*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
کشف یک سیاهچاله پرسرعت بسیار قوی

کشف یک سیاهچاله پرسرعت بسیار قوی
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 10:26 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4379 بازدید | 0 دیدگاه
کشف یک سیاهچاله پرسرعت بسیار قوی
کشف یک سیاهچاله پرسرعت بسیار قوی

تیمی از منجمان استرالیایی و امریکایی حین مطالعه کهکشان مجاور به نام M83 در فاصله 15 میلیون سال نوری از زمین، سیاهچاله کوچک و فوق‌قدرتمندی موسوم به MQ1 را کشف کردند.

این جرم آسمانی نخستین سیاهچاله در نوع خود به شمار می‌آید که تا این اندازه دقیق مطالعه شده و تیم علمی با بررسی آن بوسیله چند تلسکوپ دریافت که این شی یک سیاهچاله کوچک با اندازه استاندارد است.

دکتر روبرتو سوریا از دانشگاه کورتین استرالیا و رهبر ارشد تیم تحقیقاتی، معتقد است MQ1 یک میکروکوازار (سیاهچاله‌ای که توسط حبابی از گاز داغ احاطه شده) است که توسط دو جت و درست در خارج از سیاهچاله داغ می‌شود. این دو جت، انرژی را در جهت‌های مخالف شلیک می‌کنند.

اهمیت قدرت جت عظیم اندازه‌گیری‌شده MQ1 به دانشمندان در درک و تعیین کیفیت اثر قوی جت‌های سیاهچاله بر گاز داغ احاطه‌کننده‌ آنها کمک می‌کند.

این مولفه، عاملی مهم در مراحل آغازین تکامل کهکشان M83 در 12 میلیارد سال پیش است، زیرا شواهدی در دست است مبنی بر این که وجود سیاهچاله‌های قدرتمند نادری مانند MQ1، در آن زمان بسیار معمول‌تر بوده‌ است.

هابل و تلسکوپ‌های ماژلان، رصدخانه اشعه ایکس چاندرا، تلسکوپ استرالیا، آرایه فشرده تلسکوپ استرالیا و «آرایه بسیار بزرگ» در این پروژه مشارکت داشتند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون