*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
تخته سیاه

تخته سیاه
سه شنبه 2 تیر 1388 - 02:30 | شاخه : | 10949 بازدید | 0 دیدگاه

با شب های زیبا چه می کنید ؟

شب هایی هست که خوابتان نمی برد. شب هایی که خسته نیستید و دلتون می خواهد همپای بزرگتر ها بیدار باشید . شب هایی که حس میکنید دوست داریدبرای کسی حرف بزنید.شب هایی که خواب پلک هایتان راسنگین نمی کند . شب هایی که دردل سیاه خود سکوت دارند ، راز دارند و خیلی چیزهای دیگر دارند که در فکرتون می گذرد .

نمی دانم دراین جور شب ها چه کار می کنید . به کدام رویای سبزسفر می کنید. از چه می ترسید و یا این که به چه دل می بندید . به کتاب قصه ؟ به خوابیدن در کنار عروسک ها واسباب باز یها ؟ به فکر کردن درباره کارهای روزی که گذشت ؟ یا به فردا که چه می خواهید بکنید .

درهمین شب ها که بی خوابی به کله تان می زند ، آدم های زیادی بیدار هستند و در عمق زیبایی شب به آسمان نگاه می کنند .

عزیزان آسمونی :

دنیای اطراف ما پر از رازها ، شگفتی ها و زیبایی هاست . هر چقدر به آن بیشتر توجه کنیم ، شگفتی مان بیشتر و بیشتر می شود . از قرن ها قبل ، انسان با دیدن طبیعت به بزرگی جهان پی برده بود . در میان این همه زیبایی ، آسمان جلوه دیگری دارد .

شب ها که برای بیشتر انسان ها زمان آرامش و استراحت است ، لحظه های خوبی برای تفکر و تعمق درباره جهان اطراف است . وقتی سرمان را بلند می کنیم و آسمان پر از ستاره را  می بینیم ، از بزرگی و زیبایی این دنیا احساس عجیبی پیدا می کنیم .

علاقمندان عزیز :

دراین قسمت بیایید که با این جهان بی پایان بیشتر آشنا شویم.

اصلاً تا حالا شده که فکر کرده باشید جهان ما چه اندازه است ؟ قطره ای در دریا

فرشته های آسمونی :

ما در دنیایی پهناور و بی پایان زندگی می کنیم . به راستی ، اندازه واقعی دنیای ما چقدر است ؟ آیا اندازه مشخص و معینی دارد ؟ می توان آن را اندازه گرفت ؟

کره زمین از نظر ما بسیار بزرگ است ، به طوری که اگه بخواهیم مسافرت کنیم از این سر تا اون دور دورها با هواپیماهای امروز ، چندین ساعت طول خواهد کشید. ولی زمین قشنگ ما ، با تمام بزرگی ای که داره مانند قطره ای در دریای بیکران فضاست .

شب ها که به آسمان نگاه می کنیم ، البته اگر هوا صاف باشد و در شهرهای بزرگ هم زندگی نکنیم ، می توانیم هزازان هزار ستاره را با چشم ببینیم .

خوش بحال بچه های روستاکه هوای پاک تنفس می کنندوهمیشه آسمون شب های قشنگ رو نگاه می کنند

البته با یک دوربین دوچشمی معمولی این تعداد زیاد تر می شود و با یک تلسکوپ که کمی بزرگ است ، می توان میلیاردها ستاره و جرم آسمانی را درآسمان دید و هر چه بیشتر به عظمت این جهان پی خواهیم برد .

مشتاقان عزیز ، برای اینکه بدانیم اندازه این جهان چقدر است ، باید مثال هایی بزنیم که با زندگی مان ارتباط داشته باشد چون اگر بخواهیم فاصله زمین تا سیاره هایی منظومه شمسی ، خورشید و سایر کهکشان ها و جرم های آسمانی را با عدد ها و فرمولها یی که منجمان و فیزیکدانان آنها را به کار می برند نشان دهیم ، بجز چند عدد و رقم با صفرهای زیاد که سرمان سوت خواهد کشید چیزی به دست نخواهیم آورد .

خُب پس چکارکنیم ؟

موافقید از خورشید قشنگ آسمونی شروع کنیم ؟

فکرکنیدکه ایکاش می توانستیم خورشید را به اندازه یک توپ فوتبال چهل تیکه[که ناخواسته گاهی با شوت ها مون شیشه های خونۀخودمون و همسایه هامون رو می شکونیم] در آوریم.

اندازه توپ فوتبال هم وقتی با خط کش اندازه بگیریم 22 سانتی متر باشد .حالا فکر می کنید که زمین در مقابل آن در چه فاصله ای و به چه اندازه قرار می گرفت ؟

نه ، نه تعجب نکنید !!!

زمین به اندازه دانه کوچکی با قطرکمتر از ¼ سانتیمتر و با فاصله 24 متر از توپ قرار می گرفت.درقسمت (آشنایی با نجوم) باسیارۀ « برجیس » یا مشتری آشنا شدید . همانطور که می دانید مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که بزرگتر از یک گلوله به قطر 2/2  مانتیمتر است و پلوتو دورترین سیاره منظومه شمسی به اندازه ریگی کوچک تر از زمین و به فاصلۀ 80متری از آن است . دوستان خوبم یک ستاره ای هم در آسمان بنام « آلفای قنطورس » وجود دارد که نزدیکترین ستاره به خورشید است که این ستاره هم در 4/6 کیلومتری توپ فوتبال !قرار خواهد گرفت.

خُب ، حالادوباره فرض کنید که ... منظومه شمسی را در یک فنجان جای دهیم . آن موقع کهکشان راه شیری که همان کهکشان خودمان است به بزرگی قاره آمریکای شمالی یعنی به طول چهار هزار کیلومتر  می شود .

اگر بتوانیم همین کهکشان راه شیری را به اندازه یک بشقاب [ که عذاهای خوشمزه در آن می خوریم ] کوچک کنیم مثلاً با قطری حدود 3سانتیمتر در این صورت کهکشان همسایه ما که اسمش «آندرومدا» است و نزدیکترین کهکشان به ماست ، هفت متر از بشقاب فاصله خواهد داشت .

ودورترین جرم آسمانی شناخته شده که با تلسکوپ دیده شده است ، نیز از کهکشان راه شیری یا همان بشقاب ، پنجاه و یک کیلومتر [تعجب نکنید ] فاصله خواهد داشت .

آیا باز هم به نظرتون کره زمین ( خونه خودمان ) در این دنیای گسترده و پهناور بزرگ است ؟

خُب ، ستاره های قشنگ آسمونی ، ما باز هم به گشت وگذار در این دنیای بسیار بزرگ و عجیب می پردازیم ، تا درباره یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین علوم تجربی یعنی همان نجوم آگاهی بیشتری پیدا کنیم .

منتظر بمانید...



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون