشان میدهد که با تلفیق اطلاعات دریافتی در طول موج حدود 860 میکرومتر از تلسکوپ APEX و رصدخانه فضایی Planck به دست آمده است. مولکول زیستی (ارگانیک) ایزوپروپیل سیانید با یک شاخه کربن در بنیان اصلیش (i-C3H7CN ، سمت چپ) و ایزومر راست زنجیر آن یعنی پروپیل سیانید معمولی (n-C3H7CN ، سمت راست)، هردو توسط آرایه بزرگ میلیمتری/فرومیلیمتری آتاکاما (ALMA) در منطقه شکل گیری ستارگان Sgr B2(Sagittarius) در فاصله حدود 300 سال نوری از مرکز کهکشانی Sgr A* ردیابی شده اند.

در طی جستجوها از فاصله 27هزار سال نوری، منجمان مولکول هایی با بنیان کربنی (که یکی از آن ها ساختار شاخه دار دارد ) را در ابر گازی عظیمی در فضای بین ستاره کشف کردند. مانند یافتن یک سوزن مولکولی در انبار کاه کیهانی، ستاره شناسان امواج رادیویی منتشر شده توسط ایزوپروپیل سیانید را ردیابی کرده اند. این یافته بیان می کند که منشا مولکول های پیچیده مورد نیاز برای برای حیات ممکن است در فضای بین ستاره ای باشد.

محققان با استفاده از آرایه بزرگ میلیمتری/فرومیلیمتری آتاکاما (ALMA)، منطقه شکل گیری ستارگان Sgr B2(Sagittarius)  را مورد بررسی قرار دادند.

Rob Garrod از دانشگاه Cornell در Ithaca, New York گفته: اکثر مولکول های زیستی یافت شده در این مناطق شکل گیری ستارگان، شامل یک شاخه اصلی از اتم های کربن به شکل راست زنجیر هستند اما ساختار کربن در ایزوپروپیل سیانید به صورت یک شاخه از بنیان جدا می شود و همین موضوع آن را به اولین مولکول از این دست بدل می کند که در فضای بین ستاره ای ردیابی شده است.

Garrod همچنین بیان کرد: این اکتشاف حد جدیدی برای پیچیدگی مولکول هایی که می توانند در فضای بین ستاره به وجود آیند و در نهایت به سطح سیارات برسند، تعریف می کند. وجود ساختار کربن به شکل یک شاخه در ایزوپروپیل سیانید، مشخصه رایجی در بین مولکول های لازم برای حیات است - مانند آمینواسیدها که واحدهای سازنده پروتئین هستند. کشف جدید، این ایده که مولکول های تعیین کننده بیولوژیکی مانند آمینواسیدها (که در شهاب سنگ ها یافت می شوند) در مراحل اولیه فرایند تشکیل ستارگان - حتی قبل از شکل گیری سیاراتی مانند زمین -  به وجود آمدند را تقویت می کند.

Garrod در همکاری با Arnaud Belloche و Karl Menten که هردو از موسسه نجوم رادیویی Max Planck هستند و همچنین Holger Müller از دانشگاه Cologne برای آزمودن ترکیبات شیمیایی در  B2 Sagittarius تلاش کردند که یک منطقه نزدیک به مرکز کهکشانی راه شیری و ناحیه ای غنی از مولکول های زیستی پیچیده بین ستاره ای است.

با کمک ALMA، گروه یک بررسی در همه طیف ها جهت یافتن اثر انگشت مولکول های بین ستاره ای جدید (با حساسیت و دقت 10برابر بیشتر از مطالعات پیشین) ترتیب داد.

هدف رصدخانه ALMA، مطالعه منشاهای کیهانی به وسیله آرایه ای متشکل از 66 آنتن رادیویی حساس است که در ارتفاع زیاد و هوای خشک صحرای آتاکاما در شمال شیلی قرار گرفته اند. تلسکوپ های رادیویی این آرایه با هم کار می کنند تا چشم غول پیکری را به وجود آورند که با دقت به گیتی می نگرد.

Belloche می گوید: درک فرایند تولید مواد زیستی در مراحل اولیه تشکیل ستاره جهت کنار هم قرار دادن این پیشرفت آهسته از مولکول های ساده تا تاثیر بالقوه شیمی در حیات، ضروری است.

در طیفی که ALMA  در منطقه B2 Sagittarius مطالعه کرده است، در حدود 50 شکل منحصر به فرد برای ایزوپروپیل سیانید و 120 شکل برای پروپیل سیانید معمولی (مولکول راست زنجیر ایزوپروپیل سیانید) شناسایی شده است. این دو مولکول - ایزوپروپیل سیانید و پروپیل سیانید معمولی - همچنین بزرگترین مولکول های کشف شده در مناطق شکل گیری ستارگان هستند.

مترجم : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون