جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
انحصار حلقه‌های زحل شکست

يكشنبه 17 فروردین 1393 - 09:58 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4583 بازدید | 0 دیدگاه
انحصار حلقه‌های زحل شکست
کشف سیارکی با دو حلقه برای نخستین بار

مشاهدات جدید از یک سیارک، تصورات پیشین مبنی بر انحصاری‌بودن حلقه‌ها برای سیارات را نقض کرده است.

نوعی جسم صخره‌ای که بین سیارات زحل و اورانوس، حول خورشید می‌چرخد، دارای دو حلقه است؛ این در حالیست که پیش‌تر تصور می‌شد فقط سیارات گازی عظیم و مهم‌تر از همه زحل، دارای نوارهایی متشکل از غبار، صخره و یخ هستند.

این صخره فضایی حلقه‌دار موسوم به «چاریکلو» (Chariklo) در ابتدا، در «کمربند کویپر» واقع شده بود؛ این کمربند شامل گروهی چرخان از سیارات کوتوله یخی و دنباله‌دار‌ها در لبه منظومه شمسی است.

سیارک مزبور زمانی از این کمربند به بیرون پرتاب شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین عضو گروهی به نام «قنطروس» است؛ این گروه، اجسام کوچک منظومه شمسی با یک محور بیضوی بین دو سیاره بیرونی‌تر هستند.

منجمان هنگام استفاده از چندین تلسکوپ برای مشاهده سیارک «چاریکلو» به قطر 250 کیلومتر، به این حلقه‌ها برخورد کردند.

دکتر «اوفه گراو یورگنسن» از موسسه نیلز بور دانشگاه کپنهاگ دانمارک گفت: ما به دنبال حلقه نبودیم زیرا آن‌ها هرگز در اطراف اشیای کوچکی مانند «چاریکلو» مشاهده نشده بودند و این کشف کاملا شگفت‌انگیز است.

حلقه‌های مزبور، دو حلقه باریک و جدا هستند که از ذرات یخ و سنگریزه‌ها تشکیل شده‌اند؛ عرض آن‌ها سه و هفت کیلومتر گزارش شده و ضخامتشان از چند صد متر تجاوز نمی‌کند. این حلقه‌ها از فاصله دو میلیارد کیلومتری رصد شده‌اند و جزئیاتشان در مجله Nature قابل‌مشاهده است.