*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
فضاپیمای ناسا با سطح ماه برخورد کرد

فضاپیمای ناسا با سطح ماه برخورد کرد
شنبه 30 فروردین 1393 - 10:50 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5750 بازدید | 0 دیدگاه
فضاپیمای ناسا با سطح ماه برخورد کرد
فضاپیمای ناسا با سرعتی سه برابر یک گلوله پرقدرت با سطح ماه برخورد کرد

کنترلرهای زمینی «مرکز پژوهشی ایمز ناسا» در موفت فیلد کالیفرنیا، تایید کرده‌اند فضاپیمای LADEE مطابق برنامه‌ریزی، روز پنج‌شنبه 17 آوریل به سطح ماه برخورد کرده است.

«کاوشگر جو و محیط غبار ماه» (LADEE) ناسا، برای ادامه مدارگردی طولانی‌مدت حول ماه یا حفظ عملیات علمی، با کمبود سوخت مواجه بود و به طور تعمدی به سطح ماه فرستاده شد.

مهندسان معتقدند طی این برخورد، فضاپیمای مزبور از هم جدا شد و بخش اعظم ماده آن در سطح ماه حدود چند صد درجه گرم یا حتی تبخیر شد. به نظر می‌رسد هر نوع ماده‌ باقی‌مانده نیز در دهانه‌های کم‌ارتفاع دفن شده‌ است.

به هنگام برخورد، فضاپیمای مورد بحث با سرعت سه هزار و 600 مایل در ساعت و حدود سه برابر سرعت یک گلوله تفنگ پرقدرت، در حال حرکت بود؛ بنابراین برخورد آن با ماه ملایم نبوده است.

دانشمندان هم‌اکنون به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا سامانه مزبور دهانه برخورد موضعی کوچکی را روی یک تپه ایجاد کرده یا این که مواد باقی‌مانده را در عرض ناحیه‌ای مسطح پخش کرده است. یافتن ویژگی‌ که این سیستم خلق کرده، برای دانشمندان جالب به نظر می‌رسد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون