*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گشت رصدی بزرگ تابستان 88- به روز شد

گشت رصدی بزرگ تابستان 88- به روز شد
جمعه 5 تیر 1388 - 02:30 | شاخه : | 2789 بازدید | 0 دیدگاه

برنامه گشت رصدی بزرگ تابستان 1388 انجمن با حضور نزدیک به 5شیفته دانش ستاره شناسی در روزهای 4 و 5 تیر ماه به اجرا در آمد. کوچکترین عضو گروه رصدی هیلدا دختر دبستانی از شهر سرسبز آمل بود. این برنامه طبق زمان بندی انجام شده وبا استفاده از 3 دستگاه مینی بوس توریستی با حرکت به سمت کاشان در روز اول راس ساعت 8:3صبح 4 تیر ماه آغاز و پس از رسیدن به این شهر تاریخی باغ فین این نماد معماری و هنر ایرانی مورد بازدید و توجه خاص گروه قرار گرفت . بنایی که در عین حال در زمان خاصی از تاریخ این سرزمین شاهد قتل یکی از خادمان ایران که خائن جلوه داده می شد، بوده است، . صرف ناهار در یکی از رستوران ها و سپس بازدید از تپه تاریخی سیلک برنامه عصرگاهی بود. حرکت به سمت کاروانسرای زیبای مرنجاب و رصد هلال ماه، سیاراتی همچون برجیس،کیوان، اورانوس و نپتون، به همراه رصد اجرام اعماق آسمان با تلسکوپ 1اینچ Meade انجمن و ابزارهای علاقمندان شرکت کننده از برنامه های رصدی بود که در کنار بحث و گفتگوهای علمی و راهنمایی برای عکاسی نجومی رصد گران به اجرا در آمد. طلوع رویایی خورشید در مرنجاب و عکاسی از آن، نوش جان نمودن صبحانه به همراه کویر نوردی و ثبت این خاطرات شیرین، این سفر علمی  توریستی را برای همه شرکت کنندگان خاطره انگیز و ماندگار کرد که بنا به اظهارات اعضای گروه برنامه ای فراموش نشدنی را رقم زد. عکس دسته جمعی گروهی از شرکت کنندگان که از اقصی نقاط کشور و از استانهای خراسان جنوبی، مازندران، فارس و تهران در این برنامه شرکت داشتند و عکس وداع از کاروانسرا با حرکت به کاشان و استقرار در رستوران شاندیز برای صرف ناهار ادامه یافت. گروه پس از نوشیدن چای و رفع خستگی و خرید سوغات کاشان ، به استراحتگاه بین راهی زیبای مهتاب آمده و با میل نمودن بستنی گرمای هوا را پشت سر گذاشتند. سپس با خرید سوهان به سمت تهران عزیمت نموده و در جلوی انجمن با یکدیگر به امید حضور در برنامه رصدی دیگری از انجمن خداحافظی نمودند.
امیدواریم در سال جهانی نجوم با ایجاد امکان اطلاع رسانی و فرصتهای یکسان برای تمامی گروهها که تلاش جمعی برای توسعه نجوم آماتوری می نمایند، از جمله برای اولین و تنها انجمن نجوم آماتوری کشور که با همراه داشتن نام ایران به نوعی مرکزی ملی برای حرکتهای آماتوری محسوب می شود فراهم تا اینگونه حرکتها نیز در تنها برنامه نجومی سیما خبر رسانی گردد.
در این شب رصدی استقبال بسیار خوب شیفتگان آسمان به علت آوازه نام خوب انجمن به عنوان مرکزی آماتوری با حرکتهای مستمر و منظم را شاهد بودیم و همین جا از کسانی که بدلیل بالا بردن کیفیت برنامه و محدودیت ظرفیت پذیرش ، امکان همراهی آنها در این برنامه فراهم نگردید پوزش می طلبیم. گشت مرنجاب در شرایطی اجرا شد که برخی درگیر حضور در کنکور سراسری و یا آزمونهای دانشجویی بودند.  مشاهده عکسها امکان لذت بردن از این سفر طولانی را برای جاماندگان از این سفر علمی تا حدودی فراهم می نماید. در پایان از کلیه علاقمندان به حضور در برنامه های آموزشی، همایشها، رصدها و کلیه حرکتهای نجومی اعلام شده از سوی انجمن، تقاضا دارد با ثبت نام و گرفتن پذیرش به موقع، ضمن برخورداری از امکان حضور در این برنامه ها، ما رانیز در اجرای بهینه آنها همراهی نمایند.روابط عمومی انجمن 

                                      از کاشان تا مرنجاب

گشت علمی -رصدی کاشان که در تیرماه امسال برگزار شد یکی از گشتهای متفاوت انجمن به شمار می رفت که برای دومین بار جمع صمیمی اعضا از صبح تا پاسی از شب در کنار هم بوده و از برنامه های مختلف طراحی شده توسط انجمن به خوبی بهره بردند . بازدید از تپه سیلک و باغ تاریخی فین یکی از اولین بخشهای برنامه بود. رصد در کنار کاروانسرای تاریخی مرنجاب تا طلوع رویایی خورشید و کویر نوردی روز دوم  برنامه های بعدی این تور علمی بود. امیدواریم با همراهی خوب خود ما را در اجرای بهینه این قبیل برنامه ها همراهی نمایید.

                              با شما هستیم پس با ما باشید

هر گاه  که به آسمان نگاه می کنیم درحقیقت نظاره گر تاریخ وآثار تاریخی باقیمانده از آن  در مقیاس واتفاقات کیهانی درمقابل دیدگان خود بوده وسعی در شناخت این تاریخ وپی بردن به رمز وراز آن می باشیم وچه زیبا وتحسین برانگیز خواهد بود اگر بدانیم در کجا ی این خاک گوهر خیز که ایران نامیده می شود به تماشای آن تاریخ و واقعه کیهانی ایستاده ایم . درجهت نیل به این هدف و آشنائی با مناطقی که به عنوان پایگاه رصدی از طرف انجمن نجوم آماتوری ایران انتخاب می گردد سعی خواهد شد در هر برنامه رصدی نسبت به ارائه اطلاعاتی مختصر از تاریخچه وموقعیت جغرافیائی رصدگاه مربوطه اقدام گردد . باشد که این کوتاه بتواند موجبات نزدیکی وشناخت ما را از جای جای کشور عزیزمان فراهم نماید.

و خدایی که در این نزدیکی است

*کاروانسرای مرنجاب 

  در زمان صفویه ، امنیت مسیر کاروانهایی که از اصفهان به مشهد عزیمت می نمودند از اهمیت بسزائی برخوردار بوده است .اما به لحاظ اینکه در قلب ایران،  کویرودریاچه نمک ظاهری سخت و غیر قابل نفوذ برای دشمنان ایجاد مینمود هرگز حکمرانان در صدد ایجاد استحکاماتی در آن نبودند ولی حمله ازبکها و نفوذ افغانها که از این مسیر تا نزدیک اصفهان پیش رفتند ، شاه عباس صفوی را متقاعد نمود تا در سال 1012 هجری قمری اقدام به ساخت پایگاهی نظامی در این منطقه نماید لذا مرنجاب با برجهائی  کاملا با شکلی نظامی وامکان دیدبانی بنا گردیده است که بر اساس مستندات همیشه سال 50سرباز مسلح ورزیده در این قلعه به کار حراست ونگهبانی از مسیر اهتمام داشته اند . کاروانسرای مرنجاب در موقعیت جغرافیائی 34درجه و7دقیقه عرض جغرافیائی و 51درجه و48 دقیقه طول جغرافیائی ودر ارتفاع 810متری از سطح دریاهای آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه قم و در 50کیلومتری شمال شرق دهستان کویرات شهرستان آران وبیدگل قرار گرفته است .

کاروانسرا مربع شکل و دارای چندین اتاق وشاه نشین و 6 برج نگهبانی و اصطبلهای متعدد می باشد که در اطراف حیاطی مستطیل شکل با ابعاد 20×3متر از گچ وآجر ساخته شده است . در ضلع جنوبی کاروانسرا اسخری با ابعاد تقریبی 4×10متر وجود دارد که آب آن از چشمه ای که در زیر آن قراردار تامین گردیده و وجود این استخر موجبات نمو چندین درخت را در حوالی آن ایجاد نموده است . وجود آب شیرین و زلال این چشمه ومنظره درختان در این منطقه کویری نعمتی بس بزرگ ومعجزه آمیز می باشد که حیرت وتحسین مسافران را فراهم  می نماید و هنوز راز این معجزه ناگشوده باقیمانده است .

کاروانسراهای مرنجاب ، قصر بهرام ، ده نمک ، سرخه و چندین  کاروانسرای دیگرتماماً درمسیرهای فرعی جاده ابریشم بوده اند که ازقسمتهای مرکزی ایران به دامغان ازآنان استفاده می شده است.

در فاصله 12کیلومتری از شرق کاروانسرا ، تپه های شن روان وجود دارد که در محدوده ای وسیع با شیبهای تند مکان مناسبی برای بیابانگردی و عکاسی از مناظر بیابانی می باشد . در فصل تابستان مارهای غیرسمی وگاهاً سمی درآن دیده میشود.  در میان این تپه ها جاده ای باریک وخاکی به سمت شمال شرق امتداد دارد که شرق دریاچه بزرگ نمک عبورکرده وبه کاروانسرای قصر بهرام در شمال دریاچه می رسد وبه استثناء خودروهای قدرتمند ، امکان تردد برای سایر وسایل نقلیه مقدور نبوده و غیرازخاک وشن نشانی از تمدن در این مسیر دیده نمی شود . 

در شمال کاروانسرا رشته کوه کوچک سیاه کوه قرار دارد که ارتفاع قله آن ( سیاه کوه ) 1865 متر می باشد وزمینهای اطراف ان باتلاقی و تنها از چند محل خاص وبا راهنمائی راهنمایان محلی میتوان به این قله صعود نمود .

هوای گرم تابستان موجب می گردد که در بعضی اوقات حیوانات موذی وارد کاروانسرا شده وموجبات آزار واذیت ساکنان را فراهم نمایند . البته هرچند که این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان کاملا مرمت ، بازسازی ، تعمیر وسم پاشی گردیده و هرچند یکبار مخصوصاً پشت بام آن سم پاشی می شود باز هم ضمن تشکر وسپاس بی پایان از سازمان مذکور به منجمان عزیز پیشنهاد می کنیم نه تنها در این کاروانسرا ، بلکه در تمامی سایتهای رصدی جانب احتیاط را حفظ نموده تا نه تنها از طبیعت وحیات وحش لذت برده باشیم بلکه از آن صدمه ندیده و یا  به آن صدمه نزنیم .
                                                                           عباس یعقوبی  

  

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

به امید دیدار شما در برنامه رصدی بعدی انجمن


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون