شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
نفوذ به قلب یک ستاره، دقایقی قبل از مرگ

شنبه 3 اسفند 1392 - 15:23 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4406 بازدید | 1 دیدگاه
نفوذ به قلب یک ستاره، دقایقی قبل از مرگ

ستاره‌شناسان با استفاده از رصدخانه فضایی ناسا توانسته‌اند برای اولین بار در قلب یک ستاره در حال انفجار در دقایق آخر موجودیت آن نفوذ کنند.

چنین رصدهایی یکی از اهداف اولیه ماموریت NuSTAR ناسا بوده که در ژوئن 2012 برای اندازه‌گیری تابشهای پر انرژی پرتو ایکس از ابرنواخترها به فضا پرتاب شده بود.

در حالیکه بقایای این ابرنواختر موسوم به Cassiopeia A که در فاصله 11 هزار سال نوری از زمین قرار دارد، در گذشته توسط تلسکوپهای مرئی، مادون قرمز و پرتو ایکس بسیاری به تصویر کشیده شده بود، اما NuSTAR اولین نقشه از تابشهای پر انرژی پرتو ایکس که از ماده ساخته شده در هسته این ابرنواختر، بقایای موجود را بوجود آورده، تولید کرده است.

این ماده، ایزوتوپ رادیواکتیو تیتانیوم-44 است که در هسته ستاره در زمان فروپاشی آن به شکل یک ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله، تولید می‌شود.

این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.

بهروز شکری
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 14:40

با سلام
من امروز چند تا از خبرهاتون رو خوندم. احساس می‌کنم خیلی کوتاه نوشته‌اید. لطفا فیریکی‌تر و جامع‌تر بنویسید.
ممنون میشیم اگه لینک خبر یا آدرس مقاله و نشریه رو هم ضمیمه کنیذ.

شاد باشید و پر تلاش.