*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
اغراق‌هایی درباره میزان آب در ماه

اغراق‌هایی درباره میزان آب در ماه
دوشنبه 18 فروردین 1393 - 10:36 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5141 بازدید | 0 دیدگاه
 اغراق‌هایی درباره میزان آب در ماه
اغراق‌هایی درباره میزان آب در ماه

بر اساس ادعاهای جدید، ممکن است در برآورد مقدار آب موجود در ماه توسط دانشمندان که براساس آپاتیت معدنی موجود در این قمر صورت گرفته اغراق شده باشد.

تیمی از دانشمندان به رهبری «جرمی بویس» از گروه علوم زمین، سیاره‌ای و فضایی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، مدلی رایانه‌یی را برای پیش‌بینی دقیق چگونگی بلورشدن آپاتیت از اجسام در حال خنک‌شدن ماگمای ماه در اوایل تاریخ این قمر، خلق کرده‌اند.

شبیه‌سازی‌های آن‌ها نشان می‌دهد، بلورهای آپاتیت غنی از هیدروژن مشاهده‌شده در بسیاری از نمونه‌های صخره‌ای ماه ممکن است آن طور که انتظار می‌رفت، در محیطی غنی از آب شکل نگرفته‌ باشند. این کشف فرضیات قدیمی مبنی بر این که هیدروژن موجود در آپاتیت شاخص خوبی برای محتوای کلی آب در ماه است، را به چالش می‌کشد.

بویس در این باره می‌گوید: آپاتیت معدنی، پرکاربردترین شیوه برای تخمین مقادیر آب در صخره‌های ماه است اما نمی‌توان به آن اعتماد کرد. نتایج جدید ما نشان می‌دهد آب زیادی در ماگمای ماه علی‌رغم آنچه آپاتیت ما را قانع می‌کند، وجود ندارد.

برای دهه‌ها، دانشمندان تصور می‌کردند ماه تقریبا محروم از آب بوده است، با این حال، کشف آپاتیت غنی از هیدروژن در صخره‌های این قمر در سال 2010 به گذشته آبکی‌تری اشاره داشت. دانشمندان در اصل، تصور می‌کردند اطلاعات به دست‌آمده از نمونه کوچکی از آپاتیت می‌تواند محتوای دقیق آب ماگما یا حتی تمامی ماه را پیش‌بینی کند اما مطالعه بویس و همکارانش نشان می‌دهد آپاتیت ممکن است فریب‌دهنده باشد.

جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون