*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
ناسا رصدخانه کربن جدید خود را به فضا پرتاب کرد

ناسا رصدخانه کربن جدید خود را به فضا پرتاب کرد
شنبه 18 امرداد 1393 - 09:30 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 13331 بازدید | 2 دیدگاه
ناسا رصدخانه کربن جدید خود را به فضا پرتاب کرد
موشک دلتا-2 از سکوی پرتاب در پایگاه نیروی هوایی Vandenberg در کالیفرنیا به هوا خاست تا ماموریت OCO-2 ناسا آغاز شود.

ناسا با موفقیت اولین فضاپیما اختصاص داده شده به مطالعه کربن دی اکسید جو را پرتاب کرد.

چهارشنبه 11تیر، ساعت 2:56 دقیقه بامداد به وقت اقیانوس آرام،رصدخانه مداری کربن-2 (OCO-2) سوار بر United Launch Alliance Delta II rocket از پایگاه نیروی هوایی Vandenberg در کالیفرنیا به فضا رفت. تقریبا 56 دقیقه پس از پرتاب، رصدخانه در مدار اولیه 429 مایلی (690 کیلومتری) از مرحله دوم موشک جدا شد. مسافت سنجی اولیه نشان میدهد فضاپیما در موقعیتی عالی قرار دارد.

به زودی OCO-2 یک ماموریت حداقل دو ساله برای تعیین منابع و محل های تجمع کربن دی اکسید جو که اصلی ترین گاز گلخانه ای تولید شده توسط انسان و عامل اصلی گرمایش جهانی و همچنین عنصر اصلی چرخه کربن است، را آغاز خواهد کرد.

مدیر ناسا Charles Bolden گفته است:« تغییر اقلیم هوایی چالش نسل ما است. به وسیله OCO-2 و ناوگان ماهواره هایمان، NASA به طور منحصر به فردی دارای شرایط لازم برای پذیرفتن چالش به دست آوردن مدارک و فهمیدن این تغییرات، پیش بینی نتایج آن ها و به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره این تغییرات برای منافع جامعه است.»

OCO-2 مطالعات ناسا در زمینه کربن دی اکسید و چرخه جهانی کربن را به سطح بالاتری خواهد برد. در این ماموریت با جزییات ترین تصاویر گرفته شده تاکنون از منابع طبیعی کربن دی اکسید گرفته خواهند شد که به خوبی چاه های کربن دی اکسید - مکان هایی در سطح زمین که این گاز از جو زدوده خواهد شد- مشخص خواهند بود. این رصدخانه چگونگی پراکندگی این منابع و چاه ها در جهان و همچنین تغییر آن ها در طول زمان را بررسی خواهد کرد.

Michael Freilich مدیر بخش علوم زمین در هیئت مدیره ماموریت های علمی ناسا میگوید:« این ماموریت چالش برانگیز بسیار با اهمیت و به موقع است. OCO-2 اندازه گیری های دقیقی از کربن دی اکسید جو و غلظتش در نزدیکی سطح زمین انجام خواهد داد که اساسی برای سیاست گذاری جهت سازگار شدن و کاهش تغییرات آب و هوایی آینده میباشد.»

چاه های کربن دی اکسید در قلب یک معمای علمی قدیمی هستند و پیش بینی دقیق آنکه سطوح کربن دی اکسید در آینده چگونه تغییر خواهند کرد و این تغییر در غلظت چه تاثیری بر آب و هوای زمین خواهد داشت را برای دانشمندان دشوار ساخته اند.

David Crisp سرپرست تیم علمی OCO-2 در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در Pasadena کالیفرنیا گفته است:« دانشمندان به درستی نمی دانند که اقیانوس ها و گیاهان کجا و چگونه بیش از نیمی از کربن دی اکسید پخش شده در جو توسط فعالیت های انسان، از آغاز عصر صنعتی شدن، را جذب کرده اند؛ به همین علت ما نمی توانیم دقیقا پیش بینی کنیم که در آینده، با توجه به تغییرات جوی، این فرایندها چگونه انجام خواهند شد. به منظور مدیریت بهتر سطوح کربن دی اکسید در اتمسفرمان، ما باید قادر به اندازه گیری منابع طبیعی و فرایندهای چاه باشیم».

اندازه گیری های دقیق غلظت کربن دی اکسید جو مورد نیاز اند، زیرا سطوح کربن دی اکسید زمینه، نوسانی کمتر از 2درصد در میزان محلی تا بین قاره ای دارند. تغییرات نوعی میتوانند به کوچکی یک سوم درصد باشند و OCO-2 طراحی شده است تا این تغییرات کوچک را به وضوح تعیین کنند.

فضاپیما در 10 روز آینده یک فرایند وارسی را به انجام خواهد رساند و سپس یک مانور سه هفته ای را آغاز خواهد کرد که آن را در مدار نهایی عملیاتی نزدیک قطبی 438 مایلی (705 کیلومتری) در راس international Afternoon Constellation یا A-Train از ماهواره های مشاهده زمین قرار خواهد داد. A-Train اولین آرایش چند ماهواره ای در حال پرواز و ابر رصدخانه ای است که درحال ثبت وضعیت سلامتی اتمسفر و محیط طبیعی سطح زمین است و چندین اندازه گیری بی سابقه و تقریبا به روز از وضع اقلیم و آب هوا جمع آوری می کند.

عملیات علمی OCO-2، 45 روز پس از پرتاب آغاز خواهد شد. دانشمندان انتظار دارند در طول شش ماه داده های اندازه گیری این ماموریت را بایگانی کنند و درنظر دارند ارزیابی های اولیه از غلظت کربن دی اکسید جو را در اوایل سال 2015 منتشر کنند.

رصدخانه به طور ثابت از اتمسفر بالای سطح زمین و بالای آب ها نمونه برداری خواهد کرد و بیش از 100هزار اندازه گیری دقیق و منحصر بفرد از کربن دی اکسید، در تمام نیم کره روشن از نور آفتاب زمین در هر روز، گردآوری خواهد کرد. دانشمندان از این داده ها در مدل های کامپیوتری استفاده خواهند کرد تا نقشه هایی از گسترش کربن دی اکسید و میزان جذب در سطح زمین در مقیاس های قابل مقایسه در اندازه با ایالت «کلرادو» را طراحی کنند. این نقشه ها در مقیاس محلی، ابزارهایی جدید برای تعیین مکان و شناسایی منابع کربن دی اکسید و چاه ها فراهم خواهد آورد.

OCO-2 همچنین پدیده ای به نام solar-induced fluorescence که شاخصی برای رشد گیاهان و سلامتی است را اندازه گیری خواهد کرد. به مجرد اینکه گیاهان فتوسنتز انجام داده و کربن دی اکسید را جذب می کنند، پدیده فلوئورسانس روی داده و مقداری نور که برای چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، آزاد می کند. از آنجا که فتوسنتز بیشتر به معنی فلوئورسانس بیشتر است، داده های فلوئورسانس OCO-2 به قابل فهم تر شدن میزان جذب کربن دی اکسید توسط گیاهان کمک خواهند کرد.

منبع :nasa.gov

مترجم : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

شیدابابایی
(مهمان)
جمعه 24 امرداد 1393 - 16:00

سلام
ببخشید من خیلی شگفت زده ام. تازه وارد دنیای نجوم شدم و دنبال یه تلسکوپ مناسب میگردم. تو یه سایتی یه تلسکوپ معرفی کرده و یه عکسای عجیبی گذاشته و گفته این عکسا با این تلسکوپها گرفته شده!!!!!! آخه مگه ممکنه با یه تلسکووپ زمینی این عکس ها رو گرفت؟؟؟؟؟؟
لطفا ما آماتورهای تازه وارد رو راهنمایی کنید.

محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
يكشنبه 26 امرداد 1393 - 13:19

سلام دوست عزیز
ما نمی توانیم پاسخگوی تصاویر و یا ادعای دیگر وبگاهها و یا مراکز باشیم. اما دقت داشته باشید با تکنیکهای خاص، عکاسهای پر توان با استفاده از ابزارهای دقیق نجومی می توانند به مدت طولانی نوردهی از اجرام داشته و عکسهای جالبی را تهیه نمایند. فراموش نکنید نرم افزارهای تدوین عکسهای نجومی برای حذف نویز و یا ایجاد تغییرات برای بالا بردن کیفیت تصویری نیز از سوی برخی عکاسان آماتور مورد استفاده قرار می گیرد.

ضمنا برای تهیه تلسکوپ مناسب می توانید از مشاوره کاربردی کارشناسان خبره ما در واحد تجهیزات انجمن نجوم آماتوری ایران بصورت رایگان بهره مند گردید. موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون