*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
دنباله دار روزتا» حاصل یک "تماس دوتایی"

دنباله دار روزتا» حاصل یک "تماس دوتایی"
سه شنبه 14 امرداد 1393 - 10:45 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 40487 بازدید | 0 دیدگاه
دنباله دار روزتا» حاصل یک "تماس دوتایی"
تصویر دنباله دار 67 P/C-G . انتشار توسط کاوشگر روزتا – آژانس فضایی اروپا ( E S A )

کاوشگر روزتا از آژانس فضایی اروپا در حال نزدیک شدن به دنباله دار 67 P/ Churyumov-Gerasimenko  ( به اختصار  67 P /C-G ) برای یک ماموریت تاریخی در مسیر مدار دنباله دار و فرود به هسته دنباله دار می باشد. کاوشگر روزتا در حال نزدیک شدن ( اکنون در تاریخ فوق در فاصله کمتر از 9000 کیلومتر دور تر از آن ) به دنباله دار می باشد و تمرکز آن در شکل گیری هسته آن میباشد و این موضوع بسیار شگفت آور است .

عکسهای این هفته از  دنباله دار 67 P   یک شکل نامنظم را آشکار نمود. در عکسهای  منتشر شده در هفته گذشته نکاتی وجود داشت که در پیش نمایشهای دیده شده ،برنامه ریزی شده نبود و در این مدت کوتاه مشخص شد که این یک دنباله دار عادی نیست . همانند نام این دنباله دار ، به نظر می رسد که دنباله دار  67 P / C-G   دارای دو بخش مجزا باشد .

عکس پیکسلی نمایش داده شده در سمت راست که فضا پیما ، توسط ماموریت  OSIRIS   روزتا با زاویه باریک دوربین در تایخ 14 ژوییه 2014 از فاصله 12000 کیلومتری از آن گرفته شده است .

در عکس دوم  و یک فیلم ، دنباله دار را بعد از پردازش عکس نشان می دهد. تکنیک استفاده شده " زیرنمونه گیری درون یابی شده " نام گرفته است که عمل اصلی آن فقط حذف فرم پیکسلی شده تصویر و ساختن تصویری واضح تر می باشد . و این نکته مهم است که سطح دنباله دار در پی این فرایند ، صاف تر نخواهد شد . برای آنکه بافت سطح برای ما واضح تر گردد هنوز با آن دنباله دار فاصله زیادی داریم و ظاهر شدن هر گونه مناطق روشن وتاریک ممکن است سبب وارد شدن تفاسیر اشتباه در مرحله اولیه شود .

اما در فیلم ، که حاصل 36 عکس درون یابی شده از هر 20 دقیقه فیلم میباشد. قطعا یک پیش نمایش 360 درجه ای خیره کننده از شکل کلی و پیچیده دنباله دار را فراهم نموده است . صرف نظر از بافت سطح  ، ما می توانیم یک شکل درخشان نامنظم را در میان آن ببینیم .برخی افراد در حال حاضر شکل آن را با یک بدن و سر مشخص به اردک تشبیه کرده اند .

اگرچه در تصویر واقعی کمتر آشکار است . فیلم حاصل از عکسهای درون یابی شده از وجود 2 جزء مشخص حکایت می کند. یک بخش باریک تر به نظر می رسد  ، در حالی که بخش دیگر کاملا گوشتالو ظاهر شده است .

نمای چرخشی از دنباله دار  67 P / C-G  . انتشار توسط کاوشگر روزتا - آژانس فضایی اروپا
C-G . انتشار توسط کاوشگر روزتا - آژانس فضایی اروپا

اشیاء دو تایی مشابه این که با عنوان " تماس های دوتایی " شناخته شده است در اصطلاحات مربوط به دنباله دارها و سیارکها  چیز غیر معمولی نیست .

در واقع تصور می شود دنباله دار دیگری با نام 8 P / Tuttle   دارای چنین تماس دوتایی باشد و تصویر رادیویی  تلسکوپ زمینی آرسیبو در پورتو ریکو در سال 2008 پیشنهاد کرد که آن شامل دو شیی گوی مانند است . در همین حال شکل استخوانی دنباله دار  103 P / Hartley 2   که توسط کاوشگر EPOXI  ناسا در سال 2011 در ارتفاع کم تصویر برداری شده ، یک دنباله دار با دو نیمه مجزای مشخص با یک ناحیه واضح را نشان می دهد . بعلاوه ، مشاهدات سیارک  25143   ایتوکاوا که توسط مامورریت کاوشگر JAXA Hayabusa  که با اطلاعات تلسکوپ زمینی ترکیب شده ، یک سیارک شامل 2 بخش با تراکم بالای متضاد هم را پیشنهاد می کند .

آیا کاوشگر روزتا در راه ملاقات با یک دنباله دار با نژاد مشابه دیگر دنباله دارها می باشد ؟  پاداش علمی مطالعه چنین دنباله داری با توجه به تعداد امکانات موجود بکار رفته در جهت تشخیص چگونگی تشکیل این دنباله دارها بسیار ارزشمند خواهد بود .

یک نظریه عمومی که یک چنین شیء ای می تواند بوجود بیاید این می باشد که وقتی دو دنباله دار - حتی دو جزء از دنباله دار – در طی میلیاردها سال قبل در زمانی که منظومه شمسی در حال شکل گیری بود در طی برخوردی با سرعت پایین به همدیگر آمیخته شده اند . زمانی که بلوکهای ساختمانی سنگی و یخی حاصل از بقایا با یکدیگر آمیخته شدند در نهایت سیارات شکل گرفتند. شاید دنباله دار 67 P / C-G  می خواهد یک رکورد منحصر به فرد از فرایند های فیزیکی یکپارچه را فراهم نماید.

نمای پردازش شده از دنباله دار 67 P /C-G   در 14 ژوییه 2014 . انتشار از کاوشگر روزتا – آزانس فضایی اروپا
C-G در 14 ژوییه 2014 . انتشار از کاوشگر روزتا – آزانس فضایی اروپا

نظریه دیگری که می باشد  این است که یک دنباله دار تکی می تواند همانند یک یدک کش به سمت یک شیء نادر دیگر  با کشش گرانش قوی یک شیء بزرگ همانند مشتری یا خورشید کشیده شود . بعد از تمام این موارد دنباله دارها ، ستونهایی از لاشه سنگها با مقاومت داخلی کم هستند که یک شاهد مستقیم بر تکه تکه شدن این ستونها ، دنباله دار Shoemaker-Levy 9  و اثرات ثانویه سیاره مشتری  بر آن در 20 سال گذشته در این هفته می باشد . شاید دو قسمت از دنباله دار 67 P / C-G  یک روز تمایل داشته باشند بطور کامل از یکدیگر جدا شوند.

از سوی دیگر ، شاید دنباله دار 67 P / C-G  به لطف تبخیر یخ ممکن است در هنگام چرخش به یک شیئ نامتقارن تبدیل گردد . این موضوع زمانی اتفاق می افتد که دنباله دار برای اولین بار از کمربند کوییپر وارد فضای منظومه شمسی گردد و یا در هنگام چرخش ثانویه آن به دور خورشید اتفاق بیافتد .

یک نظریه دیگر با توجه به مورفولوژی دنباله دار که دلیلی بر یک دوگانه برخوردی بودن دنباله دار می باشد این است که آن تاثیر یک رویداد فاجعه بار نزدیک بوده و یک سمت از دنباله دار تکه پاره شده است . مشابه مورد قبل این غیر منطقی نمی باشد که ما فکر کنیم که یک رویداد انفجاری بزرگ ، ممکن است یک سمت دنباله دار را بسیار ضعیف کرده باشد به طوری که آن سمت بتواند به سادگی در فضا خرد شده و از دست برود .

اما در حالی که تصاویر درون یابی شده مطمئنا  واضح و درخشانند ، ما برای ترسیم نتیجه گیری های علمی قوی درباره این دنباله دار هیجان انگیز نیاز داریم که همچنان به دنباله دار نزدیک شویم تا یک نمای 3 بعدی بهتری را مشاهده نماییم ، نه اینکه با توجه به انجام تجزیه و تحلیل طیف سنجی ترکیب دنباله دار را تعیین نماییم .

به نظر فرد جانسون ، مدیر ماموریت روزتا : ما اخیرا تصاویری را مشاهده می کنیم که یک شیء دنباله دار پیچیده را پیشنهاد می کند ، اما قبل از نتیجه گیری نهایی هنوز اطلاعات زیادی جهت فهم بیشتر نیاز داریم .در فاصله کمتر از 10000 کیلومتر از دنباله دار در روز ملاقات در 6 آگوست 2014 سوالهای باز ما به زودی پاسخ داده خواهد شد.

منبع :nasa.gov

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون