*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
ناسا به دنبال فرود کاوشگر بر سطح قمر اروپا

ناسا به دنبال فرود کاوشگر بر سطح قمر اروپا
چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 13:11 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5054 بازدید | 0 دیدگاه
ناسا به دنبال فرود کاوشگر بر سطح قمر اروپا
ناسا به دنبال فرود کاوشگر بر سطح قمر اروپا

محققان ناسا قصد دارند تا یک دهه آینده کاوشگر تحقیقاتی را با هدف یافتن نشانه‌های احتمالی حیات، راهی قمر یخ‌زده سیاره مشتری کنند.

قمر اروپا نخستین‌بار توسط فضاپیمای وویجر در سال 1979 و پس از آن توسط فضاپیمای گالیله در دهه 1990 میلادی مورد بررسی قرار گرفت.

وجود اقیانوس، لایه نازک یخ و اکسیدان، احتمال حضور اشکال احتمالی حیات در زیر پوسته یخ‌زده این قمر را تقویت می‌کند و محققان معتقدند، احتمال کشف حیات در ششمین قمر نزدیک به سیاره مشتری، بیش از مناطق بیابانی سیاره مریخ است، اما تأیید این فرضیه نیازمند انجام یک پروژه هزینه‌بر و دشوار است.

مأموریت اکتشاف بر سطح قمر اروپا برای سال 2025 برنامه‌ریزی شده است که یک سال پس از موفقیت احتمالی انسان در سفر به سیاره سرخ محسوب می‌شود.

ناسا برای نخستین‌بار طی سال جاری میلادی خواستار بودجه اختصاصی برای پروژه قمر اروپا شده و بودجه 15 میلیون دلار را درخواست کرده است.

«بت رابینسون» مدیر امور مالی ناسا تأکید می‌کند که رقم دقیق برای انجام این پروژه هنوز مشخص نشده است، چرا که شرایط خشن محیط قمر اروپا بویژه نیروهای گرانش عظیم و پرتوهای خطرناک، نیازمند طراحی یک فضاپیمای بسیار قدرتمند است. فضاپیما باید علاوه بر تحمل نیروهای گرانشی شدید، از توانایی فرود بر سطح یخی این قمر نیز برخوردار باشد.

بودجه تقریبی برای ساخت موشک و فضاپیما بالغ بر دو میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون